Annons:
Etikett05-utbildning
Läst 3050 ggr
PudelPepp
2016-01-02 16:24

Arbetsryttare

Hejsan. Är 15 årig tjej 158 lång väger ca 55 kg. Vill bli arbetsryttare. Hur går man tillväga? Vill helst gå ut gymnasiet innan jag börjar, är detta möjligt? Alltså finns det någon åldersgräns? Gärna vill jag testa på att vara i ett galoppstall men då jag bor i Blekinge har jag inga i närheten, vad jag vet om… Någon som vet någon här? Dessutom har jag inte ridit på sådär 2 år. Och aldrig testat galopp. Gör detta något? Hur erfaren måste jag vara? Hade tänkt fråga om jag kan hjälpa till på en ridskola i närheten, med mockning, släppa ut i hagen osv. Är detta något som kan hjälpa? Behöver man gå någon utbildning? Och vad behöver man några förkunskaper? Jättetacksam för svar, vill gärna ha mycket info om detta yrke och denna värld:)

Annons:
[ellenhellstrom]
2016-01-13 20:08
#1

Du borde absolut testa på att vara i ett galoppstall, tråkigt att du inte har något nära dit dock. Då kan de bli svårt.

Jag vet inte vart du ska börja riktigt. Men kolla på hastnet.se lättaste sättet att komma in i galoppvärlden om man inte känner någon sen innan är att praktisera. Det brukar finnas en del praktikplatser på olika galoppstall. Det var så jag kom in i galoppen.

Jag hade ridit i 10 år på ridskola innan jag började rida fullblod, men hade haft uppehåll något år innan. Men det man ska tänka på innan man rider galopphästar är att man inte får vara rädd. Fullbloden är pigga och kan vara stirriga, slänga sig, hoppa hit och dit, så man man får inte vara rädd när man sätter sig på en sån häst.

Om man ska galoppera en galopphäst så måste man vara väldigt uthållig och stark i ryggen.  Innan jag kommit in i galoppsporten så visste jag inte så mycket om den. Man tänkte att dom bara galopperade på så fort dom kunde varje gång man tränade dom (eller det trodde jag i alla fall innan) men så är det inte. När man tränar dom i galopp så kallas det cantra, och då ska de inte gå i full fart utan man ska hålla tillbaka hästen och galoppera i ett bra men sansat tempo. Detta är de svåraste tycker jag, för även om jag ridit i 10 år så är det väldigt tungt att hålla i en galopphäst att galoppera lungt, dom är väldigt starka och hetsiga. Och man ska dessutom stå i korta läder, långa sträckor, vilket är jobbigt för benen också. Är man inte rädd, och har kontroll på hästen så är det skitkul!

Tyvärr så finns det många tråkiga sidor med galoppsporten har jag märkt. Jag kan bara prata från mina erfarenheter. För ryttaren är det dåliga arbetstider, vissa börjar jobba mitt i natten typ vid 03.00 tiden och jobbar länge, rider 10-tal hästar om dagen, ofta fler, otroligt dålig lön, ingen lunch, ofta svartarbete och många är inte lediga på helgerna, utan jobbar hela veckan och när alla andra har semester. Mycket skitsnack.

Hästarna blir inte behandlade med kärlek utan man gör allt för att dom ska springa fort och få in mycket pengar. Allt handlar om pengar. Hästarna får inte ens gå i hage för dom kan skada sig, står alltså inne i en box dygnet runt, och sen går ut och springer en gång om dagen i 10 min kanske. Får dom en liten skada så slaktas dom ofta. Många hästar blir slagna.

(hoppas ingen inom sporten tar illa vid sig nu) Jag vet att de finns jättefina stall och trevliga tränade, där hästarna får kärlek och får gå ute osv.  Men detta är mina erfarenheter och det är vad jag har fått se. Jag vet någon som slutat med sporten för den fick dem att se på hästar som ett verktyg och inte älskade individer som innan.

Vet inte om jag svarade på dina frågor men ville bara skriva av mig lite då galoppsporten är rätt ny för mig och jag är väldigt intresserad av den! :)

Ninni Westerlund
2016-02-11 16:08
#2

Tråkigt att läsa att du har stött på någotsånär det absolut värsta inom sporten Ellen. Långt i från alla inom sporten är som du beskriver. Men det finns rötägg! Välj vilka du vill umgås med, precis som i "verkliga" livet! Sporten har ett problem i att de senaste åren har det kommit in en grupp arbetare med andra kulturella referenser än vad vi är vana vid i Sverige. Men förhoppningsvis kommer denna hantering upp till ytan så att den kan "bekämpas" . I Sverige har vi oerhört hårda djurlagar. Om dessa inte efterföljs hoppas ivf. Jag att anmälningar görs! Hagvistelse är omdiskuterat och svårt att få till i vissa fall. Men uppe på Täby galopp, som skall flytta pga bla. Bristen på hagutrymme. Får de flesta hästar daglig tid i paddok och walker. Välj en tränare som har en häst hantering som du håller med om!! Vad det gäller avlivning förminska lilla skada. Jag har varit i sporten i väldigt många år. Tycker nog inte att man kan säga det om den svenska galoppsporten. Men tyvärr är det nog så utomlands. :( Pudelpepp Vill man komma in i sporten rekommenderar jag att ha god hästvana. Vara beträdd på hårt men fantastiskt jobb! Räkna inte med att man skall få ett jobbdirekt. Praktik, som Ellen nämnde, är ett utomordentligt sett att få in en fot. Ser man det som en hobby och inte ett jobb är det inge problem att åka till stallet på helger och lov utan att få betalt. Ditt jobb och slit är ditt sätt att visa uppskattning och betala tillbaka för att tränaren med personal dels lär dig massor och för hästägaren vars hästar du hanterar skall se vitsen i att låta dig göra det. Många som är missnöjda med att "jobba gratis" eller inte får rida direkt glömmer att tränaren har bara dessa hästar i Sitt stall för att en ägare har satt dem där i ett förtroende. Ägaren betalar först en hel del, 10 000tals. Kanske tom. 100 000tals kronor i inköp av en häst. Sedan betalat de 10-20 000kr i månaden för att ha den i träning……. Med andra ord. Skaffa erfarenhet av hästhantering. Var beträdd att jobba hårt. Sedan lista ut om du har någon släkting som bor antingen i närheten av Malmö eller Stockholm. Be att få bo där i 2-3veckor och sedan kontakta en tränare :D Vill du ha hjälp med tränarkontakten rekommenderar jag att du går genom unggalopp. Kontaktinfo hittar du på Svenskgalopp.se Lycka till båda två!!! //Ninni

Marald16
2016-03-13 10:21
#3

Galoppsporten är hästarnas Formel 1 Mina erfarenheter av galoppen är bara bra. Jag fick lära mig hantering, skötsel och rida fullblod. Det är fantastiskt att följa en åring, från inridning till start. Det är lite andra rutiner i tävlingsstall mot ridstallet. Du kommer och går inte hur som helst. Fordring, mockning och träning på förmiddagen. Hästskötsel, mockning och fodring på eftermiddagen. Sen får man komma ihåg att ridning bara är 10% av arbetet, det är mest mark jobb, skötsel av häst och stall. Det är tidiga mornar och sena kvällar, ja visst. Men det är det värt. OM inte hästen/ hästarna är 100% i fokus får tränaren mindre uppdrag, färre hästar i träning. Man får inte glömma att det ligger MYCKET pengar i hästen/sporten Den kostar att köpa in och ha i träning. Fullblod är avlade för att tävla, och den gör alltid sitt bästa.

Upp till toppen
Annons: