Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 1708 ggr
Linnea
2011-03-31 16:51

Spödrivning lönar sig inte

Under tävlingarna i Dubai träffades styrelsen för det internationella galoppförbundet. Där presenterades ett sammandrag av en utredning om spödrivning gjort av professor David Evans vid fakulteten för veterinärvetenskap vid universitetet i Sydney.

I den konstateras det att hästar vanligen springer som fortast 400-600 meter efter start, då spöet sällan används, medan det används under de två sista 200 meterna när hästarna är trötta. Att driva en häst med uttröttad muskelmassa med spö är meningslöst.

Medförfattaren till utredningen, professor Paul McGreevy säger:

- Elithästar har fötts upp och tränats för att ge sitt bästa. Om man till det lägger horsemanship av högsta klass, så får man en vinnande kombination. Det är allt som behövs. Vi har bevis i studien för att högklassigt horsemanship inte inkluderar att slå trötta hästar.

Källa: Svensk Galopp

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-03-31 16:53
#1

Själv är jag emot de flesta sorters spöanvändning så jag uppskattar att någon som vet mer tar upp det här ämnet. Jag ser ingen anledning att amvända spö då jag inte vill tillfoga smärta i onödan. Förstår inte varför någon vill det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Liiniz
2011-03-31 20:02
#2

Jag håller helt och hållet med dig Linnea!

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Hermelina
2011-04-01 11:51
#3

Håller också helt med! Spöna är också hyffsat långa om man jämför med hoppningen tex. Så slagenblir ju rätt hårda också..

Jetset
2011-04-07 22:24
#4

Bra att de har gjort sådana undersökningar!

Hermelina
2011-04-22 14:25
#5

Jag har inte tittat så mycket på utländsk galopp förut men nu när jag är i Dubai så finns kanalen "Dubai Racing" som jag har på typ hela tiden. Och jag förvånas över hur sjukt mycket och HÅRT dom slår hästarna på upploppet! I Sverige är man ju van vid de 3 slagen (visst är det 3?) och jag tycker det är så hemskt att se när hästarna i varje galoppsprång får ett hårt rapp på baken……..

Linnea
2011-04-25 21:21
#6

Ja det är ju ganska olika från land till land, i USA har de inte heller så mycket gränser tyvärr..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: