Annons:
Etiketter08-träning-tävlingartiklar
Läst 2784 ggr
Liiniz
7/29/15, 10:47 PM

Det var ett tag sedan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var här inne. Livet har kommit i vägen så har inte orkat lägga något fokus på att vara aktiv tyvärr. Det har hänt en del! Jag tog amatörlicens förra året under våren, som jag fasade för fystestet!! Trodde inte alls att jag skulle klara det. För er som inte vet vad fystestet innebär så är det att man ska klara av att springa 3km inom 15 min. Jag klarade det på 13,46 minuter! Kan ni förstå glädjen?! Man kände sig helt slut med andan i halsen, mjölksyran värkande i benen men ack så roligt att man klarade det. Dagen efter var det uppridning, jag var inte så nervös, fystestet var ju det som jag hade oroat mig mest över och rida kan jag ju så det skulle inte vara några problem ;-) Hela gruppen klarade uppridningen, underbart att vi alla fick licens men vi var också ett härligt gäng som pushade varandra! Redan en vecka senare skulle jag rida mitt första lopp! Ojojoj om jag var nervös, kunde knappt sova under natten. Tog mig ut till Jägersro i god tid då jag bara blev mer nervös av att vara hemma och vänta. Dags för utvägning och efter det var det bara att göra i ordning det sista, sadla hästen och vänta på att det skulle vara dags att gå ut till ledvolten. Väl uppe på hästen så försvann all nervositet, taktiken inför loppet hade jag själv fått lägga upp då jag hade ridit hästen i något år och kunde honom utan som innan. Rider ner till start, cirkulerar bakom boxarna och väntar på att det ska bli min tur att lastas. Inne i starboxen, hör "sista häst in", nu är det dags! "JOCKEYS" och grindarna öppnas! Jag tar en position längre bak, ligger en bit från de andra hästarna men jag tyckte att det var lugnt, jag har ju en häst med speed så han fick gå där och slappna av. Från läktaren såg det tydligen ut som om jag var uträknad, skulle ju aldrig hinna fram. På bortre långsidan blev en häst trött, Wyclef som min häst heter går om och ökar lite, märker att han blir lite mer taggad. Nu kommer svängen, jag ligger fortfarande en bit bak men då drar jag de norska blinkersen i ingången av svängen, Wyclef skjuter iväg som en raket och kommer ikapp innan utgången av svängen. Jag låter Wyclef öka för egen hand, vi är på upploppet nu och där öppnar sig en lucka mitt framför oss, då börjar jag rida finish, vi ökar ännu mer och går emellan hästarna, VI VINNER! Var jag glad helgen innan så var det inget jämfört med nu, att vinna sitt första lopp är obeskrivligt! Mitt tredje lopp red jag i Danmark på Klampenborg i HKH prinsessa Benediktes aerspremie. Ett stort lopp för oss amatörryttare men jag trodde att Wyclef var bättre än sitt formtal och vi hade en god chans att vinna, vi skulle i alla fall kämpa om det. Jag har alltid älskat Klampenborg så det kändes otrolig kul att jag skulle rida där. Jag och tränaren gick banan innan så att jag skulle veta när jag skulle dra blinkersen och när jag skulle börja lägga in nästa växel. Det är ett långt upplopp på Klampenborg, man ska inte förhasta sig. Denna gången tog jag också en position bakom men var i kontakt med fältet hela tiden. Wyclef kändes starkare än någonsin och det kändes riktigt bra. På upploppet. Jag kunde inte dra blinkersen där jag ville då jag inte hade någon lucka men vi hängde med så bra så det kändes inte som några problem. Jag ser en lucka, drar blinkersen men då satsar en av de andra på den luckan så jag får genast välja ut en annan väg. Hur loppet går kan ni se här… Jag har svart dress med blått och vitt, häst 11. www.dantoto.dk/layout/video.aspx?date=2014-06-09&track=kl&race=3

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

  • Redigerat 8/19/22, 10:41 AM av Niklas
Annons:
Liiniz
7/29/15, 10:55 PM
#1

Har inte ridit några lopp i år men 2014 blev det 5 lopp och som sämst blev jag 6:a :-D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Upp till toppen
Annons: