Annons:
Etikett08-träning-tävling
Läst 639 ggr
Ahnna
12/23/09, 10:14 PM

Vintervila eller inte?

Hur gör ni nu, ni som har eller jobbar med starthästar - är det vila eller nertrappad träning ett tag i vinter, eller finns det löp planerade under snösäsongen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
12/23/09, 10:21 PM
#1

Jag har inga galoppörer, men mina hästar tränas så länge vädret tillåter. Det är lättare med fullblodet som rids, men ponnyn som körs får desto svårare när det är mycket snö. Då får vi hålla oss på landsvägen, där det förhoppningsvis är plogat. (Så länge det inte är is!) 

Fullblodet rids cirka 4 dagar i veckan nu, under upptrappning från vila efter skada. Målet är att kunna börja träna hoppning i februari/mars och kanske tävla i april/maj om det kommer några tävlingar i närheten.

Shettisen körs 1-3 gånger i veckan, lite beroende på vädret, och målet är en tävling 2 april och eventuellt någon tävling tidigare än så också.

Så ingen vintervila här, inte! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/24/09, 9:09 AM
#2

Ponnyn rids inte så mycket än blir ganska ojämnt tyvärr. 1-4 ggr per vecka, beroende på väder och stallägarens arbetstider då hon passar min son när jag rider. Ska försöka komma igång mer efter nyår.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
12/25/09, 6:48 PM
#3

Har inga egna hästar, men tror dom flesta hästarna i Annikas stall är igång även under vintern. Tror att vinter säsongen brukar gå bäst för henne om jag inte minns fel :) i och för sig har täby tränarna tillgång till harvad bana, det har man väl inte alltid om man har egen häst i träning..

Ahnna
12/26/09, 10:54 AM
#4

#3 Nej, det är lite knixigt att träna utanför galoppbanorna på vintern. (Eller överhuvudtaget!) Vissa har ju egna banor hemma, men de som inte har det får improvisera lite. Helena Gärtner sa en gång att hon har en sjö nära hemmet, som brukar få väldigt tjock is mitt i vintern. När det ligger snö på isen så kan man tydligen köra fullt ös där med helt perfekt svikt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
12/26/09, 8:38 PM
#5

#4 Oj det var annorlunda :D

Upp till toppen
Annons: