Annons:
Etikett02-avel-hästhälsa
Läst 1620 ggr
Linnea
1/8/10, 11:09 AM

Nya djurskyddsregler

Saxat från tidningenridsport.se:

Från den 1 januari är det inte längre tillåtet att ha taggtråd som stängsel i hästhagar, ett steg i riktning mot att förbättra hästarnas miljö och minska skaderiskerna.

Det införs även nya regler för de som arbetar med djursjukvård.
* Djursjukskötare, hovslagare samt tandläkare, sjuksköterskor och sjukgymnaster som är utbildade inom humanvården ska ha legitimation eller godkännande.
* Den som arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men som inte tillhör de yrken som kan få behörighet, får fortsätta med detta så länge de följer de nya reglerna om behandlingsförbud. De innebär bland annat att de inte får behandla djur som fått lugnande.
* Den som utför en behandling är ansvarig för det som görs, i stället för den som beställt vården.

Från den 1 augusti införs nya bestämmelser som reglerar hästarnas utevistelse och stallmiljö.
* Hästar får inte hållas bunden i spilta mer än 16 timmar per dygn
* Boxar och spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses
* Hästar ska dagligen ges möjlighet att rörs sig fritt i sina naturliga gångarter

Skönt att det äntligen blir krav på att de måste få röra sig fritt även om det inte måste vara i en hage.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
1/8/10, 3:33 PM
#1

Bra! speciellt det sista. Jag trodde det redan var olagligt med taggtråd?

Linnea
1/9/10, 10:14 AM
#2

Sen ett eller ett par år har det varit förbjudet att sätta upp ny taggtråd till hästar, nu måste befintlig taggtråd bort, altså även den som satt uppe redan innan det första förbudet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
1/9/10, 5:40 PM
#3

Ja juste, så var det ja.. Det är bra tycker jag!

Där jag brukar vara på ridläger så är hon som håller i det lite läskig, hon drömmer nämligen ofta sanna drömmar. Så en natt hade hon tydligen drömt att en av deras hästar hade fastnat i en hage där dom hade kanske 2 meter taggtråd. JUST DÄR fastnade den i hennes dröm. Dagen efter skulle ´dom nämligen ta bort taggtråden, det hade bara varit tillfälligt.

När hon kommer ut på morgonen så är en utav henne haflinge rhästar (dom går kasnke 10 st i en flock) fastnat med benen som var insnörade i taggigtråd. Det var blidogt och dom fick åka till veterinären såklart.. Hästen klarade sig, men läskig dröm, och att den sen blev sann :S
Och att hästen skulle snöra in sig på just det där 2 meters stället!

Linnea
1/10/10, 10:24 AM
#4

#3 Scary!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

caps
8/8/10, 1:31 AM
#5

Ställer mig lite frågande till det sistnämnda "röra sig fritt i alla gångarter" - när gör hästar egentligen det förutom i en hage?

Med ryttare på ryggen, longering eller i walker tycker jag väl inte riktigt kan räknas som fritt? Eller?

Hur som helst, om det blir krav på det får de flesta galopptränare problem, speciellt sådana som har sina hästar uppstallade på en bana där det varken finns tid eller utrymme att låta alla hästar gå i hage dagligen.

Linnea
8/8/10, 11:45 AM
#6

#5 Fritt betyder helt fritt, i hage, ridhus eller annat.

Det blir problem ja men det är upp till banorna att fixa. Jägersro tex har en hel del hagar, där kan man ordna utevistelse åt alla om man gör upp en bra rutin.

Täby däremot blir svårare men den ska å andra sidan flyttas om några år så det är möjligt att de får dispens.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: