Skulle vilja börja med galopp...
Hejsan alla galopp människor! ;)
Jag är en tjej på 14 år och ca 155 cm lång som länge velat börja med galopp på ett eller annat sätt, gärna som stallskötare en tid då jag aldrig ridit en galoppör men älskar utmaningar, fart och hästar.
Jag undrar om någon har tips om hur jag kan börja med galopp, eller om någon vill ta sig an mig som hästskötare, jag är inte rädd för att ta i…
Känns som en stor chansning, men jag vet inte hur jag ska börja med det här så…
bor du nära någon bana så kan du ju fråga tränarna om dom behöver hjälp eller nåt ^^
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Men jag gör ju inte det :/ bor i Katrineholm…
ajdå :( kolla upp om det finns nån amatör i närheten? :)
// Ellinor Rasmusson

Men hur gör man det?
jadu, googla, sätt upp lappar? ^^ jag vet inte haha :)
// Ellinor Rasmusson

#4 Gå in på galoppsport.se där kan du söka efter tränare på träningsort mm.
Skynda långsamt så går det fortare.

Eftersom du är så ung och bor så långt ifrån en bana så skulle jag rekommendera dig att gå ut skolan (gymnasiet också!) först och sedan söka efter en tränare på landet nära en stor bana. Då brukar man få mat och husrum samt fickpengar för att man är i stallet och jobbar några dagar i veckan, vilket kan vara en bra början för att komma in i galoppen.
Innan dess kan du naturligtvis åka på guidade turer på någon bana samt åka och titta på de stora löpen på Jägersro, som jag antar är närmast för dig. Sommarjobb kanske också kan vara nåt, samt praktik/prao. Känner du att galopp är sporten för dig efter det så är det ju bara att söka sig till en bana eller tränare och söka jobb där och t.ex. en lägenhet i närheten. Du har ju en nackdel av att du bor så långt bort ifrån banorna, så din väg in i galoppen blir kanske inte lika lätt som om du hade bott i Malmö eller Täby, t.ex. Men skam den som ger sig! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag skulle nog tippa att Täby ligger närmast en knapp timma från Stockholm.Man kan ringa till någon av tränarna och fråga om man kan få komma på besök för att bekanta sig med tränaren och hästarna och banan.Förut fanns det ju ponnyklubb där man kunde få svar på frågor kolla om den finns kvar.Finns ju även Amatör tränare som bor lite varstans i landet kan ju vara ett tips att ta kontakt med en sådan.
kolla efter uppfödare i närheten och fråga om praktik eller arbete…
vilken hästras har du tänkt dig? arab eller fullblod? båda? annat?

Skulle kunna ta vilket som helst, men helst fullblod eftersom att jag fullkomligt avgudar dem… Men samtidigt älskar jag ju araber oxå 

#10 Vad jag vet är det inte många som har bara araber, många som har araber har mestadels fullblod och någon/några araber.
fråga Helena Gärtner om praktikplats. då kommer du ju in i galopp-svängen ;)

#12 tack det ska jag göra :) Men hur får jag tag på henne?

#13 Har pm:at dig!
#13 Hon bor i Lerbo utanför Katrineholm. (Navesta djurklinik)
Hej!
Maila Helena Gärtner på helena.gartner@galoppsport.se. Hon är utbildningsansvarig på Svensk Galopp och hon har dessutom en del fullblodshästar hästar hemma på gården. Du är välkommen dit. 
Lycka Till!