Annons:
Etikett04-utrustning
Läst 2961 ggr
ForYourMalice
2010-09-14 14:41

Sanningen om bett

Inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln

Det är delvis sant, men oavsett hur lätt man är på handen finns det ändå bett som är direkt olämpliga och ger hästen dubbla signaler.

Den här videon visar genom en 3D modell hur olika bett verkar i hästens mun, och resultatet är skrämmande.

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

Jag tycker inte att man ska använda sig av tvådelade bett. Jag vet att den traditionella skolan hyllar dessa, och de ska gärna vara tjocka och runda för att vara extra milda, trots att de då i själva verket blir skarpare eftersom de tar större plats i hästens mun.

Jag vet inte vad andra fått lära sig på ridskolan, men läran om bettens egentliga inverkan på hästen ingick då inte i min ridskola. För er som heller inte fick någon finns här chans att ta igen det nu.

Man gör inte fel medvetet, fel är något som man gör medvetet trots att man är införstådd i konsekvenserna av det. Med det vill jag ha sagt att ha inte dåligt samvete för det som varit, tänk istället på vad du kan göra framöver.

En annan sak som är väl värt att uppmärksamma som inte tas upp i tidigare nämnd video är effekten av pessoabett. Läs och lär..
http://velepa.blogg.se/2010/january/lasvart.html

"Tro inte bara för att du hört det. Tro inte bara för att många säger det. Tro inte bara för att det står skrivet i en bok. Tro inte bara för att dina lärare eller de som är äldre säger det. Tro inte på tradition för den har blivit överförd genom många generationer. Men efter observation och analys, när du hittar något som låter förnuftigt och logisk, och det stödjer det goda och är till välsignelse för alla, acceptera det och lev upp till det"
- Buddha

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
Linnea
2010-09-14 18:05
#1

Har sett dessa innan och kan bara hålla med.

Beteckningen "skarpt" bett är enligt mig fel, det beror på vem som håller i tygeln och om bettet ligger bra i hästens mun. Tvådelade bett eller pessoa (och andra gagbett) göre sig icke besvär hos mig.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ForYourMalice
2010-09-14 21:47
#2

#1

Det är sant, inget bett är skarpare än handen som håller i det.
Men skarpt kan också ha en annan mening ur fysisk synpunkt.
Ett bett som tex är smalt utövar tryck på mindre yta en ett som är tjockt(men ett som är tjockt utövar tryck bara av sin blotta existens eftersom det blir för stort för munnen.

Ett bett med stång blir ju också skarpare eftersom det krävs mindre kraft från ryttaren för att uppnå samma effekt som med ett bett utan stång. Men det går att rida en häst med stång utan att ens behöva ta i stången, och det går att skada en häst illa i munnen med hjälp av vanligt tränsbett.

Medvetenheten om vad olika bett gör i våra hästars munnar samt hur vi inverkar genom dessa är något som var ryttare bör vara insatt i innan man använder sig av något bett.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Linnea
2010-09-15 08:25
#3

Jo kunskapen borde vara bättre, den enda utbildningen jag fått om bett fick jag när jag utbildade mig till massör. Inte på ridskolan och inte ens på gymnasiet lärde vi oss om sånt här. Har dock alltid varit intresserad så jag har läst på själv.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ForYourMalice
2010-09-15 15:02
#4

#3

Fast det är ju såna som inte är intresserade av sig själva som skulle behöva informationen..Obestämd

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Linnea
2010-09-15 15:28
#5

Nja alla som håller på med hästar behöver den. Kan vara svårt att få tag på info själv. Finns så många "sanningar".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ForYourMalice
2010-09-16 01:43
#6

#5

Jo, men de som har intresse söker självmant upp den. De som inte har det behöver informeras om denTungan ute

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
Jockeytilda
2010-09-20 20:00
#7

Det här lärde jag mig mycket av, tack!Glad

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

ForYourMalice
2010-10-17 02:34
#8

#7

Vad bra, varsågod!Skrattande

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Tusen
2010-10-29 23:36
#9

Våra har inte haft delade bett på säkert 10 år nu. Fick denna information av en hästtandläkare från Norrköping för länge sedan. Torbjörn någonting hette han. Super bra föreläsning om alla olika tyoper av bett och tandproblem hos häst.

Linnea
2010-10-31 10:17
#10

#9 Gäller det alla delade bett eller bara tvådelade? Torbjörn Lundqvist tror jag han heter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2010-10-31 11:01
#11

#9 Vi har bara raka bett nu för tiden. Lite olika modeller bara som vi varierar mellan. Tvådelat hade vi bara då vi lånade häst, men sen vi skaffade egna så gick vi över till tredelade och vidare till raka.Skrattande
Och ja,  Torbjörna Lundqvist, det stämmer stämmer nog. Han var kanonbra.

bambiiii
2013-04-10 22:36
#12

Vad menar ni med delade bett?

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Helin_
2013-04-14 09:49
#13

Jag har tidigare ridit hästar med alla olika typer av bett som deras ägare har insisterat på att kag ska använda. Men när jag själv får välja blir de bettlöst tex hackamore. Hästarna jag rider idag har dock vettiga ägare så där rids nästan alla hästar i grimma till vardags och ska man träna så kan man använda bettlösa träns eller tredelat. Till och med hingsten rids på ett "snällt" bett och dom hästarna svarar mycke bättre än någon av dom hästar jag ridit och de är jag övertygad om att de har med att göra med bettet eller icke bett samt extremt mjuka händer. O jag har gått erfara att de går att få den allra okänsligaste ridskolehästen till den känsligaste sporthästen med hjälp av att rida lite oftare i grimma. Vid ridning i grimma fäster vi tyglarna i ringarna på sidorna. Och sedan använder vi mycke röst och vikt för att störa hästen så lite som möjligt med tyglarna. Mycke mera harmonisk ridning och man får en helt annan kontakt med hästen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: