Nyfiken
på hur en jockey rider.
Håller på att skola om mitt fullblod från galoppör till ridhäst.
Han har väldigt mycket tävling i blodet och jag vill inte gärna
trycka på "fel" knappar utan försöka få honom lite lugnare.
Hur ger man som jockey order om att sakta in, springa fortare mm.

Tja jag skirver samma här som på engelskt fullblod.. Det finns så många sätt så det är inte lätt att veta vilket just din häst har blivit riden på. Men mycket dressyrarbete (omväxlande) med lätt hand borde få bukt med det mesta oavsett hur hästen är riden tidigare.
Skynda långsamt så går det fortare.

Som tillägg till det jag har skrivit tidigare så vill jag tipsa om att rida med kroppen och aldrig eller sällan med handen. Just före detta galoppörer är väldigt väldrillade på tygeltag, men det betyder inte alltid samma sak för dem som för andra hästar.
Som grundregel så kan man säga att ju hårdare man tar i ett fullblod, desto fortare går det.
Jag vet inte hur bra du är på dressyr och skolning, men om du känner dig det minsta osäker så tjänar du massor på att läsa böcker, se instruktionsvideos och ta hjälp av dressyrtränare.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Rider för instruktör och när jag rider själv så är det inga problem.
Men tillsammans med andra hästar så vill han bara iväg…
Tålamod och träning är väl det som gäller och samla på sig kunskap
.

#3 Har du någon möjlighet att träna i grupp på lektionerna? (Eller gör ni redan det?)
Oavsett vilken situation det är, om det är grupp eller ensamt, så gäller samma förutsättningar - tar du i honom kommer han att gå emot dig och vilka springa fortare, så du måste jobba med din kropp och vara lugn och sansad hela tiden. Mjuka händer som knappt rör i tygeln. Krama inte en massa, utan ge honom en stadig hand som han kan ta stöd i när han lugnar ner sig. Det är lätt hänt att man sitter och driver med sitsen utan att man vet om det - jag är sån själv - så be din tränare att fokusera en lektion på sitsen och kolla igenom alla gångarter hur mycket eller lite du driver med sätet. En balanserad sits där du sitter helt stilla och bara följer med är A och O, och det är just det som jag själv har problem med på grund av min kropp som är lite svag på de ställen där den skulle behöva vara stark.
(Du kanske har en perfekt sits, det vet jag ju inte eftersom jag inte har sett dig rida, men det är ändå värt att tänka på eftersom fullblod är så känsliga för sitshjälper.)
En annan sak, är sadeln utpassad efter hästen? Har du hel bom eller bomlös sadel? Galoppörer bär på sin höjd en sadel med halvträbom, ofta med flera lager bolstring under, så att få på sig en bomsadel med bara ett schabrak under är en stor omställning. Fullblod är ju också väldigt känsliga (tunn hud bland annat) så de känner allt väldigt starkt och därför är det jätteviktigt att sadeln ligger bra och passar hästen så att den inte orsakar obehag.
Hur länge har du haft din häst? Det tar som sagt väldigt lång tid, och ännu längre med vissa hästar, att helt ställa om en galoppör till ridhäst. Det handlar ju inte bara om skolningen, utan om att galoppkroppen ska moduleras om till en ridhästkropp, vilket tar flera år. Det är helt nya muskler som ska arbeta hos din häst nu, muskler som han inte har använt förut, så det är fullt naturligt att han hellre faller tillbaka i "galoppläge" där han är bekväm och kroppen känns som den brukar. Men skam den som ger sig! Träna på och låt varje nytt moment ta tid så kommer det att ge sig så småningom! 
www.stuteriprecious.se

Tack för alla bra tips.
Jag har ridit honom i ca två månader nu, haft honom sedan Juli men har gått på bete och bara ridits då och då.
Jag har provat ut sadel till honom och har en tjockt ullunderlägg under.
Jag har märkt att sitsen och balansen är otroligt viktig. men som sagt när vi rider ensamma så är han otroligt samarbetsvillig lugn och vill göra bra ifrån sig hela tiden. Ibland tycker han att vissa moment är jobbiga men som du säger, många muskler ska byggas upp. Han tycker det är roligt i allafall.
Ska försöka ta lektion tillsammans med nån annan häst för det är då han är som förbytt tillsammans med andra. Då går han som på nålar och kastar sig iväg och skriker gärna till lite grann också.
Men vi ska ha mycket roligt tillsammans och lära känna varandra, har många år tillsammans framöver och allt får ta sin tid.
Jätteroligt med alla svar

#5 Det låter som en bra plan! 
www.stuteriprecious.se