Annons:
Etikett03-stall-och-foder
Läst 1950 ggr
Ahnna
2009-12-13 17:45

Vad äter de i ditt stall?

Du som jobbar i, äger eller besöker galoppstall regelbundet, vad äter hästarna där?

Förr om åren var det ju vanligt att man höll igen på grovfodret och gav tonvis med kraftfoder istället, men många har ju insett på senare tid att hästarna mår bättre av att göra det motsatta. (Mycket grovfoder och ge kraftfoder endast som komplement.)

Som grovfoder räknas hö, hösilage (ensilage) och t.ex. lusern i olika former.

Som kraftfoder (och saftfoder) räknas till exempel havre, korn, fibergi, kli, betfor, färdigfoder, müsli och pelleterat foder med undantag av lusernpellets.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-12-13 17:53
#1

Skriv gärna vilken sorts galoppörer ni menar; engelskt fullblod, arab eller ponny.

Flört

Jag röstade på gult parti. Hästarna (engelska fullblod) jag syftar på äter kanske inte fler kilon kraftfoder än grovfoder, men flera av hästarna får bara i sig 5-7 kilo hösilage per dag och får 2-4 kilo kraftfoder plus betfor. Deras foderstater är inte uträknade efter höanalys, så det är inte så troligt att de egentligen behöver all havre och korn som de får men i det stallet har man "alltid" gjort så.

I ett annat stall som jag praktiserade i för massor med år sen så gav man hästarna olika sorters foder varje dag. T.ex. måndag havre, tisdag korn, onsdag linfrön, och så vidare. Det kan inte vara så vidare bra…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-13 17:56
#2

Svarade : Alla i stallet äter i princip samma mängd foder, mest grovfoder.

Alla hästarn får ett proppfyllt hönät varje morgon (Det kanske är 10-15 kg i ett nät..?) Och påfylls vid behov/dom får ett halv morgon, ett halv på kvällen om dom äter för snabbt te.x.

Sen får nästan alla en "skopa" havre (ingen aning om hur mycket som ryms i en skopa:P) på morgonen och vissa få specialgrejjor som musli, paraffin olja, mineraler mm.

Dom får en dos havre runt 14.00 tiden och sen får dom en gång på kvällen också.. Ungefär så :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hermelina
2009-12-13 18:00
#5

#1 Olika mat varje dag.. hm.. Hästar vill väll ha lite rutin antar jag (?)

Och i inlägg #2 syftade jag på engelsktfullblod mest, men det finns även 1 arab i stallet ;)

Ahnna
2009-12-13 18:02
#6

#2 Det låter som "gamla skolan" fast med bättre mängd grovfoder. Det råder ju någon sorts missuppfattning att det gäller att trycka i dem så mycket energifoder som möjligt och gärna i form av havre. Nog för att löphästar behöver mycket energi (och protein!) men just havre och annan stärkelserik mat är ju inte den bästa…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hermelina
2009-12-13 18:08
#7

#6 Ja precis! Om inte blir det väll ganska dyrt med så mycket olika tillskott.
Kan inte hästarna få korsförlamning om dom får för mycket kohydrater i samband med att dom hoppas runt och så..? Eller är jag ute och cyklar :)

Ahnna
2009-12-13 18:13
#8

#5 Ja, men framförallt så behöver de ju rätt mänga protein, energi och fett varje dag, inte bara någon eller några dagar per vecka. Så det var en underlig metod och som jag minns det så gav de minimalt med hö också för att hästarna "blir tjocka om man ger för mycket". Många av den tränarens hästar hade synliga revben och övertränade kroppar och när jag tänker efter så var det inte så många hästar i stallet som blev långvariga. Flera var framgångsrika, men inte under så lång tid…

Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-12-13 18:18
#9

#7 Kan och kan… Det är ju ofta stillaståendet som ger korsförlamning i kombination med ämnen som kroppen inte tål. (Eller för hög mängd av såna ämnen.) Vissa hästar får ju aldrig korsförlamning medan vissa får det hela tiden, inom samma stall. Hästar som löper risk för korsförlamning måste ju hållas i rörelse ofta och hållas varma med täcken om det drar kallt i stallet, etc. Men det är inte så att havre = korsförlamning, utan det beror väldigt mycket på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-13 18:26
#10

#9 okej :)

Linnea
2009-12-14 10:12
#11

I stallet jag var senast kommer jag inte ihåg hur det var. Tror inte de fick jättemycket hö men jag kan ha fel. De fick iaf en hel del kraftfoder men eftersom jag bara fodrade en gång per dag så vet jag faktiskt inte riktigt hur mycket de fick totalt.

Låter helkonstigt att ge olika varje dag Obestämd..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2009-12-14 11:08
#12

Min egen ponny däremot (som jag har börjat träna för galopp) han äter ca 10 kg hösilage per dag (har inte fått analysen än) och får morötter som enda "kraftfoder".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: