Annons:
Etikett06-ponnygalopp
Läst 2349 ggr
Linnea
2010-04-19 14:18

Nu går det fort

Nej, jag pratar inte om våren om ni trodde det.

Har hittat en nu ridväg som är jättebra att galoppera på så nu tränar jag Agge där tre gånger i veckan. Han har väl aldrig varit känd för att slögaloppera ute och det gör han inte nu heller. När jag gör galoppskänkel (eller ja det kanske inte är en korrekt sådan men han vet vad det betyder) så slänger han sig iväg och går på i ett rejält tempo. Sen är han ju alltid snäll så det är inga problem att få stopp även om han gärna vill fortsätta en bit till.

Sträckan vi galopperar är ca 300 meter, än sålänge galopperar vi bara en gång, när han får lite bättre kondis så tar vi lite mer. Hade helst kunna köra intervaller men där finns ingen bra skrittsträcka. Att rida fram och tillbaka känns inte så roligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
2010-04-20 18:29
#1

Bra med bra ridvägar =D Hur snabb är han då? ;D

Linnea
2010-04-21 10:24
#2

Jadu jag vet inte, har inte klockat honom. Jag rider inte så fort det går heller, vill ha lite mjukare underlag då.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-04-21 14:22
#3

Idag blev det ett väldigt kort travpass. Det började snöa/hagla/regna när jag red och det var inte så kul men han fick röra sig lite iaf. Ska försöka släpa fram ett litet hinder imorgon och hoppa. Har löshoppat honom några gånger nu så nu är det dags för uppsutten hoppning. Ska lära honom hoppa studs för ryggens skull men kanske inte imorgon. Får testa enkelhinder först, han har bara hoppat 2-3 ggr med ryttare innan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-05-05 14:05
#4

Idag red jag på galoppslingan. Har ridit där när det var snö, då visste jag inte att det var en galoppslinga men den är ju faktiskt av sand =). Travade den två gånger och han var skittramsig. Har som sagt ridit där innan men det var på andra hållet. Då brydde han sig inte om jakttornet eller den gamla husgrunden eller stockarna i hagen. Men nu..nu glodde han på allt det där och lite till, försökte sticka på andra hållet och sånt där. Ja det gick iaf bättre andra gången än första. Får väl trava där några gånger till innan vi ger oss på galoppen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Liiniz
2010-05-06 03:35
#5

Va kul att du kan ha någonstans att galoppera lite =D Alltid kul med lite galoppslingor ;)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Linnea
2010-05-16 11:53
#6

Nu har jag hittat en till superbra väg, bättre än de andra! Det är lite längre att rida dit men det är en markväg rakt ut i skogen som går upp på söderåsen. Den har lite lagom lutning och längre än de andra vägarna. Har ridit uppför en mycket brantare backe innan och det är ju kul att rida upp i branta backar men man måste ju ner igen..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
aracing
2010-05-16 18:22
#7

Ska han bli ponnygaloppör, eller vad är planerna? :)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Linnea
2010-05-17 10:19
#8

Ja förhoppningsvis, vi får se om nån vill tävla honom. Letar medryttare till honom just nu.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
2010-05-17 16:20
#9

Lycka till :)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Linnea
2010-05-21 11:00
#10

Idag kommer det en tjej som ska provrida, får se hur det går.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
2010-05-21 19:12
#11

Hur har det gått? :)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Linnea
2010-05-21 19:29
#12

Dåligt, han var för tuff för henne hon kunde inte ens trava med han..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
2010-05-21 21:27
#13

Ojdå :/  Hoppas att det går bättre nästa gång då :)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
Jockeytilda
2010-05-21 22:08
#14

heter han Agge som riktiga namn? Har ett sto hemma som heter Miss Aigon som kallas för agge Glad

var är han upstallad? har nämligen gått och tänkt på att bli medryttare till nån ponny

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Linnea
2010-05-22 10:59
#15

Han heter August egentligen. Står i Skåne.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jockeytilda
2010-05-22 12:49
#16

Aha bor i stockholm

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Hermelina
2010-05-24 23:42
#17

Hur går allt med honom då? :) Kan du inte be någon fota någon gång när du rider honom? =D

Linnea
2010-05-25 10:26
#18

Det går bra men jag har aldrig med mig nån till stallet och de andra är upptagna med sina egna hästar. Kanske får med mig sambon nån helg vi får se.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-06-07 14:16
#19

Nu har jag inte ridit på över en vecka pga flytt men kom att tänka på en grej jag skulle frågat om redan innan. Senast jag var ute och galopperade så gick det lite för fort (vägen är för kort för det) och när jag saktade ner så hörde jag att han lät konstigt så jag konstaterade att han lagt tungan ner mot svalget. Han har inte gjort det förut. En lösning är ju tungband men det tänker jag inte använda. Vad kan man mer göra? Nu har han tredelat bett och remontgrimma vid uteritt eftersom han lägger tungan över ibland när han inte vill som jag vill. Har provat rakt men det gick inte heller så bra (tungan över).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-09-09 20:00
#20

Har inte galopperat ute på ett tag utan har satsat på dressyren istället. Han måste ju kunna sånt med.

Han har haft lite problem med sitt ena bakben och vi har kommit fram till att det beror på att han är svag i högersidan. Jag lutar mig nämligen åt höger när jag rider och sadeln glider med..

De senaste två veckorna har jag enbart ridit barbacka vilket har fått dressyren att funka mycket bättre. Jag går även i backe med honom 2-3 gånger per vecka så han ska stärka ryggen.

Min mamma var faktiskt och filmade mig. Filmerna finns här på dressyr iFokus.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: