Annons:
Etikett02-avel-hästhälsa
Läst 990 ggr
Ahnna
2009-11-27 12:04

Homeopatiska preparat

När jag gick tränarutbildningen steg 1 och 2 (som man får en amatörlicens för utan rätt att träna 2åringar) så pratade vi lite om homeopatiska preparat, men jag fick ingen klarhet i vad som är tillåtet och vad som inte är det. Jag har jobbat hos flera amatör- och proffstränare och några av dem har gett hästarna alternativmedicin och tillskott av t.ex. honungsblandningar och örter. Men är det verkligen tillåtet? Får man verkligen ge en starthäst homeopatiska preparat samma dag som ett löp? Finns det nåt homeopatiskt medel som inte är tillåtet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
2009-11-27 14:37
#1

Så länge de inte innehåller något ämne som är dopingklassat så är det nog fritt fram. Örter hör nog inte dit, tänk om någon låter sin häst beta på en äng då hade den blivit dopad.. Har dock ingen större koll på detta, läste om det i Ridsport tror det var förra året, ska se om jag hittar artikeln igen för jag har nog sparat den.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-11-27 15:54
#2

#1 Fast alla örter som finns på homeopatmarknaden växer ju inte vilda i Sverige. Inom homeopatin så används också socker och honung som prestationshöjande medel och jag vet åtminstone en tränare som använder vissa brustabletter för människor till sina hästar på löpdagarna. (Dessa brukar innehålla t.ex. koffein, som ju inte är tillåtet i för stor mängd enligt dopinglistan.)

Överlag känns hela alternativmedicinsvängen väldigt luddig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2009-11-28 10:19
#3

Jo luddigt är rätta ordet för det är det verkligen! Ska som sagt leta upp den där artikeln bara jag hinner packa upp lite fler saker. Har ju flyttat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-11-28 11:34
#4

#3 Ah, okej! Jag vet hur det är, jag har säkert 10 lådor som inte är uppackade än - jag flyttade för 3 år sen…

Som parentes till den här tråden; det spelar egentligen ingen roll för mig vad som är tillåtet och inte, för jag använder inte homeopatiska medel till mina hästar och har aldrig gjort. Men det vore ändå intressant att få klarhet i exakt vad som är tillåtet och vad som inte är det, eftersom ämnet diskuterades på Steg-2-kursen när jag gick den. Det har ju idag också kommit en drös nya örtpreparat till hästar, både som foder och som tillskott. Alla kanske inte är okej att använda på starthästar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: