Annons:
Etikett04-utrustning
Läst 2645 ggr
Linnea
6/29/10, 2:27 PM

Långa bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det poppis inom galoppen att ha väldigt långa bett på hästarna? Inom ridsporten ser man visserligen för llånga bett då och då men inte som inom galoppen. Där ser jag ofta långa bett och inte 1 cm för långa utan snarare 2-3 cm för långa. Borde inte tränarna veta om vad för långa bett kan orsaka för skador i hästens mun? Eller är det bara vissa tränare som alltid har såhär långa bett? Varför ha ett bett som sticker ut nästan 2 cm på varje sida?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
aracing
6/29/10, 6:11 PM
#1

Hller med, det verkar lite skumt. För långa bett är ju inte alls bra. Samma sak med gigantiska bettringar, de är inte alls proportionerliga med resten av bettet. Fyller det någon funktion, eller finns de bara där?

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
6/29/10, 11:21 PM
#2

Men gud vad konstigt :S

Linnea
6/30/10, 11:12 AM
#3

Har hört att vissa anser att det ska vara stora bettringar på galoppörer, har ingen aning om varför. Det ser helknäppt ut och jag kan inte se nån direkt funktion med dom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jetset
6/30/10, 11:35 PM
#4

Tränarna kanske har ett träns till flera olika hästar och då blir det för långt på vissa hästar?!

aracing
6/30/10, 11:41 PM
#5

#4 Fast så stora skillnader är det ju oftast inte. De gånger jag har reagerat på bettets längd är under löpdagar, och jag vet att många tränare har speciella träns till varje häst när det kommer till löp. Därför tycker jag att det är skumt. Vet man att en häst behöver ett litet bett så byter man, det kräver inte så mycket ansträngning

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Jetset
6/30/10, 11:45 PM
#6

#5 Det kräver pengar..;) Haha nej men ett bett kostar väll typ 100 kr. Det förblir väll ett mysterium tills en tränare berättar hur han/hon tänker!

Annons:
Liiniz
7/1/10, 10:01 PM
#7

Jag har också sett en del långa bett men jag har även sett minst lika många bra passande bettGlad Varför man inte gör något åt de långa betten vet jag inte och de stora bettringarna skulle jag tro är som en mer skönhetsgrej för jag har inte hört något om någon funktion på de 8 år som jag har hållt på med galopp iafTungan ute

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

elli-kleo
7/1/10, 10:38 PM
#8

Men vilket sammanträffande!!

Jag skulle precis in här och skriva en sån här tråd!! Kollade i en "gammal" tidning idag (En "Galopp magazient" från 2009) Säkert över hälften av alla hästar hade för långa bett.. Har inte reagerat så mkt förut för jag har inte kollat så noga (är inte spec. intresserad av galopp) Men det slog mej nu när jag såg att det var så många :O

Har lagt märke till att många galoppörer har stora bettringar. Är det speciella bett som har extra stora eller är det så att det är stora bett?

Vad jag sett så brukar det finnas två storlekar på bettringar.. tror gränsen brukar gå vid bettstorleken 13,5 eller nått och det är ju ganska stort! Tror inte att dom som har stora bettringar behöver minst 13,5! Det låter väldigt stort!

Ursäkta mitt röriga inlägg.. jag hoppas ni förstår vad jag menar ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Linnea
7/2/10, 10:33 AM
#9

Det finns bett med extra stora bettringar, till vilken nytta vet jag inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ellinorrasmusson
7/5/10, 8:23 AM
#10

jag frågade min lärare igår varför det var så stora bettringa, och så sa han att det var för  det var någonting med hävstångseffekten blev större, för det var något komplicerat som gjorde det, xD

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
7/5/10, 10:48 AM
#11

Det blir ingen hävstångseffekt utan kindkedja. Och om det skulle bli det med ett vanligt bett bara för att ringarna är störra så blir den effekten så liten så den troligen knappt märks.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ellinorrasmusson
7/5/10, 5:13 PM
#12

äsch, det var vad han sa xD

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Jetset
7/5/10, 6:17 PM
#13

#11 Varför blir det ingen hävstångseffekt utan kindkedja?

Annons:
Linnea
7/5/10, 8:51 PM
#14

#13 Därför att mundelen inte är fast i bettringen utan som på ex ett pelham. Om mundelen kan röra sig längs med bettets sidostycken blir det ingen hävstång, gagbett ex har ingen hävstång fast dom har långa skänklar just pga detta. Hävstångsbett karakteriseras av att dom har kindkedja. Man ska aldrig rida på ett hävstångsbett utan kindkedja!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
7/11/10, 12:48 AM
#15

OBS man kan ha lederrem i stället för kedja ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Ginnie
7/11/10, 3:22 AM
#16

Angående det här med stora bettringar så tror jag att risken för att de ska "glida" in i munnen minskar.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Linnea
7/11/10, 11:20 AM
#17

#16 jo det förstås men enligt mig iaf så är det mycket snyggare att isf ha fullcheek. Enorma bettringar är inte vackert..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
7/12/10, 12:41 AM
#18

Idag såg jag flera hästar på en ridskola som hade på tok fölr långa bett !

Linnea
7/12/10, 10:50 AM
#19

Usch att folk inte vet bättre. Långa bett är ju lätt att åtgärda.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rynkel
7/12/10, 3:25 PM
#20

Tror stora bettringar gör betten skarpare, desto mindre bettring desto mildare bett..

Annons:
Linnea
7/13/10, 10:36 AM
#21

#20 Du menar att det bli lite hävstångsverkan eller? Det blir det inte om inte bettringen sitter låst på mundelen, som ett d-ringdbett ex.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rynkel
7/13/10, 8:00 PM
#22

#21 Jag är inte riktigt säker på vad jag menar, men ja läste det i en tidning för inte så länge sedan, tror det är vanliga tränsbett med "vanliga" ringar de syftade på

Linnea
7/14/10, 11:02 AM
#23

Hrm nej det funkar inte. Dom blir inte skarpare av större bettringar om inte ringarna är fasta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
12/27/10, 10:07 AM
#24

Det var nog den här tråden Piaffen letade efter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Piaffen]
12/27/10, 6:03 PM
#25

Nu hittade jag hit :)

Ahnna
12/28/10, 5:54 PM
#26

Anledningen till att många galoppörer går med för långa bett är att tränarna saknar kunskap. Rätt många av våra tränare tillhör det lite äldre gardet som fick sin utbildning för många herrans år sen, innan det blev allmän kännedom att hästar mår bättre av kortare bett. De flesta galopptränare läser inte så mycket om ridhästar och det är ju oftast där som de nya rönen hörs först. Det har länge funnits tankar om att låta tränarna gå en fortbildningskurs efter X antal år, för att hålla sig a jour om såna här nya kunskaper, men det kommer nog aldrig att hända, tror jag.

Så det är inte krångligare än så, många har för långa bett för att de helt enkelt inte vet bättre. För 20+ år sen så var det lika vanligt inom ridsporten att ha för långa bett, men den trenden har ju lyckligtvis gått tillbaka nu.

Storleken på bettringarna ger ingen hävstångseffekt, men de kommer inte lika lätt in i hästens mun. Lite av en säkerhetsgrej, men också en "gammal kunskap" som egentligen är onödig. Ett rätt anpassat träns med sidostycken som är tillräckligt spända minimerar den risken. (Jag har jobbat i stall där tränsen användes på flera hästar, men jag såg det alltid som en självklarhet att kolla sidostyckena inför varje ritt även om många av hästarna var "lika stora".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

elli-kleo
12/28/10, 10:10 PM
#27

bett som är hår långa trycker i gommen och gör ont!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: