Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 2540 ggr
Hermelina
2009-12-10 20:37

Galopp i Mongoliet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev minst sagt förvånad när jag läste om hur galopp i Mongoliet funkar! Lite annorlunda, men intressant..

Tex. att dom har löp som är 29 km! (i full galopp)
Träningen är även  annorunda. Vissa dagar ska dom fasta ett helt dygn. Och därefter rids hästarna tills dom svettas, ca 15-20 km i kapplöpningsfart. Efteråt får svetten frysa till is på kroppen. Detta upprepas ett par gånger varje vinter.. Väldigt konstigt tycker jag,men dom har väll sina traditioner.

Någon mer som läst denna artikel i galoppmagasinet?

 Foto från galoppmagasinet

Annons:
Ahnna
2009-12-10 20:48
#1

Jag har sett en dokumentär om deras "galopplöp". Tyvärr har jag inget positivt att säga om det, eftersom flera hästar faller döda ner efter vägen varje gång och de binder fast sina barn på hästarna för att de ska "lära sig rida fort" och så vidare.

De tar också fölen ifrån sina mammor på dagtid och binder fast dem i en stolpe ute i väder och vind, för att kunna mjölka mammorna och använda mjölken till mat, och så får fölen gå lösa igen över natten. Det leder till att flera föl dör innan de är 6 månader gamla, vilket enligt mongolerna bara är bra, för "de var ändå inte tillräckligt starka för att överleva vintern". Jag som sysslar med uppfödning hävdar att om man låter en fölunge dia hela dygnet, som naturen har tänkt, så lär dess chans att överleva vara mycket högre - men mongolerna "måste" ju ha sin stomjölk…

Obestämd

Nej, jag köper inte deras så kallade "kärlek" till hästarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KarolinaNowak
2009-12-10 20:51
#2

#1 Fy fan vad vidrigt och ohumant (enligt mig). Usch.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Hermelina
2009-12-10 20:54
#3

#1 Kan faktiskt inte annat än att hålla med.  Visste dock inte det där med föl och det, men gud vad hemskt! Men jag vill såklart respektera deras tro osv, men alltså… Stackars hästar! Och VARFÖR ska man låta deras svett frysa till is? Det är ju helt sjukt konstigt :S

aracing
2009-12-10 20:58
#4

#1 #2 Alltså,  visst, traditioner är traditioner, men om hästarna lider pga. det är det helt klart dags att ändra på traditionerna. Ddet verkar ju helt sjukt!    Och att galoppera en häst i full fart i 29 km, (jag antar att det inte är jättebra terräng heller..),   det skadar hästen. Det borde väl varende människa förstå? :S

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
2009-12-10 21:06
#5

#4 Ja det är faktiskt galet.. :(

En annan knäpp sak som stog i deras träningsschema:

Svettövning: Hästarna rids ca 10 km med ett filttäcke. Hästen Cantras a tränaren själv. Efter ritten tar man a täcket och skrapar a svetten. Tränaren smakar på svetten. I början a träningsperioden smakar den salt och dy. Före Naadam (stora löpdagen typ?) ska den smaka som vatten. Om en häst inte svettas tillräkligt startar man den inte eftersom den då kan riskera att skadas eller dö.

Förvånad

Är det såhär konstiga regler/traditioner i andra länder också?

aracing
2009-12-10 21:08
#6

#5 Okej, där gick det för långt. Hur i hela friden kan man träna så? Förvånad

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
Ahnna
2009-12-10 21:11
#7

Jag skakar bara på huvudet åt deras metoder. De är ett naturfolk och har ingen som helst forskning tillgängligt, så jag kan förstå att de gör som de gör. Men någon kärlek till djuren kan jag liksom inte se att de har, för om jag går till mig själv så visste jag i lekskolan hur man behandlar djur snällt och schysst, långt innan jag började läsa om forskningen kring hästar. Det är ren logik, man utsätter inte sina älskade djur för lidande!

Att fasta hästarna, rida dem toksvettiga och sen skicka iväg dem i onödigt långa löp rakt över terrängen, ett löp som man vet att de kan springa ihjäl sig i, det är inte kärlek. Och dra nu ingen parallell till vår kapplöpning i Europa, för det är baske mig inte samma sak!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-10 21:12
#8

#6 haha jadu.. Har du inte läst hela artikeln i galoppmagasinet?  Finns en del fler (aningen sjuka) sätt dom tränar på.

aracing
2009-12-10 21:25
#9

#8  Nej det har jag inte,  jag har inte orkat (A)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Linnea
2009-12-11 12:14
#10

Har också sett det på tv nån gång.. Helt sjukt, några hästar dog och kördes iväg med lastare och barnen som hade ridit dom grät men föräldrarna tyckte typ att "det finns fler hästar". Okej trevligt..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
2009-12-11 17:27
#11

De som tycker att galopp är en hemsk sport, borde höra om galoppen i Mongoliet. Då lär de aldrig mer uttrycka sig negativt om sporten som den ser ut hos oss..

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
2009-12-11 23:37
#12

Ja, nej det är sorgligt.. :( Men är detta traditioner, eller tror dom helt på riktigt att hästarna mår bra utav detta? Dom måste ju så blint tro på gamla seder och sådant.. Känns så konstigt att man inte kan förstå att hästarna med säkerhet inte mår bra Obestämd

Ahnna
2009-12-12 11:22
#13

#12 Det är "deras sätt". De har alltid gjort så och kommer troligen inte att ändra sig i första taget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: