Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 1174 ggr
Ahnna
12/30/09, 10:12 PM

Sammanfatta ditt hästår!

Hur var ditt hästår (galoppår!) 2009? Vad gjorde du, vad såg du, vad upplevde du och hur gick det med tävling och träning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
12/30/09, 10:27 PM
#1

Jag har dessvärre inte haft något direkt galoppår, men däremot ett bra hästår! Cool

Det började med avvänjning av första fölet i januari/februari och i och med det så började jag träna fölstoet ordentligt för första gången. Hon kördes in som 3-åring men gick sedan dräktig och därefter med föl i 10 månader, så i slutet av förra vintern inleddes den första riktiga träningen. (Hon fyllde alltså 5 år i år.) Hon är en shetlandsponny, så träning i det här fallet innebär körning, tömkörning, agility och annat som man kan göra med små ponnyer.

Fullblodet tränades ganska tufft i januari/februari med mycket hoppträning och dressyr i ridhus. (Vilket är en smärre sensation, eftersom jag inte har haft ridhuskort på flera år.) I mars/april red vi ett par lektioner för en hopptränare och i maj tog vi fälttävlanskort i Hofors. I slutet av maj red vi också tornerspel i Ekenäs utanför Linköping, inför flera tusen personer så det var såklart lite speciellt. I början av juli tävlade vi hoppning för första gången och gick nolla i en 0.85 m bedömning A (alltså clear-round) och dubbelnolla med en 6:eplacering i en 0.95 m med två faser. Jag är supernöjd med det, förstås! Vi fegade lite i den högre klassen, eftersom det var första gången, så jag red inga snäva svängar och inga sneda hopp utan styrde rakt på hela tiden och det räckte ändå till en placering. *stolt*

Tyvärr slog pållan i pannan i transporten bredvid våran så att det behövdes sys med 11-12 stygn och därmed gick det inte att tränsa henne på en månad. När vi kom igång igen och hade tornerspel och hopptävlingar på agendan så fick hon en hovböld istället och blev stående i 3 månader. Nu är vi på banan igen, men nu är ju året slut… Tar nya tag inför 2010!

Ponnyn tävlades för första gången i mars och kom 2:a och 3:a i sina klasser (en hoppklass och en precisionskörning) så det får man väl vara mer än nöjd med! Vi tävlade igen i juli och då kom vi 2:a, 3:a och 4:a i de klasser vi ställde upp i, men det var små klasser och vi gjorde några missar så jag var inte helt nöjd.

I augusti tävlade vi för tredje gången och kom 1:a i två precisionsklasser, 2:a i en tömkörd klass och 6:a i en agilityklass. Det var ett stort ögonblick för mig, om jag ska vara ärlig, för jag hade inte vunnit en enda klass sedan 2003! Förvånad Skäms Det räckte också till ett antal specialpriser den dagen, inklusive Allroundchampion för det ekipage med bäst resultat i tävlingsklasserna + utställningen som pågick samtidigt. (Hon fick 38 poäng i utställningsringen.)

Det blev ytterligare två tävlingar under hösten, varav den ena resulterade i en 1:aplats till samt en 4:eplats och en championtitel för tömkörning. Jag är otroligt nöjd med min lilla pärla, som har gjort så fina resultat på sin första tävlingssäsong. Glad

Föl nummer två avvandes i maj och min nya unghingst kom hit i juni, så nu har jag 3 ettåringar i stallet, fullblodet och 5-åringen. Full rulle!

Har många planer inför 2010 vad gäller tävlingar… Skrattande Det är ju en extra sporre att året som gått blev så lyckat!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/31/09, 3:10 PM
#2

Jag har nog inte så bra minne, så vet inte om det var 08 eller 09 som jag började hjälpa till i stall på Täby =P Tror det var 08..

Men iår har det inte hänt så mycket utom det vanliga. Tävlat lite i dressyr men inte mer än så. Jag slutade på ponnygaloppen(tror det var iår!)  och började vara mer på täby istället.
Red mitt första snabbjobb i år också (tror jag, igen hehe..) Tungan ute

Har varit  rätt mycket på täbygalopp och tittat på löpen och så.. Inte speciellt intressant, men tja.. Det är väll det som hänt haha! Har ju ingen egen häst heller.. :(

aracing
1/1/10, 3:56 PM
#3

Det är väl under 09 som jag ahr börjat komma igån ordentligt med galoppen. Har ridit en del ponnylöp, började hjälpa till hos Catharina Vång, och nu även hos Yvonne Durant. Har fått rida lite fullblod.

     Det är inte jätteintressant, men 09 har ändå varit ett väldigt bra år för min del, då jag känner att jag har utvecklats massor Glad

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

emmajuneskans
1/1/10, 8:44 PM
#4

Hummm…

Jag började på TGPK, vilket är en ponnygalopp skola. där går jag på ponnygalopp och "vanlig" ridning.

Sen så var jag jue med i min första galopp och hopp tävling, tycker själv att det gick bra… och så har jag ju tävlat mer ponnygalopp efter detTungan ute

Sen så fick jag min medryttarhäst King och han e så fin <3

Jag har börjat hjälpa till hos Annika Källse, fick till och med rida första dagen, de kommer jag aldrig att glömma <3<3<3 Älskar dancer, björne och subbe :D

Fick min systemkamera (eller egentligen så fick jag den några dagar innan nyårsafton) och så började jag fota galoppen, startade min hemsida www.tjrace.webs.com, fast jag uppdaterar inte så ofta Foten i munnen haha

09 startade bra, var piss i mitten och super på slutet Skrattande

Även som Amelie så har jag utvecklats massor, jag har lärt känna massor av nya fantastiska personer dels från TGPK och stallet och såklart från galoppen !

Upp till toppen
Annons: