Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 3330 ggr
elvirawz
1/6/14, 6:30 PM

Klasser i galopp

Hejsan! 

Nu är det såhär att jag behöver veta lite om klasserna i galopp (om det finns sånna). Jag är Admin på en hemsida där det ska komma upp info om det, så kan någon av alla er snälla därute hjälpa mig? :)

elvira.horseworld.se

Annons:
Jockeytilda
1/11/14, 12:44 PM
#1

Vad menar du med klasser… det finns ju inte Lätt, Medelsvår, Svår mfl som i hoppning och dressyr. Däremot finns det ju olika distanser, handicaplop, det finns löp för egelska fullblod, arabiska fullblod, quaterhäst och ponnygalopp. Det finns amatörlopp för jockeys med amatörlicens och novislöp för hästar utan seger. Slätlopp, häcklöpning och steeplechase.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Liiniz
1/19/14, 9:31 PM
#2

Klasser finns det, det finns ju bland annat:

Grupplopp I, II och III
Listed
Black typed

Kollar man på proppar så står det klass 1-5, ju lägre siffra desto bättre hästar (högre formtal). Vissa proppar kan skriva i guld, brons och silver. Samma gäller där att guld representerar bättre hästar.

Nedan är lite exempel på proppar och där kan du se att det står klass. Hoppas att detta hjälper lite =)

1. KEY NOTE-HANDICAP (76)
84.000 kr
1200 dt
Klass 1. För 4-åriga och äldre hästar.
Vikt:
Aktuellt handicaptal minus 24 kg.

2. FASTER-HANDICAP (69)
74.000 kr
1600 dt
Klass 2. För 4-åriga och äldre hästar.
Vikt:
Aktuellt handicaptal minus 17 kg.

3. RAVAILLAC-LÖPNING
56.000 kr
1600 dt
Klass 3. För 4-åriga och äldre hästar.
Vikt:
56 kg.
Tillägg:
För varje from 1 april 2013 insprungen summa
av 6.000 kr 1 kg.

4. AMATÖRHANDICAP (Am 53)
30.000 kr
1350 dt
Klass 5. Amatörryttare. För 4-åriga och äldre hästar.
Vikt:
Aktuellt handicaptal plus 7 kg.

5. GALLOWAY-LÖPNING (3-års)
84.000 kr
1200 dt
Klass 1. För 3-åriga hästar.
Vikt:
56,5 kg.
Tillägg:
För varje seger 2 kg t o m 4 kg.

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Jockeytilda
1/22/14, 9:43 PM
#3

Det hade jag missat! :D

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Liiniz
1/27/14, 7:28 AM
#4

Jag tänkte själv inte på det så mycket förr men när man börjar kolla lite själv på proppar och prata lite med tränarna så lägger man märke till det mer för då ser man vilka lopp som passar hästen bättre :-)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Jockeytilda
2/1/14, 12:40 PM
#5

Ja okej nu fattar jag varför det står att min ponnys pappa har startat guld-löpningar :-D

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: