Startboxar för ponnyer?
Har sett lite ponnylopp och återigen funderar jag på om man inte borde ha startboxar även till ponnyer? Verkar som att starterna tenderar att bli ganska ojämna.
Vad tycker ni?
Skynda långsamt så går det fortare.

Väldigt irriterande när starternablir ojämna tyckar jag. Startboxar är ju rätt farligt och kräver lite erfarenhet av både ryttare och hästar och så.. Vet inte riktigt vad jag tycker :P
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

De hade inte behövt se ut som vanliga boxar, kanske lite bredare och såklart lägre. Kanske att dom inte har nån bakdörr så får där stå nån strax bakom och se till at dom inte backar. Skulle dom vilja ut så kan dom ju backa. Då kanske man minskar risken att nån trillar av. Ponnyerna är ju vanligtvis lite lugnare än fullbloden. De gäller ju såklart att träna. Alla skulle vara tvungna att visa för någon ex på träning att de kan rida ut ur starboxen och att ponnyn funkar med det.
Om galoppen tog efter ponnytravet skulle starterna bli jämnare. Då samlas man c:a 50 m fravför startlinjen och radar upp sig enligt startordningen. Sen travar man lugnt framåt med yttersta hästen som master. 10 m före start släpps fältet och då är det bara att gasa. Fungerar även för små shettisryttare och även om man har träckare.

Ja det känns ju som att det borde vara så men jag tittade på några lopp och där var starterna väldigt ojämna. I ett lopp vann en ponny som låg säkert 10-15 meter före dom andra i starten.
jag såg några youtube filmer från austarlien där ponnysarna (a-c) startar i små start boxar och det ser ganska okej ut förutom att en del har lite svårt att galoppera från stillastående, men d-ponnysarna startade med voltstart troligt vis för att dom nt skulle klara av att gå in i boxarna och stå stilla där (för dom var vilda).
När jag tävlade i ponnygalopp sm på täby i år så är det ju jätte mkt fullblod i alla c och d-ponnysarna och dom klarar ju nt ens av att skritta framåt på en rak linje utan att skutta runt och hålla på, så jag undrar hur dom skulle reagera om dom skulle in i e box och sen stå stilla där
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Allt går om man tränar. Dom stora fullbloden klarar ju av det så varför inte ett litet? Proffsjockeyerna är visserligen proffs men rider i mycket kortare läder och ofta okända hästar. Eftersom ponnyryttarna rider egna ponnyer (eller ridskolans) så borde det ju inte vara så svårt, de känner sin häst mycket bättre och har chans att själva träna den.
Problemet med voltstart är att hästarna inte lär sig att vara lugna. Dom tillåts springa iväg medans dom taktar, det enda sättet att träna bort sånt är att få hästen att skritta/stå still innan den får gå iväg. Om man får hästen att skritta innan start så blir hästen överlag lugnare i tävlingssammanhang eftersom den lär sig att den ändå inte får galoppera förrän den är lugn.
#4 Ingen får passera mastern (den som är längst ut) innan fältet släpps. Är någon före så går starten om. Jätteenkelt.

Men om två ponnyer är precis bakom mastern och resten har halkat efter och är 10 meter bakom så är ju inte det nån rättvis start precis.
Det är startens uppgift att se till att mastern håller ett lagom tempo så att alla hänger med.

Så då är det starterns "fel"? Tror du det finns nån anledning till att man släpper innan fältet är samlat? Te x att hästarna verkar stressade, ryttarna har svårt att hålla hästarna?
# 10 Fel och fel. Det fungerar ju med shettisar och russ i ponnyytravet och även då vi har haft galopptävlingar på skoj på Allroundmästerskap. Så jag kan inte förstå varför galoppponnysar och deras ryttare ska ha nå svårare med det än travarna (de som också går galopp fixar det ju på travet).
Kan det vara så enkelt att man inte tränar på detta tillräckligt mycket på galoppkurser? Jag var med då vårt russ tävlade på Täby för många år sedan och det var bl.a. SM för russ då. Då hjälpte vi som var vana vid linjestart till och det blev rätt hyffsade starter de gångerna i alla fall. Kanske för att de flesta ryttarna på russen var vana vid linjestart.
Jag ser inget fel i att man lär sig av varandras dicipliner. Montén har ju tagit en hel del från galoppen.

Det kan absolut bero på bristande träning. Hade gärna hört nån åsikt från nån av er som själva tävlar.
man ska börja med att ha linje start på alla ponnylöp på täby fom nyår. då går man i nummerårdning längsmed ytterrailern och ca 10m innan startlinjen så går ettan rakt över och dom andra efter och när alla är på ett led över banan så vänder man så nosarna är åt rätt håll, sen skrittar man lungt fram till start linjen och då drar starten flaggen om det är jämt annars blir det om start
problemet är att blir det för många omstarter känns det ibland som att dom tröttnar och drar starten fasten den är ojämn
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Hur har det varit innan då? Alla startar där dom vill?