Galopp iFokus

Galopp

Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 3056 ggr
aracing
0

Engelskt Fullblod vs. Arab

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar bara vilken av raserna ni föredrar inom galoppen?   Har hört många som säger att de inte gillar Arab-galopp, så tycker det vore kul att se vad ni tycker Flört

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
0

Jag gillar både och! Tycker araber är otroligt vackra också. Men dom engelska fullbloden är ju lite snabbae än arabiska också.. ;P

Sen har jag hört att försäkringen täcker större delar av skade sortimentet ,eller vad jag ska kalla det (alltså att försäkringsbolaget betalar för fler skador hos araber än dom gör hos engelska), hos araber än hos engelska. Kan ju vara en fördel om man bara har 1 häst  ;)

Linnea
0

Jag har inget enot arabgalopp men jag föredrar engelska framför arabiska fullblod om jag ska rida.

Skynda långsamt så går det fortare.

Ahnna
0

Du had lika gärna kunnat fråga vad som är bäst av äpplen och körsbär - svaret är alltid individuellt efter tycke och smak. Glad

Jag föredrar helt klart engelska fullblod, de har en speciell plats i mitt hjärta, men araber är ju förstås vackra att se på. Men jag vill inte äga en arab i dagsläget. Flört Jag har ridit flera araber av olika storlek och mentalitet, men de tilltalar mig inte lika mycket på ett själsligt plan som engelska fullblod gör. Eftersom jag hittills bara har sysslat med engelska fullblod inom galoppen, inte araber, så kan jag inte säga varken bu eller bä om arabgalopp. De få gånger man ser arabgalopplöp så är det ju en frisk fläkt, något annorlunda, men jag kan inte påstå att jag blir exalterad och inspirerad på samma sätt som när jag ser engelska fullblod i löp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
0

#2 Varför? :) Jag äslakr Engelska fullblod, men Arabiska är också underbara tycker jag ^^ Eller iallafall dom jag ridit.. Lilla Rosie är så söt och snäll, när hon ska sparka och bita andra hästar och hoppa runt som en studsboll hihi x) Men på henne känner jag mig alltid säker, även om hon är stark så är det aldrig som om hon skulle dra med mig, och även om hon ska se lite surig ut mot andra hästar när man rider förbi är det bara att få henne att tänka på annat så går det bra <3

#3 Jag tycker det är kul med lite omväxling då och då! :) Men jag tycker nog om engelska snäppeet mer ändå.. ;)

Linnea
0

#4 Har bara ridit araber som är stissiga och ser spöken överallt.. Alla är säkert inte så men har man bara ridit såna så..

Hermelina
0

#5 Haha okej. :P Rena araber är ju kända för att vara så lugna och snälla. Men det är ju säkert annorlunda när dom tränas för galopp.

Linnea
0

#6 Har även ridit ridskolearaber..

Ahnna
0

#6 Mja, jag tror inte att araber har ett så stort rykte som lugna, faktiskt. Många jag känner, som inte äger en egen arab, anser att de är hispiga, lättskrämda och hysteriska. Själv har jag träffat både såna araber och lugna individer, så jag har ingen fast åsikt om rasens temperament, men jag kan tänka mig att de är som engelska fullblod för det mesta. Alltså, vissa är jättelugna och andra hoppar mer i luften än står på marken.

www.stuteriprecious.se

Hermelina
0

#8 ja självklart är det ju olika. Men jag har iallafall hört att riktiga araber, ska vara snälla och inte speciellt hispiga. Jag har alltid trott att araber är svårridna osv,  för jag sökte nämligen foderhäst förut, och hittade då en arab men var orolig att den skulle vara hispig osv bara för att den var arab. Men jag sökte lite och frågade "arab människor" och dom sa att renrasiga araber är lugna och snälla.. :) Men som sagt, självklart är det ju olika.

Ahnna
0

#9 Alla araber jag har ridit har varit renrasiga, men deras temperament har som sagt varierat massor. Det kan ju lätt bli så när man avlar på skönhet och exteriör i första hand och meriter och temperament i andra hand. Jag tror säkert att merparten av araberna är hyfsat lugna, men tyvärr finns det ju en stor del som är det motsatta och det är den delen av rasen som syns och hörs mest, därav rykten om deras hispighet. Men de blir väl vad man gör dem till, som alla hästar.

Jag har bara träffat en arab som hade nerverna så nära huden att han hoppade högt inne i sin box om man drog upp dragkedjan på sin jacka när man gick förbi… Den var riktigt svårriden och vissa dagar var han en riktig mardröm att ha att göra med, både i sadeln och på marken. Trots en lugn och erfaren ägare (arabuppfödare) så blev han aldrig annorlunda, han bara var sån.

www.stuteriprecious.se

Hermelina
0

#10 ja det är väll så :) Jag vet också en arab som seriöst måste ha gummibollar under hovarna. han hoppas runt HELA tiden. Men han är ändå snäll på nått vis.. :P Men han studsar upp och ner, när man rider, på marken och så.. x) Och när man ska ta in honom i boxen RUSAR han in, kan knappt gå genom långsamt och "normalt".

Han är 3 år och hingst. :)