Annons:
Etiketter01-allmänt-om-galopp18-svensk-galopp-och-föreningarnagaloppbanor
Läst 331 ggr
Pyttelite
2021-12-05 14:40

Lite Fakta om Galoppsporten i Sverige

I Sverige finns tre galoppbanor och vi arrangerar tävlingar nästan varje vecka. Ungefär tusen galopphästar finns i träning i Sverige.

Svensk Galopp arrangerar ungefär 70 tävlingsdagar per år. I Sverige tävlar vi året runt oavsett väder. Våren, sommaren och början av hösten är galoppens huvudsäsong. Under vintern tävlas det på Bro Park, där det är tävlingar året runt.

Huvudbanor i Sverige

  • Bro Park utanför Stockholm
  • Jägersro Galopp i Malmö
  • Göteborg Galopp.

Läs mer här om statistik:

https://www.svenskgalopp.se/galoppsport/galoppsporten-i-sverige/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I Sverige finns tre galoppbanor och vi arrangerar tävlingar nästan varje vecka. Ungefär tusen galopphästar finns i träning i Sverige. På den här sidan kan du läsa om den svenska galoppsporten.
  • Redigerat 2021-12-05 14:40 av Pyttelite
Annons:
Lona
2021-12-05 15:06
#1

Det skulle vara så jäkla kul att dra ett race på galoppbanan när vi ju faktiskt har den på ridavstånd! 😀
(Det är förstås ganska kul att rida på ovalbanan också, rätt häst på rätt plats…?)
Trots att jag bor så nära har jag faktiskt aldrig sett ett lopp på Göteborg Galopp.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2021-12-05 15:19
#2

Jag fick besöka ena stallet på Bro Park innan de öppnade! Riktigt intressant att se "bakom kulisserna" och träffa hästarna (extremt kelsjuka och lugna hästar). Det enda tråkiga var väl att trots många hagar så vistades inte hästarna speciellt mycket i dem (skrittmaskinerna användes betydligt mer).

Vi fick även känna på gräsbanan, så otroligt mjuk och härlig!

Hade jag haft egen häst hade jag helt klart åkt dit på deras "öppna galopp" där man som privatperson kan komma och galoppera på banan!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2021-12-05 15:27
#3

Kul att ha varit på insidan - har heller aldrig besökt ngn galoppbana men sett på TV. Jag antar att det är lite som annan "live"-sport att man ser bättre hemma men man får ju inte feststämningen då.

Antar att det är enklare att kolla av hur mycket hästen tränat via skrittmaskin och visst är det tråkigt men en hel del 2-fotingar tränar ju på inne gym och det är väl kanske en motsvarighet.

Misstänker att hästarna både får massage och simträning och behandlas med respekt.

Fint att det arrangeras "öppna galopp" så att det går att känna på banan även för en omeriterad ryttare och häst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2021-12-05 15:44
#4

#3: Det var väldigt intressant!

Tror det bla hade mycket med skaderisk att göra att de inte fick vara i hage så mycket samt att de tränades en hel del (mycket motionsridning).

Oavsett såg hästarna väldigt nöjda och glada ut och som sagt lugna och älskade uppmärksamhet! Hade kunnat stå och klappa på dem resten av dagen!

Stor skillnad från en stallvisning jag såg på youtube från något tyskt(?) dressyrstall som i sig såg väldigt elegant ut (med kristallkronor och inte ett spån i stallgången) men där hästarna såg superdeppiga ut i sina vadderade boxar (några hästar fick eventuellt vara ute en timme om dagen i en pytteliten paddock) :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2021-12-05 15:52
#5

#4: Hästomvårdnad skiftar mycket och då är det inte säkert att det som kostar mest pengar är det bästa.

Men hästar uppfattar jag som mycket sköra.

De är inte särskilt uthålliga och snubblar gärna. 🙁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2021-12-05 16:23
#6

#5: Verkligen! Och speciellt när man kollar mellan olika länder!
Ibland känns det som de lite mer nergångna stallen med halvtrasig utrustning kan ha betydligt bättre hästvård (ur hästens synvinkel med betydligt gladare hästar) än de supersnoffsiga stallen med kristallkronor i taket.

En del hästar verkar vara lite olycksfåglar som gärna skadar sig men över lag är dem väldigt tåliga speciellt om de får vistas mycket ute i kuperade hagar med kompisar och verkligen röra på sig som de är skapta för. Det finns en studie gjord här i Sverige mellan ridskolor där de hålls på traditionellt vis (utevistelse om dagen men sen inne i stallet på natten) och lösdrift och det visar att hästarna på lösdrift har mindre skador och är lugnare och mer till freds.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Smihast
2022-08-13 08:51
#7

kul att veta👍👍👍


/ en djurälskare 😝

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

EquusCaty
2022-08-18 13:53
#8

Ja ,


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Upp till toppen
Annons: