Ingen halsrem?
Såg bilder på svenskgalopp.se där hästar i löp inte hade halsrem. Man måste ju ha halsrem när man startar eller hur?
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle inte tro att man måste det med tanke på att proffstränarna släpper iväg sina hästar utan. Skulle hellre vilja tro att jockeyn kan bestämma :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Har lärt mig att man måste ha det i starten så man inte råkar dra hästen i munnen när den far iväg.
Det finns ju vissa jockeyer som inte vill ha det, så jag tror som sagt att det inte är nåt tvång :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Jag har inte hört att det är tvång. (Har man brösta till exempel så behöver man inte ha någon extra halsrem.) Irländsk martingal däremot ska man ha, om det inte är ändrat.
Personligen vill jag inte vara utan halsrem, jag har det till och med ibland på andra hästar än galoppörer. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Halsrem är super, synd jag inte äger nån själv..
Halsrem är inget måste, de flesta jockeys håller nog ändå i manen när de hoppar ut ur startboxarna. Nog därför de alltid drar ut en del av knopparna innan de rider till start. 

Jag fick alltid höra när jag var hos "min" första tränare, att man måste ha halsrem.
Tror att det att en anledning till det kan vara att jockeyn inte kan skylla på att h*n inte hade en halsring att hålla om ngt går fel
Ren säkerhetsåtgärd helt enkelt. Dock är det väldigt många som har bröstor och de funkar lika bra som en halsring
Som tidigare nämnt så rider många med bröstor vilket ofta ger en halsrem på köpet. Däremot är det inte fel att alltid ha en halsrem i den dagliga träningen. Har man ingen så går det lätt att ordna med ett stigläder t.ex.
Vill också minnas att man alltid måste starta med irländsk martingal. Har inte träckat någon utan någon gång i alla fall…
Flashline
Jag har träckt utan irländsk martingal rätt många gånger, senaste i torsdags. Tror att många "måsten" som vi lär oss är tränarnas egna måsten och vad för utrustning de vill att hästen ska ha och behöver.
Finns det inte någon regelbok likt Tr inom galoppen?

#11 Jo det finns men det finns nog inte i sin helhet på nätet. Om du går in på svenskgalopp.se och trycker på Hästfolk --> Info&Regler så kan du iaf söka bland olika regler och se reglementsändringar.