Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 2245 ggr
Travis D
2018-02-06 22:13

Djurplågeri

Jag och mina kompisar diskuterade att många tycker ridning är djurplågeri och vi kom fram till att det finns 1 sport som vi tillsammans tycker är djurplågeri. Galopp. Fattar inte äns grejen med denna sport hur tänker man när man gör det? Man slår hästen med spön och tvingar den springa det snabbaste det kan tills den antingen snubblar eller kommer i mål helt slutkörd. Tycker så synd on dom stackars hästarna som tvingas springa som om dom blev jagade.. Ni som kör galopp varför gillar ni det? Och varför liksom är det en sport??

Annons:
MelodyX
2018-03-21 08:34
#1

Ni är inte så gamla va?

Travis D
2018-03-22 10:31
#2

#1 hurså?

Travis D
2018-03-22 10:33
#3

Menade inget "kränkande" eller så vill bara höra era tankar :)

MelodyX
2018-03-22 10:53
#4

Vad är dina personliga erfarenheter av galopp? Eller hästsport överhuvudtaget?  Varför menar du att galopp är så oerhört mycket mer djurplågeri än någon annan sport? Och vad tror du själv att du kommer få för svar när du skriver ett liknande inlägg på en sajt som visserligen är stendöd men där de som eventuellt är medlemmar troligen håller på med sporten?

MelodyX
2018-03-22 10:56
#5

Varför är hästhoppning en sport? Dressyr? Varför är ridning en sport alls? Många frågor.

Travis D
2018-03-22 11:48
#6

#5

Har ställt denna fråga på ridsport också. som jag skrev vill jag veta vad ni tycker om med det. Vad ni tycker är roligt med det. Alla tycker olika. Och jag struntar i varför dressyr och allt det är en sport. Har inga erfarenheter av galopp därför frågar jag er på detta forum eftersom dom som du sa, kör galopp och då har mer erfarenhet av det. Har inte skrivit att det är mer djurplågeri men jag tycker det för att eftersom man tvingar hästen att springa rekord snabbt  tills att den antingen snubblar och avlivas eller får fortsätta så tills den pensioneras / dör på annat sett. Och kanske ngn kan förklara vad sporten går ut på?

Annons:
MelodyX
2018-03-23 08:33
#7

Varför liksom är det en sport? Googla så hittar du synonymen med vad som räknas som sport (all aktivitet som kräver ett redskap, levande eller icke, är sport, oavsett om det är en kanin, hund, båt eller dator.., grundläggande elementär svenska). 

Det går ut på att komma från punkt A till punkt B (ungefär som 100 meter eller marathon alltså). Det andra är så otroligt korkat och bara till för att provocera så det ids jag inte ens svara på. Så vitt jag vet är det ytterst få hästar som avslutar sin karriär genom att avlivas på banan. Besök en galoppbana om du inte är insatt. Men jag tvivlar på att du är intresserad av det, jag är ganska säker på att du är ett troll.

Travis D
2018-03-23 14:01
#8

#7 Ursäkta? Jag är absolut inte intresserad av denna sport då jag inte tycker det är en schysst sport. Antagligen vet du inte vad "troll" är eftersom du använder det ordet fel. Tycker inte denna sport är bättre än big lick

Rafflan
2018-03-24 00:41
#9

Du har aldrig vart på en galopp bana va, eller i ett galopp stall?
Det finns galopp ryttare som piskar sina hästar, travkuskar som piskar sina hästar, dressyr ryttare vars hästar får blå tunga pga syrebrist och sår i sidorna pga sporrar, hoppryttare som piskar sina hästar och hästarna får sår i sidorna pga sporrarna, mm… 
Men jag tror du fattar min poäng, det finns skit ryttare/kuskar inom alla sporter, folk som skadar hästarna och endast fokuserar på pengar och att vinna. Men det är en väldigt liten del, majoriteten av dem som håller på med hästar som jobb eller hobby älskar sina hästar och bryr sig om dem.

Galopp är inte värre än någon annan hästsport, skit finns det inom alla grenar, och man jobbar aktivt för att få bort dessa människor från sporten.

MelodyX
2018-03-25 11:25
#10

#8 "Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang." (visserligen wikipedia). 

Tycker du själv att du inte stämmer in på ovanstående när du till och med ifrågasätter vad sporten går ut på? Du är EXAKT vad man kallar troll, eftersom du enbart är ute efter att provocera och inte är ett dugg intresserad av vilka svar du kommer att få, vilket du också medger…

Travis D
2018-03-25 13:09
#11

#10 Förlåt viste inte att du var min hjärna Nej jag vill veta hur ni uppfattar sporten och vad den går ut på. Den som springer snabbast? Finast galopp? Kortast jockey? Men du behöver inte skriva om du ändä inte fattar.

Rafflan
2018-03-25 16:12
#12

#11 går ut på samma som inom trav, dressyr, hoppning, terräng, mm = går ut på att vinna ;)

Travare och galoppen vinner den snabbaste.
Dressyren vinner den som snyggast och mest korrekt utför programmer
Hoppnings vinner den som är snabbast med minst fel
Terrängen vinner också den snabbaste men vet inte hur dem räknar poäng om man gör fel vid något hinder :)

= inom alla dem sporter jag räknat upp utom dressyr är farten viktig på ett eller annat sätt :)

MelodyX
2018-04-05 18:51
#13

1. Jag uppfattar sporten som andra hästsporter, häftigt att vara ett med hästen och när man har ridit en häst vet man också att det är samarbete som ger framgång och inte en enskild jockey. Finns heller ingen häst som springer om den tycker det är skittråkigt att vara med. 

2. Ber om ursäkt. Trodde alla som överhuvutaget bevittnat en galopptävling fattade att det går ut på att vinna. Naturligtvis är farten viktig. Lika viktig som att känna av tempot så hästen inte blir trött för tidigt. Det är alltså inte full rulle från start till mål som gäller utan tempobedömning och att spara krafterna till upploppet är en oerhört viktig sak för att kunna vinna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: