Annons:
Etikett08-träning-tävling
Läst 946 ggr
Ahnna
2009-12-18 21:21

FEI till omröstning om butta!

Det här rör kanske inte galoppsporten så mycket, men väl andra hästgrenar.

FEI godkände ju en lista med bland annat Fenylbutazon (butta) och andra antiinflammatoriska och smärtstillande preparat tidigare i höstas. I och med det skulle hästar få tävlas med en viss mängd av preparaten i blodet, vilket man tidigare har arbetat emot i flera år. Nu ska listan tas upp för omröstning igen, mycket tack vare den negativa responsen från ryttare och kuskar världen över. Ridsporten riskerar att portas från OS om listan röstas igenom en gång till, vilket styrelsen i FEI naturligtvis måste ta i beaktande.

Personligen hoppas jag att de skrotar alltihop! För mig är det ofattbart att man tillåter hästar att tävla med smärtstillande preparat i kroppen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
aracing
2009-12-18 22:40
#1

Jag håller helt med,  smätstillande borde förbjudas. Jag menar, om en häst klarar att prestera på en tävling, med smärtstillande i kroppen, vad är det värt om den är förstörd för all framtid?

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
2009-12-18 23:27
#2

Jag kan inte förstå VARFÖR? Det är ju så otorligt onödigt och nästan sjukt, skulle aldrig komma på tanken..

Linnea
2009-12-19 09:28
#3

Finns ingen vits med att tävla med "preparerade" hästar oavsett om det gäller prestationshöjande eller smärtstillande vilket jag tycker är lika illa.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-12-19 10:28
#4

Det intressanta i det hela är att man för några år sen sänkte den tillåtna mängden preparat som får användas och till slut gick mot en nolltolerans. Nu har man alltså höjt den tillåtna gränsen till dubbelt så hög som den var innan den första sänkningen! Snacka om helomvändning!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2009-12-20 09:46
#5

Tyvärr så är det inte alla som tycker nolltolernas är bra. Underligt nog.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-12-20 10:56
#6

#5 Nej, har man trasiga hästar så vill man ju såklart att doping ska vara lagligt, det kan jag förstå. (Men att man vill tävla trasiga hästar kan jag inte förstå!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: