Är det så i Sverige?
Såg ett program på National Geografic idag som handlade om galopphästar i hongkong (tror jag det var).
Deras ben slits fel av att de springer i runda banor och de får snebelastningar och kan springa ungefär 3-4 år innan de är utslitna och avlivas. Är det så med svenska hästar med eller har de annorlunda där?
Om det är så är det ju djurplågeri.
Ägarna såg dem bara som en pryl man kan köpa nya, ungefär som vissa ser på katter i Sverige
Hur är det här?
(Jag kan inget om just detta men tycker isåfall galopp är mer normalt för en häst än att pressas till att springa trav utan att få byta till galopp)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Nej det är inte så här. I Sverige går alla lopp i vänster varv men i Danmark finns lopp i höger varv. Jag vet inte hur det funkar på andra banor men på Jägersro så tränas hästarna varannan dag i vänster varv och varannan dag i höger varv. När man rider på träningsbanorna så får man enbart rida i ett varv så man inte kan möta någon annan. Det står stora skyltar vilket varv man får rida i, tror det är vänster varv mån, ons, fre, sön och höger varv tis, tors, lör. Inne på stora banan får man rida i vilket varv man vill (har jag för mig) men ska man rida fort är det vänster som gäller för att ingen ska krocka.
Skynda långsamt så går det fortare.

#1 skönt att höra
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mkt riktigt att det är olika varannan dag =) När det gäller stora banan har jag för mig att om man ska cantra/jobba så ska man gå i vänster varv men man får trava/skritta på andra hållet en bit.
Finns stora skyltar vid träningsbanan med dagar, här kommer den ena.
Här kommer en bild på den andra skylten, dock e den långt bort =P