Annons:
Etikett09-hindersport
Läst 2253 ggr
Bettan
4/10/11, 3:20 PM

Fruktansvärt

Hur kan ett lopp som Grand National få genomföras år efter år. Är det bara pengar som styr utan tanke på lidande med mera

Länk

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Ahnna
4/10/11, 11:29 PM
#1

Jag antar att du menar brittiska Grand National? Vårt svenska Grand National drabbas ju sällan av skador, tack vare våra (numera) låga hinder och små startfält.

I England är det däremot ofta runt 40 hästar som startar och hindren är både höga och tekniska och distansen är lång. Tyvärr är det några varje år som inte kommer i mål på grund av skador. (Några bryter också när segerchansen är helt bortblåst.) Det är ett lopp som jag helt och hållet håller med om att det borde förbjudas, eftersom svårighetsgraden är så bisarr och det är så många hästar som trängs och trampar upp turfen. Det är som gjort för dödsolyckor… Men jag tycker att vårt svenska Grand National bevisar att det inte behöver vara så, att steeplechase som sport inte behöver vara så svårt att bara ett fåtal klarar det.

Och ja, det är stora pengar i England. Mer än vi någonsin kan drömma om här.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bettan
4/10/11, 11:35 PM
#2

Det är den engelska jag menat. Den svenska är mycket mycket bättre

Ha en bra dag

Sport iFokus

Linnea
4/12/11, 7:22 AM
#3

Det ligger väl mycket prestige i det också och engelsmän är ganska konservativa, enligt min erfarenhet iaf. Så att dom skulle ändra denna tävling som har sett ut ungefär så här hur länge som helst är väl ganska liten chans. Men visst, den är överdriven. Det hade nog hjälpt lite bara man hade minskat startfältet till typ hälften, då hade det dessutom blivit ännu svårare att komma med i loppet, alltså mer prestige i vinsten. Jag antar att dom tjänar duktigt på startavgifter och så i det loppet..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
4/14/11, 8:05 PM
#4

Två hästar dog i årets lopp och minst en jockey fördes till sjukhus..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: