Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 4889 ggr
Linnea
2014-05-14 13:28

Hur fort springer ett fullblod..

..jämfört med quarterhästar och araber?

Vill du veta läs denna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Flashline
2014-05-16 12:20
#1

Det är ju lite en fråga om distanser. På ett quarterrace är många quarterhästar lika snabba som fullblod men så fort distansen ökar så drar fullblodet iväg. Araberna är väl en eller ett par sekunder långsammare per "furlong" men tar in när det gäller verkligt långa distanser då de har bättre uthållighet. Men det beror ju på vad hästarna är tränade till när det handlar om distanser. Topphastigheten på ett fullblod ligger på runt 65-70 km/h men det är inte någon längre sträcka som de kan hålla den hastigheten. På Strömsholm red man med GPS-klocka på banan där och kunde se vilka partier på banan som var snabba och vilka som var långa. Det skulle vara intressant att se vad för hastigheter ett 1600 meters löp på Jägersro skulle ge med GPS-klocka…

Linnea
2014-05-16 12:33
#2

#1 I artikeln står det att fullbloden går som snabbast nånstans i mitten och sen långsammare mot slutet och att det i sin tur måste vara delvis en träningssak. Sen är det ju så att om "alla" ökar tempot för tidigt i loppet så vill man ju inte bli efter och ökar väl också fast man kanske inte vill. Så om man hade hållit igen lite mer och väntat innan man släpper på dom som hade de nog gått som fortast i slutet istället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jockeytilda
2014-05-16 14:05
#3

Hästen som kommit upp i högst hastighet i världen är quarterhästen, 88km/h.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Flashline
2014-05-17 07:50
#4

Det är nog rätt sant med 88 km/h med en quarterhäst men det är inte någon längre sträcka. Förmodligen inte mer än 400 meter. Jag har ridit 74 km/h med GPS på ett fullblod på Strömsholm. Kan tänka mig att det går lite fortare på Jägersro. Är inte så vanligt med quarterrace i Sverige men det går rätt snabbt även för fullbloden…

Jockeytilda
2014-05-17 21:12
#5

Ja vilken sträcka de kan hålla just 88km/h vet jag inte men tillräckligt för att räknas som världens 6e snabbaste djur på land.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: