Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 1282 ggr
Ahnna
12/17/09, 7:36 PM

Vad tycker du om skäckar?

Om vi pratar engelska fullblod, alltså. Vad tycker du om skäckarna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
12/18/09, 8:01 AM
#1

Jag gillar skäckfärgen oavsett vilken häst den sitter på. Gillar de lite udda.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
12/18/09, 11:37 AM
#2

Jag tycker att alla fullblodsfärger är fina, men jag skulle inte köpa en skäck för färgens skull. Tittar man statistiskt så är det inte så många fullblodsskäckar som har startat eller gjort bra ifrån sig på banan. Färgavel i all ära, men det får ju inte utesluta kvalitet! I en ras där prestationer är viktigare än exteriör och rörelser (även om allt går hand i hand) så tar det nog rätt många generationer innan skäckarna håller tillräcklig kvalitet för att konkurrera med de övriga.

Colour Your Dash är ju till salu just nu, som ridhäst eller avelshingst. (Men det ryktas att ägaren vill starta honom igen…?) Han har fått en chipfraktur i ett framknä och är opererad för det, samt har uppvisat ett himla humör i ledvolten de få gånger han har startat. (6 gånger, 0-0-0.) Priset är riktigt maffigt… Eftersom han är dubbelreggad, som paint och engelskt fullblod, så kan han ha ett visst värde som avelshingst inom paint appendix. Men som engelskt fullblod har han ju inte visat några direkta talanger och han är inte utbildad som ridhäst, och dessutom redan opererad för en skada vid 3 års ålder. Så i just det fallet kan man ju fråga sig om prislappen verkligen är befogad, eller om den är satt till det priset för färgens skull…? Oavsett så blir det intressant att se var han hamnar! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/18/09, 1:23 PM
#3

#2 Intressant det där om Colour Your Dash. Har alltid tyckt att han är riktigt snygg, och han är nog faktiskt den enda skäcken jag sett tror jag (EF).. Synd att han skadat sig :/

aracing
12/18/09, 1:47 PM
#4

#2 Colour Your Dash är jättefin, isf till utseendet. Har ju hjälpt till en del hos Catharina Vång, där han stod tidigare. Han är väldigt hingstig, men tjejen som red honom säger att han är en helt underbar häst, bara han slutar med hingstfasonerna. Jag tror att han skulle prestera mycket bättre om han blev kastrerad, för han stressar verkligen upp sig, och håller på lite hur som helst… Men just eftersom han är ovanlig, så vill ägaren inte kastrera honom.

     Han är kanske inte utbildad ridhäst, men hos Catharina så skolrids alla hästar, så de kan jobba i rätt form, och lär sig att lyssna riktigt bra. Sedan gör de ju inga högre skolor, men de är i vilket fall medvetna om hur man skolrids. Flera av hennes hästar har sålts som ridhästar. Därav tror jag att även Dashen kan vara riktigt fin som ridhäst :)

     Det där med priset kan väl diskuteras,  men det är en fin häst, och färgen drar ju inte ner priset direkt ;)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
12/18/09, 4:10 PM
#5

#4 Jag har jobbat hos Ninna, så jag vet hur hästarna rids där. Glad

Men han är ju inte utbildad till ridhäst (man kan inte åka och tävla med honom i hoppning eller dressyr redan imorgon) så han säljs ju "outbildad", om man jämför med andra hästar på marknaden. Att han är väl grundriden och kan jobba på volt är ju självklart bra för en 3-åring, men han kan ju inte kallas utbildad/skolad.

Det där med att han inte ska kastreras är ju lite tragiskt, med tanke på att han skulle kunna bli en mycket mer harmonisk individ utan kulorna. Jag har också hört att ägaren absolut inte vill kastrera på grund av avelsplaner, men som jag skrev tidigare så har han ju inget kanonvärde som avelshingst. Han kan säkert få ston för sin färgs skull, men sånt för inte galoppaveln framåt. Att däremot sätta honom på ett sto som själv nedärver sig bra för att man tror att han har nåt att tillföra henne som kan ge en mer komplett avkomma - färgen åsidosatt - är en annan sak, men så tänker ju inte de flesta som avlar galoppörer. (Prestation är mer betydelsefullt.) Att bara avla på honom för färgen kommer ju inte ge bättre galoppörer.

Men som sagt, vi får väl se vart han hamnar! Glad Jag tycker att det är lite synd att han inte har presterat bättre i löp och dessutom har skadat sig. (Vilket jag tycker är anledning nog att inte avla galoppörer med honom, men paint-folket kanske är mer intresserade?)

Den som lever får se!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
12/18/09, 4:33 PM
#6

#5  Har du?  Vad kul  :D

Jo, det var det jag menade. Han är bra riden för att vara en 3-åring,  men han kan ju inte mer än det absolut grundläggande.

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
12/18/09, 6:39 PM
#8

#6 Ja, det är några år sen nu, men hälsa från mig nästa gång du är där! Önska dem God Helg från mig och säg att jag tänker på dem ibland! Glad

Är det förresten någon mer än jag som fortfarande är liiiite skeptisk till skäckarnas ursprung? Alla fullblod går ju att spåra många generationer bakåt, men är det inte lite lustigt att det finns flest skäckar i USA där quarter/paintaveln är som mest utbredd…? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
12/18/09, 6:47 PM
#9

#8 Det ska jag!  Vet de vem du är om jag säger Anna?  (för du heter väl det? Oskyldig)

Jo, håller med… ^^

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
12/18/09, 6:53 PM
#10

#9 Jag vet inte om de har haft flera med samma namn som har jobbat där, men säg att det var jag som hade en fjording och en shettis, så lär de komma ihåg mig. Flört Jag jobbade inte där så länge, för min kropp gick sönder. Jag visste inte det då, men jag har fibromyalgi och har haft det nästan hela livet så jag blir väldigt påverkad av smärta. (Men jag trodde då att jag bara var för lat för att jobba i galoppstall och för vek för att bli jockey. Men nu vet jag att det var kroppens fel i första hand! Jag grämer mig fortfarande, jag hade gärna jobbat kvar och blivit lärling.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/18/09, 7:04 PM
#11

#10 Nej vad tråkigt med din sjukdom :( Men rider du galopphästar nu?

Ahnna
12/18/09, 7:07 PM
#12

#11 Inte just för dagen, nej. Men jag har ridit en del galoppörer sen jag slutade hos Ninna, det har jag gjort. Men inte på heltid, för det klarar inte kroppen. Jag mailade faktiskt Olle Stenström, som bor några futtiga mil från mig, för ett tag sen och frågade om han behöver ryttarhjälp någon gång i veckan, men han har inte svarat. Rynkar på näsan Men det spelar ingen roll hur kroppen mår, galopp är nåt jag har i själen och jag vill inte vara utan!

Off topic… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
12/18/09, 8:04 PM
#13

#10 Nej gud vad tråkigt Rynkar på näsan  Men jag ska hälsa henne nästa gång jag träffar henne, det lovar jag.

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
Linnea
12/19/09, 9:27 AM
#14

#8 Kan hålla med dig om paintaveln.. det verkar lite skumt.

Själv är jag väldigt intresserad av färger och skulle gärna avla på russ med udda färger men prestation, temperament och exteriör skulle alltid komma i första hand.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
12/19/09, 10:37 AM
#15

#14 Ja, jag menar det… Hur kommer det sig att den här "explosionen" av skäckiga fullblod har kommit nu, om de har haft skäckanlaget i flera generationer? (Vilket de måste ha haft om de är äkta fullblod.) Skäckanlag är ju aldrig dolt, utan syns alltid på hästen. Undantaget är om skäckfärgen endast syns som strumpor, då kan jag förstå att man missar det, men jag tvivlar på att ett par helt normala strumpor plötsligt utvecklas till en "paint"… Oskyldig Det är ju om jag fattar rätt två olika sorters skäck, dessutom. (Minns inte vad de heter, overo, tobiano, tovero…)

Jag har ju shettisar vars syfte är tävling och avel. Min grundtanke är att avla fram roliga och ovanliga färger, men aldrig utan ett gott temperament och en fördelaktigt byggd kropp! Men sen min avelshingst dog (rödblackskäck) så har jag bara brun, fux och brunskimmel i stallet så det är väl bara brunskimmeln som anses lite "ovanlig". (Men knappt det än gång.) Det är dessutom en unghingst som jag inte vet alls hur han kommer att utveckla sig, så jag håller tummarna att han blir godkänd för avel enligt rasvisa krav för shetland någon gång i framtiden. Glad Men skulle det visa sig att hans temperament inte fungerar, så blir det ingen avel på honom. Allt måste finnas där, anser jag, man gör inte rasen en tjänst genom att bara avla på en utav grundstenarna. (Oavsett vilken ras det gäller.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/20/09, 9:54 AM
#16

#15 Nej exakt, har sett exempel på ren färgavel och resultaten är väl sådär imponerande. Det är speciellt viktigt på ponnyer tycker jag då de ska kunna hanteras av barn.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: