Annons:
Etikett10-träningsdagböcker
Läst 1512 ggr
Ahnna
1/3/10, 2:38 PM

Idag vare livat!

Om ni någonsin har funderat över om djup snö och sken är en bra eller dålig kombination så har jag precis fått svaret. Flört

Jag hade precis skrittat fram och skulle börja trava ut på en äng, där det var knädjup snö, när pållan blev totalt vettskrämd av någonting bakom sig. (Det händer inte att den här hästen blir rädd, hon är liksom "untouchable" i normala fall, men idag blev hon hals över huvud vettskrämd.) I fullt sken rakt ut över ängen for vi, tills det tog tvärstopp på grund av den djupa snön och pållan gick omkull. Jag tror inte att någon av oss ens kände landningen, för det var verkligen hur djup snö som helst, men mina favorittyglar gick av. Gråter Oskyldig Lyckligtvis gick ingenting annat av och både jag, hästen och sadeln är hela.

Sen började det mest intressanta - vägen hem! Eftersom både jag och hästen såg ut som yetis och var totalt täckta av snö och eftersom tygeln som sagt var trasig, så fick jag vackert leda pållan hemåt genom snön. Det var så djupt på vissa ställen att jag hade snö över låren, så de där 500-600 metrarna genom skogen tills vi kom fram till vägen var INTE roliga! Men hem kom vi till slut och vi tar nya tag imorgon, med nya tyglar.

Så nu vet ni det! Skena inte i djup snö! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hermelina
1/3/10, 3:30 PM
#1

Men oj! Synd p? tyglarna men bra att det gick bra ?nd?. :)

Linnea
1/4/10, 9:59 AM
#2

Hade inte tänkt skena i djup snö! Ska försöka undvika det! Däremot har jag frivilligt galopperat i djup snö ett par gånger, då var det så pass djupt att russet blev snöig under magen och stigbyglarna blev också snöiga!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
1/4/10, 10:30 AM
#3

#2 Hihi! Jag tror att min pålla dundrade omkull för att hon försökte se sig om bakåt samtidigt och troligen inte lyfte på fötterna tillräckligt högt. Det gick ju också otroligt fort, som man får räkna med när man har att göra med fullblod, så jag är inte förånad över att hon rasade i backen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
1/4/10, 4:34 PM
#4

Ahnna: Lite OT men du har nämnt förut att du tyckte det var så bra träning att galoppera i snö, att din häst fick mjölksyra osv. Jag testade att galoppa lite på en ängmed min medryttarhäst, och jäklar vilket stryrkeprov det blev förhenne! Kan hon behöva faktiskt, lite mer styrka. Märkte att hon fick lite mjölksyra efter ett tag. Bra tips! :)

Ahnna
1/4/10, 6:00 PM
#5

#4 Det är kanon med snöträning! Men det får inte vara för mycket snö, som det tyvärr är här nu. Jag var ute på en stubbåker idag och det var snö över knäna på pållan. Skritta gick bra, men det var absolut jobbigt för henne och i traven höll hon på att snubbla, så det blev bara skritt. "Lagom" är bättre, typ lite över kotan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
1/4/10, 6:20 PM
#6

Aa :) Det var faktiskt för ett tag sen, har tänkt säga det men har glömt ^^ Men det var inte så mycket snö, dom hade plogat ängen för många brukar rida där och sen hade det kommit typ 10 cm extra snö.. :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: