Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 855 ggr
Ahnna
12/14/09, 10:50 AM

Reklam och sponsring för jockeys

I USA är reklam och sponsorer, vars logos syns på byxorna, ett hett debatterat ämne. I vissa stater är det okej att ha synliga sponsorlogos på byxbenen, men oftast bara om man innan ett visst lopp har anmält att man ska ha en logo på byxbenet och har visat upp den för rätt instans och fått godkänt. I andra stater kan man få böter om man har logos på byxorna.

Vissa företag hävdar att galoppen (i USA) borde öppna upp sponsringen helt och tillåta logos på byxorna i alla stater. Personligen skulle jag som hästägare inte vilja ha min dress ute på banan tillsammans med ett par byxor som har 10 logos på sig och veta att jockeyn får hur mycket pengar som helst för att han rider med det synligt. (Det är ju i så fall min häst och mina ägarfärger, menar jag, så varför ska bara jockeyn få pengar då?) Just team-frågan, alltså tränare, jockey, arbetsryttare och ägare som ett team, har man också diskuterat i USA och man har jämfört med NASCAR där det också förekommer team som har olika uppgifter för att få sin bil först i mål.

Hur är det i Sverige, nån som vet? Att sponsorlogos syns på kragen på polotröjan under dressen är ju ingen nyhet, men har det förekommit reklam på byxorna här än?

Läs mer om den amerikanska sponsordiskussionen här.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
12/14/09, 11:05 AM
#1

Man får ju ha reklam på byxorna under lopp men man måste ha tillstånd från någonstans.. Jag hade nog som ägare inte velat att jockeyn skulle ha reklam, för de företagen som personen gör reklam för kommer kanske att förkippas lite med mig då om den aktuella jockeyn ofta rider mina hästar och jag kanske inte hade valt just de företagen och vill kanske inte förknippas med dem.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
12/14/09, 11:17 AM
#2

#1 Nej, precis! Och som sagt, om samma jockey rider dina hästar ofta så är det väl inte rätt att inte du som ägare också får en del av sponsorpengarna? Utan hästar att rida finns ju ingen jockey…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
12/14/09, 11:20 AM
#3

#2 Exakt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
12/14/09, 6:08 PM
#4

Jag skulle tycka det var okej, bara jag fick 70% av pengarna eftersom jockeyn rider med min dress hihi!Skrattande

Ahnna
12/14/09, 7:37 PM
#5

Såhär står det på www.galoppsport.se:

Sedan några år tillbaka är reklam tillåten på dressen, men den får inte omfatta en större yta än 350 kvadratcentimeter. Att ha reklam på dressen kostar lite extra. Reklam är inte tillåten på mössan. Läs mer om reklam på dresser i RG.

Det står också att dressar med reklam registreras på livstid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

emmajuneskans
1/5/10, 10:19 PM
#6

PA gråberg har ju reklam på sina byxor.

Och typ ingen bryr sig :P jag skulle nog inte heller göra det haha

Annons:
Upp till toppen
Annons: