Annons:
Etikett02-avel-hästhälsa
Läst 1818 ggr
Ahnna
2009-12-07 12:54

Utevistelse

Hur mycket är hästarna i galoppstallet där du jobbar/rider/praktiserar utomhus om dagarna? (Hage och skrittmaskin, ridning ej inräknat.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-12-07 12:57
#1

(Jag startade den här tråden för att den förra, om hagvistelse, blev så urspårad på lösdfrifts vara och icke vara, samt att flera som inte har galoppörer röstade på olika antal timmar. Med den här tråden försöker jag få lite statistik kring hur galoppörerna har det med utevistelsen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-12-08 12:42
#2

I stall där hästarna är ute väldigt lite, mindre än 3-4 timmar, vad beror det på? Är det brist på hagar, till exempel? Eller anser tränaren att de inte mår bra av att vara ute mer? Är det för hög skaderisk?

Jag frågar inte som kritik, men min personliga åsikt är att galoppörer kan vara ute mycket precis som andra hästar. Jag har jobbat i stall där starthästarna har gått i stora hagar, med sällskap, hela dagarna och ändå sprungit in pengar, så visst går det.

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-08 21:26
#3

Svarade 2-4 timmar.

Men är inte säker på det, ibland mer ibland mindre.. Det finns ju inte sådär överdrivet många/stora hagar på Täby heller och tränaren jag är hos har ändå en del hästar som får turas om om hagarna.
Vissa hästar är inte ute alls, dels pg.a skador och dels för att vissa "slår ihjäl" sig när dom får gå fritt.. :O

Håller med #2 om att även galopphästar ska få gå ute lika mycket som "vanliga" hästar! :) (Fast med vissa undantag då vissa verkligen inte klarar det)

[Tovab]
2009-12-27 00:15
#4

bara upp till 1 timme? Det blir ju djurplågeri! hur kan man ha hjärta att låta hästen gå ut upp till 1 timme om dagen? Helt sjukt!

Samma sak som 2-4 timmar. Alldeles för lite tycker jag^^

Ahnna
2009-12-27 11:23
#5

#4 Ja, det är tragiskt, men tyvärr verklighet på många stora banor. När jag jobbade hos en tränare på Täby när jag var 15 år så fick vissa hästar bara 20 minuter i sin lilla hage, för att den var upptagen av ett annat stall resten av dagen. Förvisso reds hästarna 1 timme om dagen, för det mesta, men det är ändå inte alls tillräckligt!

Så det är nåt jag hoppas på till nya huvudstadsbanan - större och fler hagar!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-27 12:19
#6

#4 Ja, 2-4 är för lite :( Inget tränaren kan göra åt tyvärr då hon har runt 30 hästar och  5 små rutor till hagar och 2 "stora" (som två rutor :P) Men vi kan ju alltid trösta oss med att många av hästarna får komma ut på landet och vila någon gång och dom går ju heller inte på banan HELA sitt liv!

#5 Ja fler hagar skulle vara toppen. Men i Täby har dom väll inte plats? Banan ligge rju mitt i ett bostadsområde och jag kan tänka mig att det är rätt begränsat. Hela stallområdet är ju som en liten klump av stalll =P

Annons:
Ahnna
2009-12-27 13:12
#7

#6 Täby har alltid haft för trångt, så det var ju bra att Angarn byggdes, men det är fortfarande trångt inne på Täby. Så vartän den nya banan hamnar så hoppas jag att man bygger måttligt med stall och fler hagar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Tovab]
2009-12-27 15:47
#8

En travhäst som jag träffade hade ingen hage över huvudtaget :/ Ägaren tog ut honom 10-15minuter om dan. Och då fick han bara stå och äta. Sen tränades han inte heller varje dag, för då var dom tvugna att åka ner till bergsåker från Stöde. Finns ingen bana i stöde ;) Så när jag var uppe i stugan brukade jag ta långa promenader med den hästen. Ibland upp till 3 timmar. Och det var en hingst som jag älskade av hela mitt hjärta! Men  efter i somras så var jag inte uppe i stugan förän höstlovet. Och då var inte hästen eller ägarna kvar. Ägarna hade dött, men hästen vet jag tyvär inte vart den har hamnat :(

Ahnna
2009-12-27 16:00
#9

#8 Vet du vad hästen heter? I så fall borde du kunna hitta var den finns i databasen! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Tovab]
2009-12-27 16:59
#10

#9 näe, vet tyvär inte vad hästen heter.. :(

Ahnna
2009-12-27 17:05
#11

#10 Tränaren då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Tovab]
2009-12-27 17:42
#12

#11 näe…Men kan ju alltid fråga pappa om han vet vad dom hette. Eller en annan granne som också har häst! :)

Upp till toppen
Annons: