Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 3058 ggr
Ahnna
2009-12-23 10:05

Fördomar mot galopp

Vilka fördomar har ni stött på? Det verkar ju finnas en viss attityd bland utomstående att galopp går ut på att plåga hästarna så mycket som möjligt… Obestämd

Jag har stött på följande:

  • Om hästarna älskar att springa så mycket så skulle man inte behöva några jockeys.
  • Jockeys piskar hästarna hela vägen till mål, det är väl ingen sport?!
  • Hästarna får aldrig gå ut i hagar och alla galoppörer har stressymtom som krubbitning, vävning, dåligt lynne, m.m.
  • Ex-galoppörer kan inte gå i hage med andra hästar, för de har aldrig fått lära sig "hästspråk" så de är bara elaka mot andra hästar.
  • Galoppörer går inte att rida korrekt, för jockeys drar dem så hårt i munnen att det aldrig går att reparera.
  • Man kan inte rida dressyr på en galoppör för de är så övertränade att deras muskler kommer ivägen när de försöker gå i form.
  • Galoppörer får knappt nån mat förutom havre, som de får så att det sprutar ut ur öronen på dem.

Jag skulle kunna fortsätta ett tag till, tror jag! Förvånad Jag har hört så mycket dumma, okunniga uttalanden om galopp så det är läskigt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
aracing
2009-12-23 10:17
#1

Det finns så otroligt många fördomar. Den jag har fått höra mest att man inte gör annat att piska hästar inom galoppen,  och att hästarna är helt oridbara - stressade, alldes för starka, och dumma i huvudet.    Då undrar jag hur det kommer sig att så många fälttävlansryttare väljer att köpa Fullblod från banan, för att sedan hoppa höga klasser med dem?

     Det är lite samma sak som med travare, folk som aldrig ens stött på ett fullblod har fördomar. Jag hatar det. Olika hästar är avlade för olika saker. Dessutom skulle hästarna inte springa om de inte tyckte om det, till slut säger de ju ifrån.

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
2009-12-23 21:57
#2

#1 En vanlig respons (från fördomsfulla och/eller okunniga människor) till att hästarna inte skulle springa om de inte gillade är att de faktiskt springer för att alla andra springer, inte för att det är kul. Jag köper inte det som argument, eftersom man förhoppningsvis har tränat även de allra yngsta tävlingshästarna under ett antal månader innan första löpet, så att de vet vad det handlar om och inte blir så stressade att de springer för att inte bli lämnade av "flocken"… Men visst, har man inte tränat sin galoppör både i grupp och ensamt så kanske den blir stressad - men har man underlåtit att träna hästen så ska den ju för sjutton inte tävla heller!

Obestämd

Det är synd att det ska vara så himla mycket mothugg mot kapplöpning från andra hästmänniskor. Jag fattar inte var dessa fördomar kommer ifrån, för om jag går till mig själv så hade jag inga som helst fördomar mot varken trav eller galopp innan jag började jobba med dessa sporter. Och ju mer jag lärde mig om det, desto mer störde jag mig på okunnigt folk som snackade dynga. (Och jag stör mig på såna typer än idag, förstås!) Jag blir lite fundersam kring om dessa människor är fördömande i övrigt också, och inte bara gällande hästgrenar som de aldrig ens har nosat på…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2009-12-24 09:12
#3

Jag har faktiskt inte hört nåt precis vad jag vet men jag vet ju at många tror att det går ut på att piska hästarna runt banan och sådär. Det du sa om övertränade muskler som är ivägen.. en galoppör är ju så slank som bara den hur kan då en dressyrhäst gå i form om inte en galoppör kan??

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2009-12-24 22:18
#4

#3 Ja, som sagt… fördomar! Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2009-12-25 18:55
#5

Har stött på många fördomar.. Några besserwissrar i min klass säger jämt att:

"Du som är en sån djurmänniska, hur kan du då rida? Det är ju jättetaskigt att tvinga hästen att springa , skulle du vilja springa med den på dig..? Usch vilken djurplågare"

Typ sånt får jag jämt höra. Sen sånna fördomar som ni redan råkat ut för  har jag oxå råkat ut för! Inte så lätt att undgå dom dock..

Ahnna
2009-12-26 10:57
#6

#5 Ååååhh!!! Skrikandes Jag har också fått höra, på största allvar, att hästar måste ju vara jättekorkade som låter människor rida dem. "Fruktansvärt ointelligenta djur!" Öhum, okej, whatever you say….

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
aracing
2009-12-26 12:12
#7

#5 Det är vad jag kallar dressyrsnobbar. Inget ont mot dressyrtyttare, men de kan vara något överlägsna…  Iaf de jag har träffat.

#6 Det var något av det dummaste jag har hört :S

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

[Tovab]
2009-12-26 23:58
#8

# Jag rider dressyr, o jag kan säga att det är många ställen där hästarna inte behandlas väl där heller. Men inom dressyren sägs inget illa om hästarna o ryttarna konstigt nog. Det där med att dom piskar hästarna; På högnivå i hoppning. I globen kan man se hur tävlingsryttarna slår till hästen på bogen innan ALLA hinder? Men inget dumt sägs. Men slår en jockey till hästen 1 gång på bogen för att den ska öka, då rasar det påhopp mot alla galoppfolk! Helt sjukt!

Dock tycker jag att man ser många rundslag på hästarna på galopptävlingar. I hoppning är det förbjudet.Klart att man tar hand om en galopphäst bra. Springer den ordentligt blir den värd flera miljoner!

Tror att jag har fått med det jag ville säga.

//Tova

kaka1234567
2009-12-27 00:50
#9

#8.Vi som kåller på med NH (behöver inte va dem somm håler på med NH)är inte så för tjusta i kröken på nacken och och sporrarna och spöt.och spesielt inte rollkur.Och i hoppning händer nästan samma ska drag i mun skarpa bett spön mm.de är samma skak med trav och galopp spö och snaba farter och massa slag.

Jag tycker inte om gallop och inte taav de är dem grenarna som sliter ut hästen mäst.Och de när med dressyren uss över böjda hästar stakarnaoch i hoppning ja spöt mycket mycket mer ush.

Jag har massa för domar om patrik kitter efter hans stora artikel och filmen ush.Ja dressyr är ok sålängen hästen inte över böjer sig och sågas i mun och tryks in sporras hårt.jag rider själv dressyr men inte som en sykopat.Och joppning med är ok bara de är lungt  och hästen är ok.

Men galopp och trav kan jag alldrig tycka är Ok för mig de är bara hämskt..

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hermelina
2009-12-27 01:06
#10

#9 Jag kan hålla mde dig om att vissa sporrar sina hästar osv, men så är det absolut inte överallt! Många rider sina hästar försiktigt, men även många rider hårdare med drag i munnen osv.. Men så är det, och kommer nog alltid vara,tyvärr..

Sen tycker jag inte du ska säga att det är synd om hästarna är dom ska böja på nacken. Det är vekrligen inte bara att böja på nacken, det hela handlar hom att hästen ska bära upp sig själv med ryggen ju.. Dock finns det dom som rider så dom knäcker nacken men  herregud, ALLA gör väll inte så för det? 
Samma sak gäller hoppning. Tror inte ALLA "plågar" sina hästar sådär…

Varför är trav och galopp så himla hemskt? Kan du sätta punkt på vad?

kaka1234567
2009-12-27 01:17
#11

#10.Håller med dig.

Men de med böjd nack mena jag över böjd glömmde lägga till de jag rider dressyr själv så jag vet vart gränsen går.Ja alla plågar inte sina hästar som tur är.

Jag har alldrigt gillat de då  jag inte gillar att de är så hårdtränad(slits ut) och i alla fall på galopp drag i mun och pisk pisk.Men de jag inte gillar är att de slits ut så gävla mycket.De är mäst därför jag inte gillar de.Annars är ryttarna väldigt noga med sin häst förutom åke svansten ush djurplågare.Liksom enligt mig borde man  inte göra sådär med handen fram och tillback utan ha litehalvlång tycket men endå kunna hålla den i den tackten man vil .Och på slutet de dom gör med handen är inget heller jag gilar.Enligt mig är de bara att läta på tygeln och köra inte franot och backot med handen.

Aja men de är jag.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hermelina
2009-12-27 10:07
#12

#11 Men SÅ himla mýcket slits inte hästarna.. Om man märker att dom börjar bli trötta på att springa osv skickar man dom ju ofta på bete överen sommar, eller liknande och kollar sedan om dom blir bättre.. Dom får jättebra behandling, i dom flesta stallar iallafall!
Och sen går dom inte snabbjobb mer än ca 1 ggn i veckan, men dom rids ju därimellan med inte så hård. Jag brukar få gå ut och rida dom i skogen på långa tyglar te.x…

När jockeysarna rider finish på upploppen så måste dom ju göra sådär för att få hästen att gå snabbare? Och lätta på tygeln kan dom ju inte göra helt då hästen har ett stöd från ryttaren där..En galopphäst och en vanlig ridhäst är lite annorlunda..

Och sen, dom piskar inte alls hela tiden. Tror regeln ligger på max 3 pisk, och dom får inte vara så hårda att det blir märken efter, då kan man få böter eller liknande.. Bra va?

