Annons:
Etikett02-avel-hästhälsa
Läst 4425 ggr
Linnea
2009-09-02 16:17

Missförhållanden inom galoppsporten

På YouTube kan man hitta ett stort antal klipp med namn som "horse racing cruelty" mm. På dessa får man veta hur många hästar som dör varje år i USA och England. Man får också reda på hur elak sporten är ur djurrättsorganisationernas synvinkel gällande spöanvändning och att "misslyckade" hästar säljs till okunniga personer som missköter dem mm. Vad tror ni är orsaken till detta? Är det brist på regler/straff inom sporten i dessa länder eller något annat? Tror ni de har procentuellt sett fler olyckor där än här?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
2009-11-26 10:00
#1

Hm.. I USA har dom väll färre regler än vi i Sverige har? Te.x är det väll så att man får piska hästen hur många gånger man vill (eller?)
Sen är det väll kanske så att eftersom USA är mycket, mycket större inom galopp än Sverige är, är det naturligt att dom också har fler stall och tränare i hela landet. Och som inom allt som har med djur att göra, finns det ju människor som är dumma i huvudet och behandlar djuren som skit. Media kanske uppmärksammar det då, efetrsom det är "skandaler" dom vill åt.
Jag tycker iallafall att det känns som om dom flesta hästarna behandlas bra här i Sverige (varierar säkert..)

Slutar min letion nu i skolan, så skriver mer sen :D

Linnea
2009-11-26 10:09
#2

Tror inte de har så många regler som vi i USA, finns nog iaf inget som anger hur många gånger man får använda spöet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-11-26 10:29
#3

Såna här frågor kan ju diskuteras till förbannelse. Det finns alltid en sida som är för och en som är emot.

Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

caps
2010-08-08 01:26
#4

I USA har de visserligen annorlunda regler för användandet av pisk än vad vi har här i Sverige, därmed inte sagt att de har färre regler eller ingen skiljedomstol. Vad jag vet har de inga regler som direkt reglerar antal slag såsom vi har här, men det betyder inte att man får slå hästen hursomhelst eller använda pisk på en redan uppenbart slagen häst

Sedan vad som är "rätt och fel" angående spöregler kan som sagt diskuteras. I Norge har de helt förbjudit pisk i löpridning vilket får som resultat att två-åringarna åker på rätt mycket stryk i upploppsvängen i träning för att de ska lära sig vad det betyder. Är det bättre? Då ser jag personligen hellre att de får ett slag eller två i löp när det ändå verkligen gäller.

Linnea
2010-08-08 11:48
#5

Själv förstår jag inte varför man ska slå dom alls. Kanske låter konstigt men hur motiverad blir man av att bli slagen? Det är inte så svårt att lära dom att öka farten ändå, man kan ex lära dom nåt kommando som betyder fortare eller så.

Man får ju inte slå sina barn så varför slå djur? Jag använder inte spö när jag rider om någon undrar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

RoyalSnake
2015-07-23 16:07
#6

Är ju så tyvärr. Inte ovanligt med tidig död, brutna ben eller andra skador hos galoppörer. Sen att de inte heller behandlas särskilt bra alltid. Tycker det ser förj*vligt ut när man kollar på många videos och de piskar hästarna en massa. Och det är inga nätta slag heller.

Tycker också att galoppörer rids in  aldeles för tidigt..

Jag själv tycker att galoppsporten borde ses över mer med andra regler etc. Tycker inte om galoppindustrin av de anledningar jag precis nämnt.

Annons:
MelodyX
2015-07-24 23:48
#7

Tävling på hög nivå är tufft oavsett gren. Har förutom galoppstall även jobbat inom trav, hoppning och dressyr. Fördelen med trav och galopp är i alla fall att hästarna behandlas bra i stallet överlag, man kan liksom bara träna på ett sätt för att vinna och det är i galopp/trav framåt även om många hästar rids på annat sätt mellan de riktiga jobben för att må bra i huvudet. De hoppstall och dressyrstall jag har varit i har det exsterat både oschyssta metoder så som rollkur och barrering, men framförallt har det varit hästar som inte fått gå i hagen, inte fått ridas i skogen och bara tragglar på banan, om och om igen. I dressyrstallet stod hästarna inne 23 timmar om dygnet för att de skulle vara på tå och fokuserade på träningen den timme de tränades. Den tanten rider än idag svår dressyr så det funkade ju tydligen. Man får tycka vad man vill om att bedriva någon form av tävling med hästar, men jag har då aldrig varit i ett galoppstall varken i Sverige eller på brittiska öarna där jag jobbat en del där hästarna inte har det bra och blir väl behandlade. Att de rids in så tidigt… Tja, enligt all forskning ska man belasta hästars leder väldigt tidigt i livet. Det är en fördel när det kommer till hållbarheten. Sedan ska ju den belastning det handlar om vara en avvägning mot hästen, där kommer tränarens hästöga in.

Liiniz
2015-07-29 22:07
#8

#6 Det låter inte riktigt som Sverige det där :-/ skulle verkligen inte påstå att det är vanligt med brutna ben och tidig död! Vi har väldigt mycket regler här i Sverige men utomlands kan jag inte säga något om då jag inte har varit verksam utanför Sverige. Något som förblir sant är att en häst som inte mår bra, den presterar inte! Något man lär sig från början i galoppstall är att hästarna måste vara välskötta. Gällande tråden i sig, det är rätt svårt att uttala sig om för min del. Klart att man borde sätta en gräns för antal slag. Man borde inte förbjuda pisk helt enligt mig, har sett olyckor som hade kunnat förhindras om man hade haft pisk, man är rätt chanslös utan något att korrigera med om hästen tex bryter ut.

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

RoyalSnake
2015-07-29 23:28
#9

#8 Hoppsan! Nä, glömde nämna det. Hör ju mer hemma i USA :/

Upp till toppen
Annons: