hur mkt ?
hej
hur mycket får man väga om man vill tävla en galppör?
och hur mycket få man väga om man vill träna en ?
tacksam för svar …

Du syftar på stora galoppen och inte ponnygaloppen alltså?
Om du ska vara proffsjockey är det väl en fördel om du väger mellan 50-55kg. Då kan du rida dom flesta vikter som tränare tilldelar dig, och du slipper banta som en galning! Högre vikter förekommer såklart också.
Om du vill träna en häst behöver du inte väga något speciellt, det är bara om du själv vill rida också ;)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Det beror på vad du menar med tävla. Menar du galopplöp? Då får du väga upp till 65 kilo och rida som amatör, men vill du rida som proffsjockey så bör du väga 50-52 kilo, helst mindre än så.
För att träna en galoppör till galopplöp så får du väga hur mycket eller hur lite du vill, men bör ha i åtanke att hästen kommer att bära under 60 kilo, oftast mycket mindre, inklusive utrustning och ryttare när den startar i vanliga slätlöp med proffsjockeys och lärlingar. (I hinderlöp och amatörlöp kan vikten vara något högre.) Så ska du rida snabbjobb mot klockan och kolla vilka tider hästen är kapabel till, så bör vikten på ryggen vara i närheten av den vikt som hästen ska bära i löp. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#1 #2 okej jo det är den stora gallopen jag syftar på men jag tänkte träna gallopörer och kanske start något hinder löp eller amatör löp då jag väger över 60 … vad ska man ha för vikt då ?
jätte glad för svaren jag fick och vill gärna ha fler 

Jag vet en häst som reds med 73 kilo, och vann! (på tung och blöt bana dessutom ^^)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#3 Max 65 kg, om jag inte missminner mig. Men det är med sadel och ridutrustning.
www.stuteriprecious.se

#5 Vi pratade om det i stallet i söndags 90 % säker på att det var över 70 kilo och inte 60 dom pratade om :P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Här är iallafall en tabell över hur mycket man får väga om man vill rida ponny :)
Kategori A: För ryttare mellan 7 och 12 år Vikt: upp till 44 kg
Kategori B: För ryttare mellan 8 och 14 år Vikt: 35-55 kg
Kategori C: För ryttare mellan 8 och 18 år Vikt: 40-62 kg
Kategori D: För ryttare mellan 8 och 18 år Vikt: 45-68 kg
Kategori XX: För ryttare mellan 12 och 18 år Vikt: 45-68 kg
#5 tror du att man får väga mer om man tävlar ponny än stor häst? Kanske är så, med tanke på att det är barn och så? :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#6 Källa? Det är några år sen jag gick galopptränarutbildningen, men då var det 65 kilo.
www.stuteriprecious.se

gud vad glad jag blir för alla svaren =)
men 7# vad betyder xx ?
om det är över 70 då blir jag väldigt glad =)
hm är det här vikterna för amatör och hinderlöp ? 

#9 XX betyder Engelskt Fullblod. (Fast i det här fallet, i inlägg #7, så gäller det fullblod i ponnygalopplöp.)
Om gränsen numera ligger över 70 kilo för att få rida amtörlöp och hinderlöp så blir jag förvånad. Men jag hittar inga siffror på www.galoppsport.se…
www.stuteriprecious.se

#7 xx betyder att det är fullblod, men av ponnymått. Tabellen jag bifogade var för ponnygalopp men vikterna som Ahnna tog upp var för proffslöp. Vikterna i amatörlöp ligger generellt sett lite högre (runt 60 skulle jag tro) Samma för hinder. Där är väll vikterna ännu högre? Fast vet inte säkert.
Och detta fall där jag tog upp att vikten var över 70 kg brukar nog inte så där överdrivet ofta förekomma.
#8 Rebecca Colldin/Annika Källse
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#10 Ops råkade skriva samma som dig, såg inte att du svarat :) Men lita inte helt på mig, jag är absolut inte säker! :) Men detta löp där dom red 73 kg var proffs löp..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#10 okej för jag skulle bli väldigt glad om det låg på dem siffrorna xD
hehe men skulle gärna vilja ha någon källa av något slag =)
hermelina : jag är jätte tacksam och jag skulle jätte gärna vilja ha någon sorts källa om du hittar någon =)

#12 Det finns flera löp där man rider med vikter över 70 kilo, men det uppnår man genom viktvojlock och har inte med högsta tillåtna ridvikt att göra, utan beroende på vilken löpning det är och hästens handikaptal m.m.
Den enda siffra jag har hört angående amatörlicens är 65 kilo, men det är som sagt några år sen jag kollade upp det.
www.stuteriprecious.se

#14 ja det stmmer säkert, hörde bara att dom sadlat upp med 73 kg!
#13 Du fick nog svar från #14 skulle jag tro :)?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

hm.. jag kollade upp det på gallopsport.se
och dem sa amatör lopp = 60 - 70 kg är det vanligaste
hinder löp = upp till 75 kg =)