Ständigt mött med dåliga kommentarer
Är det någon mer än jag som ständigt möts av dumma och onödiga kommentarer kring galopp?
Om jag berättar för någon häst människa att jag gillar galopp säger dom flesta i stil med"
Men guud vilken djurplågare du är, hur kan du gilla sånt??" och
" ponnygalopp? Men urch, stackars hästar.. Dom måste ju bli helt spattiga och få problem när dom tvingas att springa snabbt"
Senast idag när jag berättade för en mycket snobbig tjej i min paralell klas som har 8 tävlingshästar att jag gillade galopp och frågade om hon varit på täby någongång på ridhästträningen sa hon bara
"Nej verkligen inte, jag kan inte slita ut mina hästar på sådant skit, mina hästar är viktiga tävlingshästar!"
Det är inte bara det här, utan mycket mer och det känns alltid så tråkigt att behöva försvara sporten hela tiden..
:(
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Vanligt förekommande! Och otroligt synd. 
Folk är så hemskt insnöade på att allt som inte är skolridning är fel och de saknar kunskap om sånt som de inte själva sysslar med.
Jag minns när jag började träna fälttävlan för en herrans massa år sen och lösgalopperade min foderhäst på ridvolten som konditionsträning - jisses, vilket liv det blev i stallet! "Vad f*n gör du?! Sluta plåga hästen, skärp dig! Sådär får man inte göra, hästen kan ju skada sig!" och allt vad de sa. Vuxna människor! Som bara hade ridit banhoppning, dressyr och skogsridning på knattenivå i hela sina liv. De var verkligen helt clueless på fälttävlan och seriös konditionsträning och allt vad det innebär - precis som gemene man är på galopp! Hemskt tragiskt…
Tyvärr är det inte lönt att försöka diskutera med såna människor, för de varken hör eller lyssnar.
Det vore en underbar hjälp om media kunde belysa de positiva sakerna med trav och galopp någon gång, istället för att bara skriva om vilka som blivit anmälda för djurplågeri eller de hästar som brutit ner på banan. TV4 har de senaste åren varit väldigt duktiga med sina travprogram och har vid varje möjligt tillfälle även pratat positivt om galopp, men det räcker tyvärr inte. Vi har dessvärre ingen galopptradition att tala om i Sverige och ridskolorna och hästgymnasierna har ingen vettig utbildning inom galopp. Det får vi inbitna galoppälskare lida för. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#1 Så sant som det är sagt..!
Speciellt: "Tyvärr är det inte lönt att försöka diskutera med såna människor, för de varken hör eller lyssnar."
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#2 Nej, precis. De fattar verkligen inte, för det finns inte i deras världsbild att man kan ha nåt att vinna på att galoppera i "fri form" i full fart. De anser att det är skadligt, eftersom de inte är insatta i hur träningen av en galopphäst går till.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Håller med om allt ni har skrivit… Typiskt dem som tror att de vet allt.. hade dom vatt på en tävlingsdag så hade kanske en liten % ändrat åsikt… men på vissa så sitter deras åsikt hårt inne.. tyvärr!!

Håller helt och hållet med! Nu har jag inga ponnygallopörer i stallet, och jag är inte aktiv inom sporten själv.. men samma skitsnack förekommer ju om ponnytrav och stortrav också. Läste en insändare i tidningen som skrev väldigt nedvärderande om galopp och trav, och försökte hela tiden påpeka hur onaturligt det var.
Hallå?? Det är verkligen extremt naturligt för en häst att gå i form på en dressyrbana eller springa i samlad galopp på en hoppbana..
Nu nedvärderar jag inte den klassiska ridningen, men att säga att galopp och trav är mindre naturligt för hästarna är inte rätt. Alla tre grenar av ridningen är ju minst lika onaturliga.. :P

Jag har aldrig fått höra dåliga kommentarer när jag sagt att jag jobbar med galopphästar. Den enda negativa respons jag sett är på forum där fegisar gömmer sig bakom alias för att säga sina åsikter utan några som helst faktabaserade grunder.
Jag har bara fått roliga svar där människor uttryckt intresse och bara gratulerat "för galopp och hästarna är så härliga". Har även hamnat i en lekfull debatt med en kille som brukade syssla med ponnytrav som bara uttryckte beundran över att jag jobbar på Täby. Jättekul 
/Malin, medarbetare på Engelskt Fullblod
www.ingaballar.blogg.se
"There are fools, damn fools and those who ride in steeplechase"

#5 ja precis… "dom" tror att deras sporter är så bra osv..:)
#6 haha vad skönt att slippa sånt! :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Jag håller på med trav och börjar tänka på om jag ska omskola min ponny till galopp när jag inte tävlar henne i trav längre. Jag har märkt att det är lika mycket skitsnack inom båda dessa sporter. :( Det är tråkigt att folk inte kan skita i alla rykten. :/