Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 4205 ggr
96sara
2014-05-12 20:25

Vad tjänar man på stalljobb

Jag har nyligen sökt ett jobb som stallarbetare i ett galoppstall. Jag sökte jobbet och fick svar, har dock varken fått ett ja eller nej. Jag bar inte fått reda på någon summa och är lite osäker på om jag ens kommer få någon lön alls eller om de tänker sig att jag ska jobba gratis som en sorts lärling. Jag har inga erfarenheter av att ha jobbat i ett stall och har heller ingen erfarenhet av galoppsporten. Däremot har jag haft egna hästar sen jag va sex år gammal så är van vid hästar. Jag tänkte bara höra lite med er vad ni tror jag bör förvänta mig om jag nu skulle få jobbet. Vad brukar lönen ligga på ungefär? Borde jag förvänta mig mindre än 70kr i timmen? Då detta är lönen jag har på mitt nuvarande jobb och jag tycker inte det är så värst bra betalt.

Annons:
Flashline
2014-05-12 22:06
#1

Det här med löner inom galoppen är inte enkelt. Det gäller att ha klara papper (anställningsavtal) från dag 1 och helst även ett medlemskap i Kommunal (fast det behöver du ju inte tala om inledningsvis. Risken är annars att man blir lurad på sin inkomst.

Sedan är det något helt annat att rida galopphästar än vanliga hästar. De svarar på ett helt annat sätt vilket kan göra det svårt att lära sig rida dem om man vant sig vid att rida vanliga hästar. Är kanske lite förenklat skrivet här… …men det som får en vanlig häst att stanna sätter ofta full fart på en galopphäst.

Det fanns prova på kurser för i Strömsholm där man fick lära sig grunderna hur det funkar i ett galoppstall och hur man rider galopphästar. Men tyvärr har de slutat med det här.

Det bästa är att köpa Nadja Bellanders bok om galoppen. Där står väldigt bra skrivet om hur det fungerar i galoppvärlden avseende galopphästar. Hur man sadlar och rider dem, hur det funkar i stallet etc.

Lycka till!

96sara
2014-05-13 08:34
#2

Jo jag förstår att det är väldigt annorlunda än med ridhästar, och tack för tipset med boken, jag ska absolut se om jag hittar den! Dock fick jag inte riktigt svar på min fråga.. Om vi nu säger att vi skriver på ett anställningsavtal, ungefär hur mycket lön bör jag kunna vänta mig då med tanke på att jag är nybörjare inom galoppsporten?

Flashline
2014-05-13 10:08
#3

Mmm…

Min erfarenhet från galoppen är annars att man inte direkt arbetar som stallarbetare utan man arbetar som "arbetsryttare". Det innebär att man både rider och mockar. Det brukar handla om att rida mellan sex och åtta hästar per dag sex dagar i veckan och även sköta om dem i övrigt.

I en del stall har tränaren en "stallansvarig" som är ansvarig för de löpande sysslorna utöver själva ridandet. Det kan röra sig om att ta hästar till och från "walkern" med mera, mocka och fodra. I en del stall är tempot rätt högt och skillnaden mot ridskolorna är ofta rätt stor.

Det är svårt att säga något om ingångslönen för en nybörjare. Men kollektivavtalet har ett spann på mellan 19000 till 22000. Så något upp mot 19000 bör du få. Allt under 17000 utan löneutvecklingsgaranti är inte seriöst. Det finns de som erbjuder 5000  i månaden plus boende. Gå inte på något sådant.

Tror du kan gå in på kommunal's hemsida och hitta avtalslönerna där.

Linnea
2014-05-14 10:29
#4

Jag har själv letat efter kollektivavtalslönerna i ett annat ärende och kunde inte hitta dom. Men ingångslönen för en hästskötare utan erfarenhet är ca 19.000 kr för en heltidstjänst. Slår man ut det blir det knappt 118 kr/tim. Inte så illa pinkat faktiskt men har dom inte avtal så lär lönen vara svart tyvärr. Ta inte ett sånt jobb. Jag vet att det inte är kul att diskutera pengar men gör det om du kommer på intervju. Onödigt för alla parter om du börjar provarbeta eller så och så slutar du när du får reda på att lönen är svart. Bättre veta från början.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

96sara
2014-05-14 14:50
#5

Okej tack för alla tips! Jag är medveten om att det finns många som är oseriösa när det gäller sånt här och det va därför jag tågade för att jag ville ha lite mer koll på det. Har dock fått ett annat jobb som jag förmodligen ska ta, men det är alltid bra att veta i alla fall.

Flashline
2014-05-16 12:13
#6

Hej,

Kommunal hade tidigare avtalslönerna tillgängliga på någon av sina sidor. Fanns en länk på Bukefalos någonstans om det här. Men det verkar som sidorna ligger nere för stunden.

När det gäller arbete och praktik på hästverksamheter så är det något "Horseworker" börjat hålla koll på sen ett par år tillbaka. De har en lista på "oseriösa verksamheter" som lurat och utnyttjat många häskötare och som man inte bör arbeta eller praktisera hos eller på. Man kan fråga dem om en viss tränare eller hästverksamhet finns listad hos dem…

Annons:
Upp till toppen
Annons: