Annons:
Etikett08-träning-tävling
Läst 1583 ggr
Aribigga
2013-02-19 08:24

Förbereda ponny

Hejsan!

Av en lustig och rolig slump blev det så att jag ska låna ut min shetlandsponny till en tjej som ska rida honom på en galoppträning på jägersro den 10 mars. 

Jag kör honom hemma och jag undrar helt enkelt hur jag ska förbereda honom på bästa sätt för denna träning? 

Är det ut och galoppera långa sträckor eller räcker det att han har god grundkondition? 

Ge mig gärna andra tips också om ni har några!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Jockeytilda
2013-02-20 13:31
#1

Jag vet inte så mkt om hur man gör när man tränar med vagn men jag skulle göra lite galoppintervaller, inte för hårt i början utan så det känns bra. Det kan vara bra att vänja honom vid att galoppera med en längre galopp och lite bättre tempo. Jag har en blogg där jag skriver mycket om hur jag tränar min ponny i ponnygalopp. www.ilooksharp.blogg.se kolla gärna in den 🙂

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Aribigga
2013-02-21 10:29
#2

Tja man tränar på samma sätt som utan fast man sitter bakom istället för på hästen 😉

Tack för tipset! Ska ut och galoppera så fort jag blir frisk igen…

Jag har försökt titta lite i din blogg men hittar inte så mycket om hur du tränar en helt oerfaren ponny till en galoppträning. Men din ponny är väldigt söt 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

[tildemattson]
2013-02-21 18:32
#3

Skulle väl tro att en viss grundkondition räcker.

ellinorrasmusson
2013-02-24 16:07
#4

att galoppera den är alltid en fördel :-) du behöver nog inte galoppera speciellt fort men nån gång då och då kan du ju lägga till några små spritsar så han du ser han att verkligen orkar :-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Aribigga
2013-02-24 16:31
#5

Lätt att försöka förbereda något med denna hårda marken också. Försöker att lägga in galopper där det går mellan den försiktiga traven och skritten. 

Hur ansträngande är det egentligen? Det är tydligen licenskursen vi är anmälda till. Hur mycket galopperar dem? I flera timmar? Flera kilometer? (jag överdriver lite jag vet)

Jag har aldrig varit med på galopp innan så jag har ingen aning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[tildemattson]
2013-02-24 17:59
#6

Skulle väl tro att det är lite sitsträning i paddock och sen rider man upp, skulle väl tro att sträckan än ca. 400 meter eller nått sånt.

Annons:
Aribigga
2013-02-24 19:38
#7

Jaha, det klarar han ju utan problem. Han lär ju tycka att det är lajbans kul att springa i vilket fall :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
2013-03-01 18:56
#8

Vad är maxvikten på a-ponny i galopp? I monte är det 45 kg har jag för mig, är det samma?

lurvponnyn.vimeddjur.se

[tildemattson]
2013-03-01 22:11
#9

Max 47 kg.

Upp till toppen
Annons: