Annons:
Etikett08-träning-tävling
Läst 1803 ggr
Linnea
11/30/09, 10:38 AM

Börja rida igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags blev min travare hämtad av sin fodervärd så nu har jag bara en häst kvar. Lite skönt ändå, har ju inte tid för dom båda. Red travaren i måndags och då hade jag inte suttit på en häst sen i april och jag hade den "nya" sadeln på honom (den var stenhård) så dagen efter hade jag ruskigt ont i häcken, dock ingen träningsvärk för vi skrittade bara.

Nu har jag ju då russet kvar, han ska jag börja rida mer nu och träna så han kan tävla lite ponnygalopp senare. Fast han behöver såklart en del dressyr med då han mest lufsat i skogen innan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ahnna
11/30/09, 10:48 AM
#1

Jag är i ungefär samma skede som du, mitt fullblod fick en otrevlig (stoooor) hovböld i augusti och har vilat i 3 månader. Jag har hunnit skritta, med liiiiite, liiiiite trav, 5 gånger den senaste veckan. Innan hovbölden hade hon inte ridits jättemycket sedan första veckan i juli, eftersom hon skadade sig på en hopptävling och stod med stygn i pannan i ett par veckor och då gick det inte att tränsa henne. Så i princip kan man säga att hon inte har varit i full träning sedan i början av juli. Efter skadan i pannan hade jag precis hunnit komma tillbaka efter den ofrivilliga vilan och skulle börja hoppträna igen, men se den gubben gick inte! Skrikandes Samtliga hopptävlingar under hösten fick avbokas och nu står vi här, ruskigt omusklade båda två och taggade att komma ut igen! Cool

Jag prövade lite öppnor igår och det gick faktiskt riktigt bra trots att hon är så otränad. Men det förstås, den senaste tiden har hon ju rusat omkring i hagen och gjort caprioler och "rakt upp med skruv" och andra intressanta konststycken… Oskyldig Så hon är nog inte så stel som jag tycker att hon borde vara.

Fortsättning följer!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
11/30/09, 11:12 AM
#2

Mina hästar är inte heller så värst otränade, de har så länge jag haft dem (ca 4 år) hållt igång varandra rejält i hagen så när jag skulle rida in russet som treåring så hade han märkligt nog en massa fina ryggmuskler fast jag aldrig tränat honom på något sätt..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
11/30/09, 11:16 AM
#3

#2 Ja, hagvistelse är ett underskattat träningsmedel! Skrattande Mina vinterhagar är dessvärre alldeles för små i mitt tycke, men fullt tillräckliga för galna galopprundor med hopp och skutt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/8/09, 8:40 PM
#4

Idag testade jag mig själv och fullblodets framsteg litegrann. Vi skrittar fortfarande nästan enbart och travar högst 10 minuter per ridpass, men idag plockade jag fram dressyrutrustningen (portugesa-sadel + kandarstång) och fokuserade ridpasset på öppna och sluta ute på en åker.

Öppna har vi gjort ett tag, alltså även innan skadorna jag berättade om i #1, men sluta började jag introducera i förra veckan. Det gick inte alls särskilt bra då, kan jag ju säga, men idag gick det desto bättre!

Kandarstången (utan bridong) har en nära magisk effekt på både mig och min häst, eftersom vi både har ökad respekt för ett sånt bett och därför blir det mer fokuserat. (Eftersom jag är mer intresserad av akademisk dressyr än vanlig engelsk dressyr så har jag utrustning därefter.) Öppnorna på volt gick så bra så jag blev alldeles ställd och vi fick till några tveksamma men ändå välriktade steg i sluta i båda varven i trav. I skritt går det inte lika bra, men den här hästen har lättare för sig i trav än i skritt i största allmänhet.

Så idag är jag lycklig! Det känns ju mycket roligare att fortsätta träna när det sker små framsteg! Glad

Tråkigt nog åkte en sko av någonstans på hemvägen, så jag fick stå och slå på en gammal sko när vi kom hem. Imorgon ska jag nog ut och leta efter skon som ramlade av, men jag orkade inte idag! (Regn och lera överallt, den kan ju vara varsomhelst!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/9/09, 10:36 AM
#5

Så roligt att det går bra! Har ju själv börjat rida också. Red faktiskt 4 ggr förra veckan, det är mer än den hästen någonsin har ridits på samma vecka. Vi skrittade i skogen alla gångerna så inget jobbigt alls. Försökte tömköra lite igår (har han aldrig gjort innan) det gick rättså bra. Idag har jag tänkt gå med han i branta backen och träna ryggen lite. Har köpt mig en galoppsadel av älde modell, tror att jag får den i veckan, så nu behöver jag inte rida barbacka längre (inte så dumt det heller iof) men nu kan vi hålla lite högre tempo än skritt.

Har ju galopperat många gånger på honom barbacka men det är ett bra tag sen och jag har ju knappt ridit i år så..

Förresten så har pålle fått en ny kompis efter att min andra åkte iväg, en fjordkorsning,  så nu slipper han gå ensam.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
12/9/09, 10:43 AM
#6

#5 Kul att det går framåt för er också!

Jag blir mest frustrerad när det går såhär bra, eftersom jag inte kan fortsätta jobba med dressyren i en halvtimme-timme till för att donnan inte har kondis för det. Så jag måste glatt vända hemåt när minutrarna har tickat iväg och återvända en annan dag istället. Men det är ju värt det i längden, när man har en väl genomtränad häst som har fått börja sin träning väldigt långsamt och kravlöst och sedan tränats mer och mer under flera månader. I ferbruari/mars siktar jag på att vara i "full kondis" om inte snö och is ställer till det med träningen innan dess.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
12/9/09, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi var ute i branta backen idag, gick uppför tre gånger sen var vi båda trötta (jag gick bredvid).. Bra träning för båda! Kamerans batteri tog ju slut som vanligt så jag får lägga in en bild från tidigare i veckan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
12/9/09, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en till..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
12/15/09, 2:50 PM
#9

Idag kom min "nya" sadel! En galoppsadel i läder av äldre modell. Har inte testat den än men kanske på torsdag. Äntligen en sadel som passar!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
12/15/09, 7:59 PM
#10

#9 Oh vad kul :D

Ahnna
12/16/09, 10:30 AM
#11

#9 Bilder!

Jag var ute på fullblodet igår, i världens snöyra. Ett tag blåste det så mycket snö från träden att man inte såg stigen längre, allt var bara vitt… Halkigt var det också, så det var verkligen inte kul igår. *brrr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/19/09, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är han sadlad, den ser jättestor ut på honom..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
12/19/09, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är han och hans nya kompis.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
12/19/09, 10:04 AM
#14

Igår provade jag den nya sadeln. Den ligger jättebra och är skön att rida i! Galopperade uppför backar på en snöig åker. Han blev rättså trött så jag fick skritta en del mellan backarna men ju mer vi galopperade ju fortare gick han! Han gillar att springa tydligen..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
12/19/09, 10:18 AM
#15

Vad sööt han är Skrattande

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
12/19/09, 10:26 AM
#16

#12 Oj, inte precis russ-storlek! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/20/09, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#15 Tack!

#16 Nej jag vet.. men den passade iaf även om den ser stor ut. =)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: