Galopp iFokus

Galopp

Etikett06-ponnygalopp
Läst 2538 ggr
Teja-Bea
0

Russgalopp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De svenska gotlandsrussen klassas i regel som B-ponnyer. Många russ är duktiga galoppörer, men som ni förstår så har de svårt att konkurrera med galoppsportens fullblodskorsningar.

När jag var som mest aktiv inom galoppsporten så lyckades vi på Täby galopp få till enskilda russlopp, men det är  ganska många år sedan nu.

Vad krävs för att det ska skrivas ut proppar raslåsta för Gotlandsruss? Ligger detta ansvar på Galoppklubben eller på Rasföeningen? Sälvklart måste man ju först veta att det finns en efterfrågan så man fyller eventuella lopp… 

Så nu vill jag se om det finns intresse för russlopp idag?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
0

Bild: Gotlandsrusset Valter - Klara Kjeller Täby Galopp 2005

Linnea
0

Russen tävlar väl inte så ofta mot fullblodskorsningar, de är väl överlag större än b-ponny? Det är nog värre för de russ som växer över 130 cm.

Skynda långsamt så går det fortare.

Teja-Bea
0

Onödigt att haka upp sig på en felformulering. 

Jag trodde det famgick att poängen inte är vilken ras galoppörerna är korsade med, utan att russen har svårt att hävda sig mot dem!

giffan
0

Bea jag vet att Fax har varit med på galopp. har tyvärr ingen bild. Men det var Lilla syster där som red honom.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Vi är också intresserade. men jag undrar om de ponnyer som en gång i tiden har tävlat i ponnygalopp om de måste kvala/ göra provlopp, licenslopp eller vad det kallas för. Vårt russ har tävlat mot både russ och även i rena B-löp.

Hermelina
0

Tycker det skulle vara kul! Tycker det skulle vara kul med flera tävlingar överlag =o) Jag vet en ponny som kanske skulle vara intresserad av att delta iallafall.. ;D

EliseKristine
0

Her i Norge er det nesten rene russløp :P Det er et veldig lite galopp miljø, så vi drar med oss russene fra trav :) Det løsner for mange ponnitravere i banen etter en sesong på Øvrevoll. Deriblant for min egen!