Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 1229 ggr
Ahnna
2009-12-31 01:00

Nya bestämmelser för ryttare och amatörtränare

Text från Galoppsport.se som jag tycker sammanfattar det hela bäst:

SG:s styrelse har fattat beslut om ändring av vissa bestämmelser i Licensreglementet.
Fortsättningsvis ska amatörtränarna, eller deras närstående, vara företrädare för de hästar de tränar. Med närstående avses make/maka, sammanboende och föräldrar. Företrädaren är ägarskapets kontohavare. Senast den 1 mars ska ägarskapen för amatörtränade hästar vara korrekta.

Efter genomgången Steg 3 ska man utan erfarenhetskrav kunna erhålla en AT2 licens (rätt att träna tvåårig häst).

Alla som söker ryttarlicens för första gången ska genomgå ryttarlicenskursen, oavsett man söker amatör eller lärlingslicens.
SG Info
Helena Gärtner

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
2010-01-03 10:16
#1

Jag har inte koll på hur det var exakt innan men inga stora förändringar va?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-01-03 10:29
#2

Om det har funnits licensklurs för ryttare förut vet jag inte. När jag var som mest aktiv hette det att amatörryttare måste rida upp för en kontrollant på banan, gå från boxarna och visa att de kan hantera en häst, kort sagt. Sen kunde man ansöka om licens för ett enstaka löp eller för flera löp. När det var tal om att jag kanske skulle bli lärling så var det heller ingen som pratade om en kurs, så jag tror att det är rätt nytt.

Ägarskap på amatörhästar har väl sett lite annorlunda ut förut, har jag för mig. Jag tror att man har kunnat träna en häst som ens svärföräldrar äger, även om man inte är gift med deras son/dotter utan bara är ihop eller sambos. Man har också kunnat träna en häst som man själv äger minst 10% av, men jag kommer inte ihåg vem som måste äga resterande 90%… (Jag har för mig att det inte har spelat någon roll, så länge man själv har ägt minst 10%.) Nu vill de alltså att amatörtränarna ska vara företrädare för sina hästar i träning. Jag vet inte hur många som "drabbas" av de nya reglerna på ett negativt sätt, men de flesta amatörtränarna äger ju redan hästarna själv, eller delvis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: