många olyckor
Det händer mång olyckor inom galoppen, både för hästar och jockeysar.
Vad tycker ni om det, är det någon som tar avstånd från galoppen för det är så farligt? eller spelar det ingen roll?

Så många olyckor tycker jag inte att det är. Det händer fler olyckor inom ex hoppning. Skillnaden är att olyckor inom trav och galopp uppmärksammas alltid väldigt mycket och de som inte vet nånting om sporterna anser direkt att det är djurplågeri. Speciellt galoppen finns i "bakgrunden", många vet inte ens att det finns. Om man då får höra om olyckor några gånger om året (det händer inte oftare än så) så är det klart att det verkar som att det bara händer olyckor hela tiden.
Jag vet ingen som gått ifrån galoppen pga olyckorna, som sagt händer det bara några gånger per år trots att vi har ca 650 löpningar per år i Sverige.
Skynda långsamt så går det fortare.

Håller med #1. Händer inte så jätteofta olyckor.. I dressyr, hoppning och "vanlig" ridning så får ju hästarna olika skador hela tiden. Bara det att i galoppen så uppmärksammas det extra mycket!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Håller med ovanstående. Om man till exempel jämför med fälttävlan så går galoppörerna omkull mycket mer sällan. Det är svårt att syssla med hästsport om man är rädd för olyckor, på samma sätt som det är svårt att köra bil om man oroar sig hela tiden. I dagens samhälle är det ju nästan farligare att gå ut på kvällen än att rida :P
Nu drev jag kanske iväg från ämnet lite, men jag ville bara göra det tydligt att galoppen inte är så farlig som många tror.
- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp
Medarbetare på Galopp iFokus

Ridhästar får i regel väldigt mycket småskador (speciellt hobbyhästar) pga dåligt träningsupplägg eller att de rids oregelbundet. Det är många hästar som döms ut pga sånt men det uppmärksammas inte heller. Så för hästarnas skull är galoppen inte så speciellt farlig.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hur kommer det sig att du tycker att det är ovanligt många olyckor inom galoppen?