Annons:
Etikett05-utbildning
Läst 2093 ggr
[Tovab]
2010-02-23 18:01

Hur gammal?

Hur gamla är galopphästarna när dom rids in? :)

Annons:
emmajuneskans
2010-02-23 20:10
#1

Man börjar när de e åringar alltså ett år :P

[Tovab]
2010-02-23 21:04
#2

Oj! det känns så ungt.. :P

emmajuneskans
2010-02-23 21:22
#3

Jo iaf om man hållt på med ridhästar x) Men de måste ju vara klara till 2års säsongen Flört

[Tovab]
2010-02-23 21:30
#4

#3 haha, men borde dom inte få problem emd ryggen pch benen om dom sätts i arbete vid så ung ålder? Och om dom sen ska springa? :P

Har absolut ingenting emot galopp men har haft lite funderingar runt det här :)

shimmy
2010-02-23 21:43
#5

De rids in på hösten som åringar, och är alltså snarare 1, 5 år. :) Dessutom sitts de flesta i princip bara in då, och tar det sedan relativt lugnt under vintern innan det riktiga canterarbetet påbörjas fram på vårkanten. Då fullblodet länge har avlats för att vara "tidiga", ser dessa bebisar bra mycket färdigare ut än jämnåriga halvblod.

En stor anledning till att de tas så tidigt är, tvärt om vad man kan tro, för att de ska bli hållbara :) Senor, leder och ligament tar lång tid på sig att stärkas och alltså behövs en långsam och tidigt påbörjad invänjning till belastning. Ifall de hade ridigts in som 3 åringar och sedan utsatts för den påfrestningen som löp innebär, hade de med största sannorlikhet gått sönder.

[Tovab]
2010-02-23 22:15
#6

#5 jaha, det visste inte jag :) Alltid kul att lära sig nått nytt ;)

Sen så har jag en åsna och dom är ju sena i växten :P

Annons:
Ahnna
2010-02-24 12:12
#7

Det är bevisat genom forskning att hästar mår bra av att tränas tidigt, men naturligtvis med måtta. Att de får röra på sig, både under ryttare och genom tömkörning, stärker dem för framtida arbete och just galopp hör till det allra extremaste en hästkropp kan utsättas för. Så därför är det naturligtvis viktigt att de får en tidig men väl avvägd start på träningskarriären. Och som redan påpekats så ser ett 2-årigt engelskt fullblod ofta mer utvecklat ut än ett 3-4-årigt halvblod. (Som exempel.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-24 17:25
#8

#7 Har länge funderat över det här med att man ofta numera rider in halvblod som 2,5-åringar som sen förväntas göra bruksprov som 3-åringar.. Hur många av dem har fått träna långsamt 1-1½år innan inridningen? Att gå från nästan 0- 120-hoppning (eller vad det är, det är orimligt högt om du frågar mig iaf) på ett halvår eller lite mer känns inte så bra med tanke på hållbarheten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Tovab]
2010-02-25 08:00
#9

#8 tror också att det är runt 120 dom ska kunna hoppa när dom är 3 år.. helt sjukt högt för en sån ung häst!

Vissa hästar börjas ridas in när dom är 3 år. Så tycker att det är elakt att dom ska klara ett 3 årstest när dom har varit inridna i några månader?

Tycket att det låter konstigt :S

Ahnna
2010-02-25 15:15
#10

#8 & 9

Ja, ni… Jag har heller aldrig förstått varför man "måste" gå så snabbt uppåt i klasserna inom vissa raser. När jag jobbade i hopp- och dressyrstall (flera olika) så var det inte ovanligt att 4-åringar gick riktigt komplicerad dressyr och/eller 140-hoppning på träning. De var inte inridna förrän tidigast som 2,5-åringar, ibland inte förrän de fyllde 3. Jag tycker inte om det, men jag är övertygad om att de som går så fort fram med sina unga halvblodhästar (och dylika) har en stark övertygelse att det är helt ofarligt. Vem som har mest rätt kan jag förstås inte veta, men mer eller mindre allvarliga skadeproblem på unghästarna var inte alls ovanligt i de stall där jag jobbade… Oskyldig

För inte så länge sen såg jag en 7-åring i världscuphoppningen på TV och det är ju inte så väldans ovanligt numera att se 8-åringar i samma klass. Det är ändå 160-hinder, ibland något högre, ställda i ruskigt tekniska banor. Helt ärligt tycker jag att det är vansinne att utsätta en så ung häst för svår klass, men jag är ju heller inte svårklassryttare med ambition att bli etta på världsrankingen. Det är ju enorma mängder pengar i hopp- och dressyrsporten på elitnivå och en hästs hållbarhet i det långa loppet är inte alltid i centrum. Precis som inom galopp…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: