Annons:
Etikett08-träning-tävling
Läst 2690 ggr
Ahnna
12/5/09, 5:16 PM

Olycka på Täby Galopp idag

Text saxad från www.tabygalopp.se:

En dramatiskt och otäck olycka inträffade i lördagens TrioKomb på Täby Galopp. I utgången av sista sväng, ungefär med 500 meter kvar till mål, gick treåriga Celanova med Lisa Magnusson omkull i en trång situation och drog med sig bakomvarande Wyclef och Annelie Hollstenius i fallet.

Den första högst preliminära rapporten är att Lisa Magnusson blev sparkade i magen i samband med att hon föll av sin häst. Ambulans fanns snabbt på plats och förde henne till sjukhus. Även Annelie Hollstenius fixerades i rygg och nacke, och fördes från platsen i ambulans. De två hästarna ska enligt uppgift ha undkommit utan några allvarligare skador.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hermelina
12/5/09, 8:58 PM
#1

Oj vad läskigt.. :(

Linnea
12/6/09, 10:53 AM
#2

Usch hoppas de mår bra och tur att inte hästarna skadades.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

aracing
12/6/09, 12:51 PM
#3

Usch :/

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
12/6/09, 9:06 PM
#4

Idag såg jag reprisen av loppet eftersom en starthäst från stallet tävlade i det loppet, och olyckan såg inte kul ut..!

Men jag tror att Annelie fick en fraktur i nacken, men Lisa skrevs ut idag tror jag från sjukhuset.

Ahnna
12/6/09, 9:25 PM
#5

#4 Vet du någonstans på webben som man kan se loppet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ellinorrasmusson
12/6/09, 9:32 PM
#6

undrar samma som #5, stackars annelie och lisa!

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Annons:
Hermelina
12/6/09, 9:34 PM
#7

Nä tyvärr, googlade lite men hittade inget.  :/

Ahnna
12/8/09, 12:44 PM
#8

Enligt www.galoppsport.se så fick Lisa Magnusson en spark i bröstet men borde vara hemma från sjukhuset nu och Annelie Hollstenius fick en fraktur på en nackkota som kan ta några månader att läka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

emmajuneskans
1/4/10, 11:41 PM
#9

Jag så faktiskt Lisa på täby i söndags(?) hon såg ut att må ganska bra Flört

Och enligt facebook så får Annelie ta av kragen i mars

Hermelina
1/5/10, 12:33 AM
#10

#9 Jag tror Lisa skrevs ut väldigt snabbt ;)

Ahnna
1/5/10, 12:14 PM
#11

#10 Alex McLaren uttalade sig om henne dagarna efter olyckan och sa att hon skulle bli kvar på sjukan en tid. Men jättebra om hon redan är tillbaka på banan! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jockeytilda
1/5/10, 10:56 PM
#12

Ja usch vad det är hemskt med olyckor inom ridsporten framförallt när hästen kommer till skada eftersom den faktiskt inte kan välja om den ska galoppera allt vad den har men inte snubbla, för då kan ju hästens liv ryka. Det är därför jag inte får börja på galoppgymnasium om ett och ett halvt år.Rynkar på näsan För mamma tror jag kommer vara död innan jag fyllt 25. Men sen så händer det ju olyckor i ponnygaloppen oxå, det är exakt ett år sedan jag ramlade av en galen c-ponny som lekte rodeo på träningen och bröt tre revben och flera sprickor oxå.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Hermelina
1/5/10, 11:20 PM
#13

#12 Ascot? Om det var den gången du menade så var det vekrligen hemskt… Stackars dig då =((

Men olyckor händer, i alla sporter och det går ju tyvärr inte att undkomma.. Men sen måste man ju vara försiktig, speciellt i galopp där det går så snabbt och det kan bli riktigt allvarliga skador. Kan tycka att vissa jockeys inte alltid rider 100% schysst.

Visste ni förresten att ridsport är enda sporten där tjejer skadar sig oftare än killar?

Annons:
Jockeytilda
1/6/10, 10:27 AM
#14

Helt rätt Ascot den drummeln fast det är den enda gången på mina 9 ridår som jag brutit något.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Ahnna
1/6/10, 11:40 AM
#15

#13 På tal om det, visste ni att arbetsryttare/jockey är utsett till ett av världens absolut tuffaste jobb? Cool Det är (idag) också ett jobb där kvinnor och män har lika lön och jobbar på samma villkor. (Vad man får för att jobba i stall är individuellt, men i löp är det alltid samma lön oavsett ryttarens kön.) Dock är det inte så länge sen som manliga jockeys ofta skrek glåpord till tjejerna i startboxarna och gormade åt dem att flytta på sig och såna idiotiska saker. Som väl är så har det kommit så många framgångsrika kvinnor i sporten de senaste decennierna att det inte är så ofta man stöter på mansgrisar längre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
1/6/10, 11:46 AM
#16

#15 Det är anledningen till att jag gillar hästport överlag för kvinor och män tävlar mot varandra på samma villkor. Lite mer jämställt helt enkelt. Jag menar man säger ju inte herrfotboll? Bara damfotboll och damhockey och sånt trams. Då kan man säga herrfotboll också. Eller blanda lagen 50/50 blir väl bra?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
1/6/10, 11:56 AM
#17

#15 Ja, varför inte! Blandade lag hade ju varit skoj!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
1/6/10, 8:57 PM
#18

Känns himla gammaldags att tänka så, men jag tror det växer bort mer och mer, tror ni inte? Te.x så är min morfar mera så lite gammaldags än min pappa är te.x :P

Upp till toppen
Annons: