Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 3575 ggr
[tildemattson]
4/9/15, 5:57 PM

Sommarjobb i galoppstall

Höll på med galopp för runt två år sedan men slutade helt med det efter att galoppkursen på Jägersro la ner. Saknar sporten så grymt mycket och hade verkligen velat få en fot in igen. 

Tror ni att man hade kunnat sommarjobba i galoppstall? Kanske inte för nån lön då utan snarare för erfarenhet. Är 16 år gammal, mycket hästvan. Hjälper sedan två år tillbaks till i ett travstall så erfarenhet av stallarbete har jag lite av.

Annons:
Flashline
5/20/15, 8:04 PM
#1

Akta dig så att du inte blir lurad på lön och annat om du börjar jobba i ett galoppstall. Flera galopptränare är just nu anmälda till Arbetsmiljöverket och länstyrelsen och polisen för att de inte tagit sitt arbetsmiljöansvar och att de lurat arbetsryttare och praktikanter på löner mm.

Kommerdu in i ett stall skall du ha ett anställningsavtal från första stund och i det skall det stå att arbetsgivaren följer arbetsmiljölagen och att du är försäkrad. Galopptränaren skall även se till att du får arbetskläder, skyddutrustning (hjälm, skyddsväst och skyddskor).

Tänk på att galopptrännarna får betalt för att träna och tävla hästarna. Varför skall du jobba gratis och oförsäkrad?

Ninni Westerlund
2/11/16, 4:28 PM
#2

Vet att tråden är gammal, men slits lika aktuell :) klistrar in det inlägg jag skrev tidigare i en annan tråd. Så trött på detta tjat om att folk skall kräva betalt, att få rida och inte göra skitjobb… Rubbet från dag 1… Vill man komma in i sporten rekommenderar jag att ha god hästvana. Vara beredd på hårt men fantastiskt jobb! Räkna inte med att man skall få ett jobbdirekt. Praktik är ett utomordentligt sett att få in en fot. Ser man det som en hobby och inte ett jobb är det inge problem att åka till stallet på helger och lov utan att få betalt. Ditt jobb och slit är ditt sätt att visa uppskattning och betala tillbaka för att tränaren med personal dels lär dig massor och för hästägaren vars hästar du hanterar skall se vitsen i att låta dig göra det. Många som är missnöjda med att "jobba gratis" eller inte får rida direkt glömmer att tränaren har bara dessa hästar i Sitt stall för att en ägare har satt dem där i ett förtroende. Ägaren betalar först en hel del, 10 000tals. Kanske tom. 100 000tals kronor i inköp av en häst. Sedan betalat de 10-20 000kr i månaden för att ha den i träning……. Men bara för att du inte får betalt innebär det inte att du inte infattas i tränarens försäkringar. Kontrollera vad tränaren har i försäkringsväg. men ha ALLTID en egen försäkring när du hanterar hästar. Med andra ord. Skaffa erfarenhet av hästhantering. Var berädd att jobba hårt. Sedan lista ut om du har någon släkting som bor antingen i närheten av Malmö eller Stockholm. Be att få bo där i 2-3veckor och sedan kontakta en tränare :D Vill du ha hjälp med tränarkontakten rekommenderar jag att du går genom unggalopp. Kontaktinfo hittar du på Svenskgalopp.se //Ninni

Upp till toppen
Annons: