Annons:
Etikett18-svensk-galopp-och-föreningarna
Läst 2046 ggr
Flashline
2014-04-28 08:58

Vem vill hålla på med galopp?

Galopp har försvunnit som gren i Bukefalos. Förmodligen på grund av för dåligt engagemang i en hästsportgren där utövarna blir allt färre.

 Tidningen Galoppmagasinet läggs ner och man fortsätter istället internationellt. Förmodligen för man tröttnat på hur den svenska galoppen bedrivs och fungerar (något man dock är försiktig med att uttala sig om). Information från de svenska galoppsällskapen och Svensk Galopp kommer inte ut längre den vägen.

Oklarheter rörande galoppen på Jägersro. Täby sålt och den nya banan knappt påbörjad. Angarn säljs som träningsanläggning. Personalen på banan i Göteborg uppsagd sen årsskiftet och banan läggs förmodligen i "malpåse".

Jämfört med bara några år sedan bedrivs det inte längre någon galopputbildning värt namnet i Sverige. Åtminstone inte av det man kan utläsa på Svensk Galopp's egen hemsida. Inga som helst "prova på kurser" längre.

Den enda vägen in till galoppen är numera via BRS. Men vem vill arbeta som arbetsryttare för svenska galopptränare under oklara anställningsförhållanden där man inte ovanligt blir lurad på lön? Men VD-lönen på Svensk Galopp AB är över 100.000 månaden om man läser insändarna på Svensk Galopp's hemsida.

Svensk galopp håller på att ta död på sig själv. Men det är inte hästarna eller träningen och tävlandet av dem som håller på att ta död på den. Det är människorna i den svenska galoppen som håller på att ta död på den…

Annons:
Linnea
2014-04-28 09:56
#1

Jag har inte följt utvecklingen så väldigt aktivt de senaste två åren ungefär men en del har jag snappat upp. Det ser inte alls bra ut och som du säger så är det inte själva sporten som är problemet. Det verkar snarare vara de som bestämmer. De insändare jag läst är nästan alla väldigt kritiska till hur information kommer fram till utövarna och till vilka beslut som tas. Det är inte konstigt att en del lägger ner och med färre utövare så blir det på något sätt automatiskt färre nya utövare också. Det i sin tur innebär att utbildningar inte lönar sig. Man misslyckas helt med att sprida sporten utanför den redan "bitna" skaran.

Jag vet inte exakt varför det har blivit som det har med Jägersro men har man kunnat samsas så länge så tycker jag att det är väldigt konstigt att den ena parten mer eller mindre kan slänga ut den andra och vara så pass fientlig som den verkar vara. Att sen inte Svensk galopp tar tag i detta och försöker hitta en snabb lösning är mycket märkligt. Turerna kring Jägersro har ju pågått ganska länge nu.

Den nya banan i Stockholm är ju en annan udda sak också. Jag kommer inte ihåg när Täby ska lämnas, jag vet att jag har läst det nånstans. Är den nya så pass färdig när Täby ska lämnas så att man kan flytta in där då? Det verkar inte så. Var ska alla ta vägen då?

Verkar som Svensk galopp bitit sig själv rejält i foten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jockeytilda
2014-04-28 10:01
#2

:(

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Linnea
2014-04-28 10:03
#3

Om man då ska svara på frågan i rubriken så kan man ju säga så här:

Vem ska kunna veta att de vill hålla på med galopp om dom inte vet att det finns?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Flashline
2014-05-05 08:56
#4

Med tanke på att Svensk galopp har haft fem VD'ar på fem år så har nog inte framtiden eller utbildningen varit direkt i fokus. Känns mer som att Svensk Galopp varit en organisation som varit lätt att plocka pengar ur samband med försäljningen av Täby.

Sannolikheten för att den ny banan blir klar i tid känns rätt liten. Speciellt med tanke på hur lång tid det tog att få en fungerande bana i Göteborg. Och där finns det fortfarande inte en bana som fungerar för träning året runt trots att vädret är mer gynnsamt för det i Göteborg än i Stockholmsområdet.

Men det är nog så att ingen kommer att veta om man vill hålla på med galopp… …när galoppen som sådan inte längre finns…

Flashline
2014-05-06 08:18
#5

Rätt intressant är att Svensk Galopp verkar ha lurat av Göteborgarna deras egen bana och satt in ett konsultföretag för driften av banan. Alla de tusentals timmar som människor lagt ner ideellt i Göteborg har helt nonchalerats och banpersonalen blev som sagt uppsagd i julas. Föstår inte hur man tror att det skall bli bättre och billigare nu…

[Anamalar]
2014-05-21 10:27
#6

För att svara på rubriken så tror jag att det är fler än man tror som vill hålla på med galopp. Min dröm har alltid varit att bli jockey men jag har tyvärr min längd (166 cm) och vikt emot mig.😕  Med min kroppsbyggnad och längd skulle jag aldrig kunna gå ner till tillåten vikt utan att må väldigt dåligt. Jag är smal enligt mig själv iaf, men väger ändå mellan 61 och 64 kg (pendlar lite) Som lägst har jag varit nere på 59kg och har då nästan varit på gränsen till för smal… så ett problem är kanske att det inte finns tillräckligt många små hästintresserade människor. 🙂

Annons:
Jockeytilda
2014-05-22 08:40
#7

Tror det är många som vill hålla på med galopp i nån form men att det är för svårtillgängligt på många olika vis. Tror att t.ex. ponnygaloppen skulle bli mycket större om avelsföreningar tillsammans med unggalopp anordnade löp för specifika ponnyraser.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Linnea
2014-05-22 10:48
#8

#7 Ja det är ju inte bara att börja tävla så som man börjar tävla hoppning eller dressyr.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Jockeytilda
2014-05-22 11:00
#9

Nä och det är väl tur i sig men det skulle behövas många fler vägar in i sporten.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: