Annons:
Etikett02-avel-hästhälsa
Läst 1917 ggr
Linnea
9/9/09, 1:01 PM

Hagvistelse

Hur mycket går era starthästar i hage?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
kaka1234567
9/9/09, 1:44 PM
#1

Jag har ingen galopp häst men var för skulle den inte ha rätt till att få gå ut i hagen den med.

Jag vet skaderisk mm.Men alla hästar har en stor skade risk i hagen.

Vissa hästar får inte gå ut på bette inom dressyr,hoppning,trav och galopp jag gillar inte de varför ska de va så de står ju klart och tydligt att hästen ska ha rätt till att gå ut och få känna gräs under hovar och i magen mm.Ryttarna tycker att hästen ska hollas i topp trim men de gör ju dom inte .Dom mår ju inte bra av att aldrig få äta gräs de kallar jag inte topp trim de stör hästens naturliga betände mycket.För att den ska må bra.Har man häst så lägger man ned pängar och gör de så att den mår bra och får en naturlig miljö.Sen tycker jag att den ska självklart gå ut året runt vinter och sommar.

Jag tycker de inte är normalt att hästen inte får gå ut på bette eller åtminstånde ut i hagen alls.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
9/9/09, 2:33 PM
#2

Har ingen starthäst, men hade jag så skulle de gå ute så mkt som möjligt men stå på stall på natten. Eller lösdriftshall med liten rasthage utanför. och på dagen hela hagen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KarolinaNowak
9/9/09, 11:20 PM
#3

Ibbe är ingen starthäst, men han går på lösdrift Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

giffan
9/11/09, 11:25 AM
#4

#1 Det är heller inte "naturligt" att rida hästen och använda den så som vi gör idag.

För att en tävlingshäst ska kunna prestera på topp, är det en fördel om man vet exakt vad och hur mycket den äter och dricker. Det kan vara svårt att ha en bra överblick på det om den går ute i flock med andra hästar. Du har egentligen ingen aning om villken häst som dricker mycket eller lite, eller hur? Du ser bara att vattnet är borta.

Står hästen i box och får uträknad foderstat serverad och vatten i hink, så kan du se hur hästen mår om du känner din häst väl.

Mina hästar( ej galopphästar men tävlingshästar) Går inte på bete. men de går ute mycket, men vi fodrar ej i hagen av den anledning jag skrev här över.

Skade risken minimeras även om de inte behöver kampa om foder i hagen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ahnna
9/11/09, 11:55 AM
#5

#4 Sanning med modifikation. Flört Jag har mina hästar (bland annat tävlingshästar) i grupp så mycket som möjligt och tycker mig ha rätt bra koll på vem som dricker eller äter mest och minst. Bara för att de tävlar vill jag inte beröva dem rätten att leva i grupp och ha sällskap. Någon kamp om fodret är det inte hos mig, eftersom alla vet sin plats. De som står på box nattetid får man ju ännu bättre koll på under den delen av dygnet, men det betyder ju inte att lösdriftshästarna inte går att hålla koll på alls. Självklart kan man hålla koll på hur hästarna mår oavsett om de går ute mycket eller står inne. Det handlar väl snarare om hur mycket tid man spenderar kring hästarna och hur mycket man observerar vid fodringarna? Jag har mina hästar inpå husknuten och ser dem hela tiden, så visst har jag koll på vem som är glupskast eller törstigast.

Jag har jobbat i galoppstall och andra tävlingsstall där hästarna antingen gått ute mycket eller knappt alls. Jag har inte kunnat se så mycket skillnad på de hästarna, förutom att de som går ute mycket med sällskap har varit mer harmoniska och lättare att hantera och rida. I tävlingarna och löpen har de presterat ungefär "samma lika" oberoende av om de har stått på box 23 timmar per dygn eller gått i hage 6-12 timmar per dygn. Så jag tror inte att det handlar så mycket om det.

En häst som är van att gå ute en viss tid per dygn behöver inte lägga energi på att "orka" vara ute, men en häst som normalt står inne 20 timmar per dygn blir naturligtvis mer stressad av att plötsligt få vara ute längre än normalt. Men det är övergående, vilket syns väldigt tydligt på löphästar som kommer från en bana i stan till ett stall på landet, där rutinerna plötsligt ändras markant. I början gillar de oftast inte alls att vara ute mer och få mat ute, men de vänjer sig och blir till slut helt vana vid det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
9/11/09, 11:57 AM
#6

Kanske ska tillägga att mina tävlingshästar går på bete dygnet från maj till oktober/november och i år kan jag bara säga att det har gått oförskämt bra på samtliga tävlingar! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kaka1234567
9/11/09, 12:56 PM
#7

Som #5. Säger de går lika bra att se efter hästen ovs.

Jag hara haft dena diskotion fler gånger och jag gillar inte när tävlings hästar får leva ett sånt liv tycker de är elakt.De är onaturligt för hästen att stå i box med masa täken mm.Jag tycker de bara är elakt ,hämskt ush.

Hallå sluta upp med de vanliga försvaret (Det är heller inte "naturligt" att rida hästen och använda den så som vi gör idag).Man ska inte ha hästar i fången skap ja vi rider på dem men vi kan ju åtminstånde göra något bättre,roligare,naturligare.De ska man inte ta ifrån hästen bara för man är lat och inte orkar se efter den i hagen.

Mäniskan görde bara lätt för sig.

Mäniskan är värdens värlsta skapelse vi förstör allt och så gör vi så mot djur ush.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

giffan
9/11/09, 4:13 PM
#8

#7 Jag tycker inte att jag är lat och inte ser efter mina hästar när de går i hagen.

Jag tycker bara personligen (och jag vet att jag inte är ensam) att det känns bättre att ha dem på box under natten och att de får individuell fodring.

Du får säga att det inte är naturligt med hagvistele, men jag får inte säga att det är onaturligt att rida dem? Varför?

Hästar är stepp djur och levde i flockar utan skor, avmaskningar och veterinär. Nu använder vi dem till annat och då blir förutsättningarna anorlunda med.

Jag tycker nog att du ska bo i en grotta med, för det är inte naturligt för oss människor med datorer mm.

(Det senaste jag skrev var ironiskt och inget påhopp om det var någon som skulle missförstå det.)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

romeoconnemara
9/11/09, 4:34 PM
#9

#8.De va så löjligt tänk lite realistiskt.

Bo ien grotta komigen de va inte så hon menade.

Man måste resonera lite smartare inte föra allt åt medeltiden häregud.

giffan
9/11/09, 7:59 PM
#10

#9 Nä och vi ska sluta tycka så som vi vill och endast tycka så som ni.

Enkelt det skulle vara då va?!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

romeoconnemara
9/12/09, 12:22 AM
#11

Nä dra inte in mig jag är inte på någons sida tyckte att du resonerade lite dumt.

giffan
9/12/09, 12:50 AM
#12

#11 Tycker du att det är naturligt att vi rider hästarna då?

Jag ser inte det dumma i mitt resonemang.

Har vi tagit hästarna som arbetande/tävlande djur så lär vi sköta dem efter vad de ska göra.

Jag ser mina hästar som elit idrottare, de ska ha den bästa skötseln och den bästa maten. Annars kan jag heller inte räkna med att de kan prestera. Ser inte det konstiga i det.

Däremot har jag aldrig sagt att hästar ska vara inne hela tiden. Jag tycker oxå att de ska få vara ute så mycket som möjligt, men jag håller inte med om att man är lat för att man har sina hästar på box.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linnea
9/12/09, 9:15 AM
#13

Kom ihåg att alla har sina egna åsikter om allt, jag föredrar lösdrift, en annan föredrar box. Så är det bara.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
giffan
9/12/09, 7:09 PM
#14

#13 Ja jag kommer ihåg det, men gillar inte att bli anklagad för att vara lat när jag ser till mina hästars bästa.

man måste ha mark som duger till utedrift med, och det har tyvärr inte alla i detta landet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tin-Tin74
9/14/09, 6:57 AM
#15

Jag är både för och emot lösdrift alt stall. Allt beror på situationen.

Ibland föredrar jag att ha hästarna på stall. Bla sto m föl och tävlingshästarna just av den anledning i inlägg #4

Ibland föredrar jag lösdrift. Bla unghästar passar enligt mig att ha på lösdrift. Håller just nu på att skissa på en lösdrift där jag enkelt på några minuter ska kunna fixa boxar OM jag av någon anledning behöver ställa dem där exvis vid skada.

Att det skulle vara latheten som gör att man väljer stall kan jag inte riktigt förstå. Det är ju betydligt mer jobb med att ha hästen på stall, med mockning och sån't (oftast gödslar hästarna inte i lösdrift, iaf enligt min erfarenhet). Och hästarna behöver lika mycket tillsyn i hagen oavsett om de bor enskillt eller kollektivt. Hur mycket tid man spenderar i hagen har absolut inget med att göra hur hästen är uppstallad! Snarare hur serriös man är som hästägare.  Risken är nog större att hästar inte får den tillsyn de behöver i lösdrift eftersom "de sköter sig själva".

Som #14 skriver så behöver man ha bra mark som passar för lösdrift med. Marken måste vara ordentligt hårdjordad och hagen som är i anslutning till lösdriften bör vara kuperad. Man måste tänka på hur vinden blåser oftast så det inte blåser rakt in. Kanske det utrymme man har är vänt åt fel håll? Visst om man äger marken/gården själv ocgh har en fet budgett så är det väll bara att anlita en byggfirma men det finns ju de som arrenderar/hyr och måste tänka på vad markägaren säger också.

Nej för min del så är det så mycket som spelar in så jag kan inte säga antingen eller. Varken vitt eller svart.

giffan
9/14/09, 8:57 AM
#16

#15 Ganska precis så menar jag med.

Vissa hästar passar bättre att ha på lösdrift och vissa trivs inte alls att ha så. Men så mycke utevistelse som möjligt är ju att föredra, för alla hästar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hermelina
11/14/09, 8:42 PM
#17

Nu har jag ju inte egna hästar, men en jag känner har massa galopp hästar och hennes går väll ute kanske 2-3 timmar i en hage och sen går dom i skrittmaskin och så. Men det är olika. Sen är det ju så många som ska ut också och det finns inte så många hagar.

privateline
11/14/09, 11:20 PM
#18

Jag brukade ha våra hästar tillsammans men efter skador som bla avtrampad böjsena har jag delat på dem. Ibland går de 2 tillsammans annars går de sida vid sida i olika hagar. Tar också alltid in hästarna till kvällen. Har inte starthästar på bete, skulle inte fungera.

Hermelina
11/14/09, 11:25 PM
#19

#18 aj låter inte så kul med avtrampad böjsena!.. Är det bra med hästen nu?

privateline
11/15/09, 10:12 AM
#20

#19

Ja, han är under igångsättning nu. Hoppas kunna starta honom i

februari.

Annons:
[Tovab]
12/27/09, 12:12 AM
#21

Den hästen som jag rider (dock ingen galopp häst) går ute minst 12 timmar per dag. Går dom ute bara 5 timmar varje dag känns det elakt. Dom får mat i hagen och dom äter upp allt, då vet man ju att dom har fått i sig maten? Sen byter vi vatten till dom varje dag och fyller på så att vi vet exakt hur mycket dom har druckit varje dag? Klart att hästen kan gå ute och att man kan hålla koll på hur mycket den äter ändå.

Giffan, du säger att du inte fodrar dina hästar ute. Går dom utan mat hela dagen då? Och får bara på morgonen och kvällen? Klart man kan fodra hästarn automhus. Förstår inte problemet där..

kaka1234567
12/27/09, 12:28 AM
#22

Håller med #21 kunde inte sagt bätre själv.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

giffan
12/27/09, 1:38 AM
#23

#21 Ja mina går utan mat under dagen.

Jag ser det så här, att om jag har 5 hästar i en hage och lägger ut ex antal kg hö så vet jag inte vem som äter vad. Och hur ska jag då veta hur mkt jag ska ge när de står inne? Sen tycker jag skade risken blir för stor om man har någon häst som vill bossa över maten och sparkar de andra hästarna. ´Jag vågar helt enkelt inte chansa på det.

vatten har våra i hagen, men man har inte så stor koll på hur mkt de dricker i hagen  bara att hoppas att de verkligen dricker.

Du säger att du vet exakt hur mkt de dricker, hur vet du det?

Du ser bara att mängden vatten försvinner, inte vem som hinkar i sig det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kaka1234567
12/27/09, 1:51 AM
#24

Men om de endast får mat 2gr dag måste ju dom kanske max få  4-5 kg hö per måltid.De är ju skit lite 10 kg hö dagen en häst ska ju äta mer en så upp till 18 beroende på storlek.Och även om de får mer en så är de inte bra.De har en liten magsäk och bör ätt 3-5 ggr dagen i en i lagom mängd.Inte ösa på 7 kg morgon och 6 kväll.De är inte bra att göra så för mag smältningen.Sen de med risk:Hästen kan skada sig och halka i hagen och bli halt,bryta benet hlka in från hagen och brytta höft bennet.Och när hästen rids slitsden ju och de är helle inte bra.Och den får pålagringar av mycket arbete och den kan halka under ridningen och göra ila sig,den kan knäka ryggen i hage och mer troligt under ridnigs passet mm.Så enlligt mig blir de inte störe skaderisk.Då de är lika stor ska över allt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

giffan
12/27/09, 2:01 AM
#25

Okej ja det får ju stå för dig, jag ger mina så och det har verkat fungera i de år jag haft häst. har faktiskt inte fodrat mkt alls i hage. Och de få gånger jag testat har det bara varit strul och stressade hästar som jagar varandra och bråkar. Några av mina fungerar inte med mat, så är det bara. Några av mina får nog iaf en 12-20 kg hö och de äter under natten. Ser gärna att allt hö är slut på morgonen. Så ja de får mkt hö när de kommer in men de vräker inte i sig. De äter en stund och sen tar de pause och sen äter de igen… vi fodrar sent på kvällen och då ser man tydligt hur många av dem står och vilar för att sen äta klart under natten.

men jag håller med att det optimala vore fri tillgång under hela dygnet, men det får inte vara till villket pris som  helst. Jag har på alla år endast haft ett fåtal skador på mina hästar, men de största har varit i samband med fodring i hage.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hermelina
12/27/09, 10:20 AM
#26

Sen är det ju så att det är skillnad mellan galopphästar och vanliga ridhästar.. Jag vet galopphästar som inte kan vara ute alls då han bokstavligt talat slår ihjäl sig

Hermelina
12/27/09, 10:20 AM
#27

Sen är det ju så att det är skillnad mellan galopphästar och vanliga ridhästar.. Jag vet galopphästar som inte kan vara ute alls då han bokstavligt talat slår ihjäl sig

Annons:
[Tovab]
12/27/09, 10:37 AM
#28

Eftersom det bara går 1 häst o en åsna. Och åsnan skulle aldrig orka att dricka upp allt själv ;) Men hur länge får dina hästar gå ute varje dag?

#27 Men då tycker inte jag att det känns rätt mot hästen. Att stå inne hela tiden, vad är det för ett liv?

Ahnna
12/27/09, 11:12 AM
#29

Vi får väl kanske komma överrens i den här tråden om att vi inte kan komma överrens? Flört

Jag har alltid i alla tider fodrat mina hästar ute och har inte haft några skador relaterade till det. De har inte alltid haft fri tillgång heller, men fodras med 4-5 timmars mellanrum, som sig bör för en häst, och får så pass mycket att det tar dem 1-2 timmar att äta upp.

Personligen tror jag att mängden hö-högar är vad som ställer till det för vissa flockar, vilket jag har sett i flera andra stall. Mitt fullblod går ihop med en ponny och det skulle aldrig fungera att slänga ut hö i 2 högar. Minst 4 måste jag göra, annars blir det sura miner när någon är klar med sin hög och vill äta ur polarens. Men är det flera högar så kan fullblodet, som är drottning och vill ha koll på allt, gå runt och äta på flera ställen medan ponnyn i godan ro står med sin hög en bit ifrån. Så har det varit i 3 år med de två och det funkar alldeles utmärkt.

Övriga hästar i de andra hagarna äter ur samma hög och är hur goda kamrater som helst, även hingstarna. Så i mina hagar är det olika rutiner beroende på vilken flock som ska få mat. Det handlar ju om att anpassa efter individerna och se till vem som är flockledare, vem som vandrar runt, vem som är undergiven och så vidare och fodra utefter det. Att ge flockledaren mat sist är kanske inte så smart om man har flera hästar i samma hage, bara som exempel på vad som kan orsaka bråk i en flock.

Som jag skrev ovan så vet jag vem av dem som dricker mest och minst eftersom jag rör mig i och runt hagarna hela dagarna och har hästarna (och vattenkaren) precis utanför fönstret. Så man kan inte säga att alla har samma problem med fodring och vattning och att ingen vet hur mycket en häst äter eller dricker per dygn, för det är individuellt hur mycket koll man har. Hur ni andra gör får stå för er, jag dömer inte er för att ni inte gör som jag, men då vill jag inte bli dömd tillbaka för att inte jag gör som ni. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

giffan
12/27/09, 12:04 PM
#30

#28 Där har du ju skillnaden. Om mina  hästar skulle gå en och en så skulle det inte vara problem för mig heller att fodra i hagen.

Jag vill inte lägga flera högar och se att en häst vandrar mellan högarna. För hur kan jag veta vad den ätit då? Och hur mkt ska jag ge den inne?

Sen har jag varmblod delandes hage med russ och shettisar… Hur fodrar jag där så att det blir lagom mängd?

Nä mina får helt enkelt äta inne i stallet. Jag har heller inte tid att ha sten koll på vem som äter eller dricker vad, och det tror jag inte att jag är ensam om.

Det är lite olika hur mkt mina hästar går ute, men allt från 4 timmar till 8 timmar.

De som går på lösdriften får hö i storbal fritt men de ska heller inte tävla så där spelar det inte så stor roll om någon klämmer i sig mera  hö än vad den borde.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hermelina
12/27/09, 12:15 PM
#31

#28 Så är det bara. Han rids ut, går på skrittmaskinen, men tyvärr inte i hage. Bättre det än att han slår ihjäl sig och får lida istället? Hästana i stallet är vekrligen inte uttråkade, alltid rörelse och dom tittar intressant på.. Han bröt ner i ett lopp och bröt benet för ett år sedan, dom tänkte avliva honom då, knappt någon kan rida honom och han kan ju inte kan gå i hage, men hans skada är bra nu och han har gjort flera fina löp!  Självklart tycker jag också dte verkar lite tråkigt utan hage, Men det är faktiskt för hans eget bästa.

Ahnna
12/27/09, 1:23 PM
#32

#30 Som sagt, vi är inte överrens. Flört

Med mina hästar funkar det alldeles utmärkt, men kanske inte hos dig.

Mitt fullblod går med en shettis och det är inga som helst problem. Jag har ju sett att på den tiden som fullblodet får i sig 2 kilo får shettisen i sig 1 kilo, så det är liksom ingen katastrof att ha dem ihop. Ingen av dem är mager eller fet och skulle det bli problem på dagtid så kan jag ju fortfarande reglera det på natten när de står i var sin box. Jag väger allt foder, men inte exakt på grammet. Skulle shettisen få i sig lite mer eller lite mindre än dagsbehovet någon dag så jämnar det ju ut sig i förlängningen i alla fall. Eftersom båda tränas och tävlas så är de i fint hull med starka muskler och då är det ingen katastrof om någon inte får exakt rätt på grammet vad den ska ha någon dag. (Men för att förtydliga så ser jag ju att de äter precis det de ska ha varje dag och båda ser jättebra ut i kroppen.)

#31 Vad är det för häst?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/27/09, 1:31 PM
#33

#32 Tyrconell hos Annika Källse

Ahnna
12/27/09, 1:38 PM
#34

#33 Ah. *nickar* Det är ju tyvärr en del hästar på de stora banorna som inte klarar den miljön, men som kan fungera hur bra som helst på landet. En sån häst kan jag tycka borde få en chans på landet istället och funkar inte det så borde den slippa galoppträning överhuvudtaget. Det finns ju så många andra fullblod som kan prestera, så varför låta en så stressad häst fortsätta när han inte blir bättre? (Min åsikt, bara.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[Tovab]
12/27/09, 3:26 PM
#35

#31 men om han kan gå en massa löp borde han väl kunna gå i en hage? Sätt på han lindor eller benskydd om han måste vara så skyddad. Eller låt han gå ensam?

Hermelina
12/27/09, 4:48 PM
#36

#34 och #36 Alltså det är ju inte min häst, och jag tror Annika ändå vet bäst, vem vet, hon kanske vet något som gör det "omöjligt".. Jaja, jag vet iallafall inte :P

haha, lite benlindor hjälper inte.. Och nej, han kan faktiskt inte gå i hage. Jag vet inte exakt vad han gör, men tror Annika nämnt någon senskada han gjort på sig själv och så. Och en stor hage nånstans på landet - aldrig. Han är så stor och klumpig och inte så lätt att hantera.
Men han löper riktigt bra!

[Tovab]
12/27/09, 4:56 PM
#37

Okej :)

Ahnna
12/27/09, 5:07 PM
#38

#36 Man börjar ju inte med att släppa en sån häst i en stor hage, det var inte så jag menade. Landet innebär en lugnare miljö, där många galoppörer lugnar ner sig och blir mer beskedliga. Det var det jag menade att man bör testa med en sån häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/27/09, 5:22 PM
#39

#38 Ja förstår det :) Tycker lite synd om Tyrconell, men enligt Annika är det; Avlivning eller galoppstall

Ahnna
12/27/09, 5:28 PM
#40

#39 Tillåt mig tvivla… Flört Men jaja, inte min häst, inte mitt beslut!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/27/09, 5:32 PM
#41

#40 Flört  Isåntfall skulle hon sälja honom, men tror inte hon vill göra det, och tror heller ingen vill köpa honom( enligt henne alltså). Han bockar, bits och sånt. Tror inte hon vill ta risken att han blir ännu sämre behandlad av någon som inte visste vad den gav isg in på ,men tja.. varför inte testa? Men hon/ägarna vill ha kvar honom på banan ett tag till tror jag.

Annons:
Ahnna
12/28/09, 1:20 AM
#42

#41 Jag har varit med om en galoppör som var precis så. Han bets, attackerade en i boxen, högg mot en, stegrade sig över en och så vidare… Hingst, förstås. (Och då menar jag inte att hingstar överlag är såna, utan att han hade massor av hormoner som ingen hade tagit sig tid att hålla i schack.) Jag träffade honom flera år senare på en hopptävling. Då var han valack, snäll som ett litet lamm och en helt perfekt ridhäst. Glad Han trivdes inte inom galoppen, helt enkelt, och blev en helt annan häst när han fick komma därifrån.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/28/09, 12:24 PM
#43

#42 Vad kul att det gick så bra :) Trevligt när f.d galopphästar kan få ett helt nytt liv!

Upp till toppen
Annons: