Galopp iFokus

Galopp

Etikett08-träning-tävling
Läst 1383 ggr
ellinorrasmusson
2012-02-18 21:48
0

Spännande problem

Min syster håller på med trav och hon har precis fått en "problemhäst" i träning. Problemet med honom är att när han kommer in på upploppet så stannar han, inte tvärnitar men han faller bara igenom hela fältet.

Min syster har ridit ett par provlopp på honom och han gör likadant under sadel.

Jag tänker att trav och galopp är nästan samma sak, eller ja, inte direkt men jag hoppas att det kan finnas något tips på hur man kan göra i vilket fall som helst. Det måste ju finnas någon galoppör med samma problem :-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2012-02-20 09:50
0

ligger han i täten i början? Isf kan det vara så att han skyggar när övriga hästar kommer upp bakifrån. Då stannar du upp ganska kraftigt.

Skynda långsamt så går det fortare.

ellinorrasmusson
2012-02-20 16:13
0

Spelar ingen roll vart han ligger, han kan ligga sist, han stannar ändå.

Han är fyra år gammal och som tvååring hade han korsförlamning, men det känns inte som om det borde vara en faktor?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2012-02-20 18:21
0

Alltså han stannar upp när hon ber honom öka? Gör han så även om hon tränar han med någon annan häst och dom ökar på upploppet/sista biten?

ellinorrasmusson
2012-02-20 18:39
0

Han stannar upp även om hon inte ber honom öka. Spelar ingen roll med eller utan sällskap, han stannar ändå. Hoppas det går att lösa :-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2012-02-20 18:42
0

Är det bara på upploppet på banan han gör så eller annars också när han närmar sig slutet av träningen? Han kan ju vara trött eller att han förut blivit pressad mer än han orkade så han kanske stannar upp ist för att slippa det jobbiga.

ellinorrasmusson
2012-02-20 18:44
0

Är han ute på någon annan banan gör han inte så, bara just på stora banan, precis innan upploppet.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2012-02-20 19:08
0

Har han tävlat på den bana innan din syster tog över honom? Det kan ju vara dåliga minnen eller så. Om hon kör i lugnt tempo typ canter fast trav och bara håller samma lugna hela tiden, stannar han ändå upp? Även om hon sen fortsätter trava i samma tempo efter upploppet?

ellinorrasmusson
2012-02-20 22:20
0

Ja, hon jobbar hos en proffstränare som haft honom i träning innan. Han står kvar i samma stall men det är min syster och hennes kompis som också jobbar hos tränarn som rider och kör honom.

Hon sa att det visste hon inte, det får vi prova och se vad som händer. Jag föreslog att dom skulle rida på stora banan och bara jogga så ofta dom kunde så kanske han inser att det inte är så farligt. Eller?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
2012-02-22 10:38
0

Ja precis jag tror att det kanske hänt nåt nån gång som gör att reagerar så här.