Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 2853 ggr
[oddtinna]
8/2/10, 10:45 PM

Tävla galopp

För en som brinner för galopp är detta säkert en jätte kontsig fråga, men jag vet ingenting om galopp men vill gärna lära mig :)

Så jag har några frågor:

Låt oss säga att jag köper mig en häst och vill för skoj skull delta i ett lopp…

1) Vilka raser är tillåtna?

2) Finns det lopp där det ej handla rom pengar utan mest "prova på"?

3) Vad är maxvikten för ryttaren, ev maxlängd?

4) Hur når man upp till… "eliten?"

Ha en fortsatt tervlig kväll!

Annons:
Hermelina
8/3/10, 12:11 AM
#1

1: I sverige tävlas det bara med engelska fullblod och arabiska fullblod. Sen finns det ju såklart träningstävlingar med ridhästar av alla möjliga raser runt om i landet men det tävlas tillexempel inte med halvblod. :)

2: Nja, isånntfall träningstävlingar som ibland anordnas på ex. täby galopp eller jägersro (tror jag) Ponnygalopp tävlas det ju dock regelbundet i på olika banor här i sverige. Tror inte det är riktigt lika mycket "seriösa" tävlingar för vanlig ridhäst?

3: Finns ingen maxläng, utan du ska kunna hålla dig till vikten bara oh då blir det ju lättare att vara lite kortare för då väger man mindre ;) Om du ska tävla proffesionellt (alltså vara jockey med licens och allt och tävla fullbloden) är väll idealet att ligga runt 50-55 kg för att kunna få många och bra ritter. Vikten som hästen bär i loppet varierar lite beroende på hur bra hästen är och vilket lopp det handlar om. I regel kan man väll säga: Ju bättre häst = ju högre vikt kan du som ryttare väga. MEN du ska helst väga "så lite som möjligt" !

#4 Börja jobba i ett stall först och främst. Sen kan du ju ta jockeylicens om du har talang och känsla för galoppen. Sen är det bara att jobba dig uppåt och försöka få bra ritter osv.. ;)

Blir så mycket text och jag hade kunat säga myycket mer, drog allt bara lite snabbt :O)

Liiniz
8/3/10, 12:21 AM
#2

Finns inga konstiga frågorSkrattande Jag ska försöka besvara dem så gott jag kan så kan säkert någon annan också lägga till mer i svaretGlad

  1. Engelskt fullblod är ju "huvudhästen" så att säga men det finns även lopp för arabiska fullblod men de är dock inte lika många. Utav ex. 9 lopp på en tävlingsdag är kanske en av dem för araber, ibland inga alls.
    Det finns även så kallade jippolopp där man ej tävlar för pengar. Exempel på det är loppen för quarterhästar (lopp 1 gång om året) och för kallblod. De loppen förekommer dock inte särskilt ofta.
    Vill man verkligen satsa på galopp är det i första hand ett engelskt fullblod och kanske ett arabiskt fullblod.
  2. Som sagt finns det ju jippoloppen men det finns det ju inte så många av tyvärr. För ryttare är det ju amatörloppen, dock måste man ha en amatörryttarlicens. Ryttaren tjänar inget på att rida utan gör det för skojs skull. Dock har de rätt till att få reseersättning och tak över huvudet om de åker en längre bit för att rida.
    Finns nog egentligen inget som är just "prova på" utan det är nog amatörlopp som är det närmsta.
  3. Jag vet inte riktigt vilken som är maxvikten för en jockey men tror nog inte att de bör väga över 55 kg (i alla fall för att få fler ritter där man behöver en lägre vikt). En amatörjockey kan oftast väga lite mer än en vanlig jockey.
    Finns nog ingen riktig maxlängd så länge man håller vikten, Louise Möller som är en fd jockey var kring 180 cm.Glad
  4. Ja hur når man upp till eliten. Erfarenhet, kämparglöd och tur kan man väl nästan sägaTungan ute Nej, men för att bli proffsjockey så måste man först vara lärling hos en tränare i 3 år har jag för mig att det är. När lärlingstiden är över och du har vunnit tillräckligt etc. så är du proffs. Eliten kan man väl mer kalla det som är det riktigt stora loppen och sådant. Då krvs det oftast att man visar sig vara en bra jockey som kan ta instruktioner inför lopp och följa dem, gör man det så har man nog en större chans till att få rida de bättre hästarna och vinna mer. Vilket leder till fler möjligheterGlad

Hoppas att det svarade lite på dina frågor i alla fallGlad Finns andra som kan detta lite bättre än migFlört Fråga gärna mer om du har fler funderingarSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Liiniz
8/3/10, 12:23 AM
#3

Oj såg nu att celine också skrivit svar, så där har du detSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Hermelina
8/3/10, 12:27 AM
#4

#3 Hahaha xP du fick säkert med något jag glömt och så :D Skrev säkert fel någonstans också XD

Liiniz
8/3/10, 12:30 AM
#5

#4 Vi skrev nog ungefär samma sak, + lite tillTungan ute Jag är inte helt säker på allt så lite fel kan det nog vara i mitt inlägg men vi är ju här inne för att lära varandra mer om de delar av galoppen som vi vet mindre om än andraFlört

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Hermelina
8/3/10, 12:36 AM
#6

Tillexempel glömde jag att ta upp det där med amatörlöp och sånt :P

Annons:
Liiniz
8/3/10, 12:41 AM
#7

#6 Äsch, men jag glömde det med "ju bättre häst, desto större vikt"Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Linnea
8/3/10, 10:33 AM
#8

#0 Du har nog fått bra svar här nu så jag behöver inget skriva.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[oddtinna]
8/3/10, 3:26 PM
#9

Tusen tack för era svar! Härligt med så trevlig respons Glad

Ponnyloppen kände jag till, men är tyvärr för sor och för gammal för ponnyer, annars hade det varit ett alternativ.

#2 Oj herregud. 180cm och vikt kring 55kg?! Jisses, hon måste varit en dröm för alla modellaganturer… Ne, nu ska jag inte klanka ner på dem, men det låter rätt illa i mina öron Flört

Tack igen!

Hermelina
8/3/10, 3:32 PM
#10

#9 Jag skulle då aldirg klara att väga 55 kg med en längd på 180 cm.. ! + att man måste ju ha muskler och så, och det väger faktiskt !Oskyldig

Vart i landet bor du? :) Du kasnke har skrivit det, men då har jag missat det ^^

[oddtinna]
8/3/10, 3:41 PM
#11

#10 Inte jag heller. Jag är 180cm, och jag är redan tunn, och jag väger mer än 55 kan vi ju säga… Du har helt rätt, även om man glömmer det ibland ;)

Göteborg, nämnde det aldrig. Skrattande

Liiniz
8/3/10, 7:15 PM
#12

#9 Ja det är rätt extremt, men hon har inte ridit lopp på några år tror jag men jag såg henne på dansk derby och hon är ju fortfarande smal, men nog inte lika smal. Nog rätt skönt för henne att slippa kämpa med vikten på det sättetGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Liiniz
8/3/10, 7:18 PM
#13

Jag läste på svensk galopp att hon har ridit med 52 kg som lägst, då räknar man med sadel etc. Tungan ute Hon red dock mest med högre vikt, övre 50 - 60 +Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
[oddtinna]
8/4/10, 12:42 AM
#14

Läste i en artikel att hon vägde 51 kg, det är ett BMI på 15,7. Och allt under 19 är Undervikt…. Inte häsosamt Förvånad

Liiniz
8/4/10, 1:02 AM
#15

Ja det är ju inte det mest hälsosammaObestämd

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Linnea
8/4/10, 10:49 AM
#16

Nej inte så hälsosamt och därför är det lättare för oss småttisar att hålla en låg vikt. Själv väger jag stadigt 47 kilo..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
8/4/10, 2:24 PM
#17

#16 Oj vad lite ! :O Hur lång är du ?? Jag är 161 typ och väger betydligt mer Oskyldig Men oj, nu blir det lite OT här..!

Liiniz
8/4/10, 3:50 PM
#18

Ja det blev detTungan ute

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Linnea
8/5/10, 10:54 AM
#19

Jag är 1,56..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[oddtinna]
8/6/10, 2:38 PM
#20

Vad betyder OT? Skrattande

Ni är välkommna att skratta åt min fråga, men är vikten för bättre fart eller för att hästensrygg ska må bättre? Oskyldig

Annons:
Liiniz
8/6/10, 5:42 PM
#21

Ot = Off TopicGlad

Jag skulle gissa på både och, men sen så har ju de bättre hästarna högre vikt än de andra med förutsättning att det inte är ett lopp då alla ska ha samma viktGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

[oddtinna]
8/6/10, 6:12 PM
#22

OK, För mig gör det inget att det är OT Skrattande

Finns de sådana lopp där alla måste väga… 56kg för att få starta?

Liiniz
8/6/10, 7:07 PM
#23

Jag vet inte om det är just 56 kg, finns säkert men kan inte nämna någon nu då jag inte har så stor koll på detTungan ute

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

[oddtinna]
8/6/10, 7:09 PM
#24

56 var bara ett exempel. men finns det lopp dä rdu måste väga en specifik vikt för att få starta? Skrattande

Liiniz
8/6/10, 7:12 PM
#25

Jadå, men du behöver inte väga just 56 kg. Om vi säger att du i vanliga fall väger 52 kg, så då med sadel etc. måste du väga 56 kg för att få rida i det loppet (fortsatte med 56 som exempel)Glad Har för mig att ibland kan det vara så att ston kan få nåt kilos viktlättnad, alltså bli ridna med mindre vikt än valacker och hingstar i sådana lopp, inte helt säkert, kan minnas felTungan ute

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

[oddtinna]
8/6/10, 7:13 PM
#26

okej, tack för ditt svar!! Härligt med så trevligt bemötande! Glad

Liiniz
8/6/10, 7:15 PM
#27

Det var så lite såGlad Och som sagt, kommer du på fler frågor så är det bara att fråga påGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
[oddtinna]
8/6/10, 9:38 PM
#28

tack! :)

Linnea
8/7/10, 10:39 AM
#29

#20 Vikten bestäms av loppets proposition. I tex ett handicaplopp ska hästarna bära vikt efter hur bra dom är. Varje häst som startat (minst två gånger eller?) har ett formtal, vi kan säga 62. Ju högre formtal ju bättre häst. Handicappern sätter formtal på hästarna. Så kan det stå i proppen att hästen ska bära sitt formtal + 3 kilo ex.

Tanken med detta är att i teorin ska alla hästar komma i mål samtidigt, alla ska alltså ha lika stor chans att vinna. Teoretiskt sett.

Åldersviktslöpning är en annan sorts löpning, där får treåriga hästar viktlättnad ex hästen ska bära sitt formtal + 3 kilo men treåringar får viktlättnad med 5 kilo. Så om en treåring i detta fall har 62 i formtal så ska den bära 62+3-5=60 kilo.

Ston kan få viktlättnad också, som nämnts ovan.

Och nej, du behöver inte alls väga exakt den vikten som står. Vikten är totalvikten: du+utrustning. Om du ändå inte kommer upp i rätt vikt så får du en blyvojlock eller en tung sadel.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[oddtinna]
8/10/10, 12:19 PM
#30

#29 Tack för informationen!

Vad häftigt, eller ja, intressant kanske man säger. Blyvoljlok, hur se de ut? Låter lite obkevämt ;)

Linnea
8/10/10, 3:43 PM
#31

Det är inte en vojlock av bly utan en vojlock med fickor på. I fickorna stoppar man blytyngder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[oddtinna]
8/12/10, 4:06 PM
#32

#31 Haha, förstod att det var något sådant. Tack för ditt svar Skrattande

Upp till toppen
Annons: