Annons:
Etikett06-ponnygalopp
Läst 2240 ggr
bestmarsvin
10/7/11, 11:45 PM

Ponnygalopp!

Hej! Jag tävlar i ponnygalopp och när starten går så vill hästarna bara rusa, jag kan inte sakta ner dem för hur mycket jag en försöker så lyssnar dem inte, så dom blir trötta i slutet istället och vi förlorar nästan hela tiden! Jag behöver hjälp med detta problem! Nån som vet ett knep?

/ Linnea och grisarna <3

Annons:
Linnea
10/8/11, 8:32 AM
#1

Kolla först så betten passar, är ponnyerna lätta att reglera/ få ner i form mm i andra situationer? Efter det är det lydnandsträning som gäller. Du kan tex använda galoppbommar med olika avstånd där du kan reglera mellan att rida med texförst tre språng mellan bommarna och sen två. Rida i olika tempon helt enkelt och lära hästarna att du bestämmer tempot. När det funkar kan du testa samma sak ute på tex fält. Har du nåt bra ställe att rida på kan du ju börja med lite bommar/tjocka grenar, sen låta hästarna gå lite fortare runt fältet för att sen åter gå på bommarna.

Du kan också träna på bommarna så att du lägger ut en bom och börjar i trav, du ska sen få hästen att stanna precis framför bommen, sen provar du i galopp. Detta gör du sen utomhus, då kan du ta tex ett träd eller nåt som riktmärke där hästen SKA stanna. Det är viktigt att du inte tänker "det går inte, hon kommer inte att stanna" utan du måste vara bestämd även i tanken "nu stannar du!"

Sen är det tempoväxlingar, både ute och inne. I början i ganska låga tempon så du känner att det funkar sen ökar du tempo och svårighetsgrad. Tänk på att inte bara ha grundtempo och högre tempo utan att du kan reglera mellan flera olika tempon per gångart, iaf 4-5 olika. Tex arbetsgalopp (ridhäst), canter, mellangalopp, ökad galopp, "tävlingsgalopp".

Träna gärna med kompisar!

När du kan göra detta i princip var och när du vill (utan att slita och dra) så bör det gå bra att tävla igen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: