Galopp iFokus

Galopp

Etikett08-träning-tävling
Läst 1402 ggr
SandyBell
0

Uthållighet och snabbhet

Ska träningstävla i ponnygalopp i Juli och augusti. Hur får man upp snabbhet och uthållighet på en lite äldre häst? :) Tacksam för svar.

Linnea
0

Uthållighet=kondition. Detta tränar man bäst med intervallträning.

Tex: träning i ridhus:

Värm upp, galoppera 2 varv, skritta 3 varv, galoppera två varv skritta av.

Hur länge du kan galoppera och hur många intervaller du kan göra beror på hästen nuvarande kondition. Börja lätt. Om hästen inte orkar galoppen i början ta trav istället den första månaden. Det tar tid att träna upp konditionen. Du kan träna detta 3-4 ggr per vecka.

När du ökar svårigheten kan du välja mellan att ha fler intervaller eller göra de befintliga längre. På en otränad häst brukar man börja med att ha fler intervaller innan man ökar längden på varje.

Har för mig att jag skrivit en artikel om detta.. Kommer inte ihåg vad den heter just nu.

Skynda långsamt så går det fortare.

SandyBell
0

Tack så jätte mycket för tippset :) Det ska jag testa :D

Hermelina
0

Vad är det för ponny då, och hur gammal är den? :)

SandyBell
0

#3: En D ponny, korsning mellan varmblodig travare och connemara. Hon är 20 år men hon älskar verkligen att galoppera :3 Mycket pigg och fräsch för sin ålder faktiskt :)

Linnea
0

Intressant korsning, har aldrig hört om en sån tidigare!

SandyBell
0

#5 Antagligen var det nog inte meningen att hon skulle bli till

Linnea
0

Nej det brukar vara så..

Hermelina
0

Okej :) Finns en ponny  i mitt stall som  är en blandning mellan frieser och connemara. Har connemarans "höjd" men frieserns svarta färg och så är den lite kraftigare. Fin faktiskt!

Du får uppdatera oss om hur det går med din ponny ;D

SandyBell
0

Okej :) Min har connemarans storlek men ser ut som en travare :P

Det ska jag göra