Trav vet jag tyvärr inte så mycket om.

[Tovab]
2009-12-27 10:46
#13

#9 Men hästarna måste ju få arbeta med ryggen ;) Själv rider jag med 1cm eller mindre sporrar. Oftast drunda bollar. Kommer man upp i högre klasser måste ryttaren ha sporrar på sig, annars får dom inte vara med. Så jag tycker att du var lite orättvis förut. Många dressyrryttare rider helt fel och tänker bara på hur nacken ska vara. Många av mina kompisar rider så, och klagar sen på att jag ride för försiktigt. Och då rider jag som jag ska göra ;)

Annons:
Ahnna
2009-12-27 10:50
#14

#11 Svär inte, är du snäll!

Du får ursäkta, men det lyser igenom dina inlägg att du inte kan särskilt mycket om trav och galopp och att du tror på mycket du läser i tidningen. Ta reda på fakta istället innan du uttalar dig, så slipper du förfasas över saker som du tror är hemska men som egentligen är rätt beskedliga. Glad

Galopphästar piskas inte över mållinjen, de piskas inte om de inte kan förbättra sin position eller inte har ork kvar, och de piskas inte med sån kraft att de får märken. Sånt är straffbart!

Det ryttarna gör med händerna fram och tillbaka är att pusha hästen framåt = ge den mer kraft i steget så att det går fortare. Det är inte plågsamt för hästen och det drar inte hästen i munnen.

Jag tror att du har missuppfattat vad en vältränad kropp innebär. Det låter på ditt inlägg som att du drar ett likhetstecken mellan vältränad och söndersliten kropp, vilket är helt fel. Det finns övertränade galoppörer, absolut gör det det. Men det beror på okunnighet eller slarv från tränarens/ägarens sida och är inte representativt för sporten! Såna hästar blir sällan något stort på banan och tas snabbt ur träning. (Eller flyttar till en annan tränare, blir friskare i kroppen och börjar springa in pengar, äntligen!)

Vältränade hästar å andra sidan, är så väl uppassade och omhändertagna att de inte skulle kunna ha det bättre. De mår prima, rids återhållsamt och går bara snabbjobb ett par-tre gånger i månaden förutom löp, om ens det. Många galoppörer går inte snabbjobb alls, utan klarar sig med den vardagliga träningen och löpen. De blir inte tvingade att springa utan springer för att de älskar det!

Vad gäller slitage på kroppen så kommer man inte ifrån att kapplöpning, dressyr, hoppning, distans, körning, western och så vidare har en inverkan på hästens kropp. Men tränar man den rätt så slits inte kroppen, utan den arbetar i balans och blir hela tiden starkare. Jag som rör mig inom flera hästgrenar kan inte se att det förekommer fler feltränade hästar inom galopp än det gör inom någon annan disciplin. Det handlar alltid om okunskap och lättja i de fall där hästar tränas fel och det har inte med någon speciell sport att göra.

Galopplöp är den ultimata ansträngningen som en häst kan bjuda på, inte ens fälttävlan är lika ansträngande, så om en häst håller för galopp så håller den för vad som helst! Cool Det är en vanlig missuppfattning att en galoppör som gått 50 löp är mer sliten än en som gått 5 löp, men det är inte alls sant. Jag hade mycket hellre köpt den som gått 50 löp, för den vet jag att den är stark och tålig. En häst som säljs efter ett fåtal löp (mindre än 10) är troligen skadad eller har haft skadekänningar och håller därför inte för galopp och därmed kanske den inte heller håller för annan ridning.

Angående drag i munnen så finns det ryttare som är oförsiktiga, ja. Men tränare som är emot sånt anlitar inte dessa jockeys. Det finns flera tränare och ryttare som är väldigt pålästa och som rider mycket skickligt med små hjälper och som dessutom tränar hästarna i hoppning och dressyr några gånger i veckan utöver galoppträningen. Nog för att galoppsporten i Sverige fortfarande har många gamla rävar kvar i tränarstolarna, men även flera av dem har fått ändra sina tekniker genom åren och följt med i utvecklingen och forskningen. De nya tränarna som kommer in i sporten varje år har ofta mer kunnande om bett och tygelverkan med sig från tidigare studier och erfarenheter inom ridsporten, så det går framåt även inom galoppen. Glad

Jag skulle kunna gå in mer på användandet av sporrar och spön i dressyr och hoppning, men det finns det specialsajter för där dessa diskussioner redan har förekommit. Flört

Min slutkläm blir i alla fall att alla blir vi väl saliga på vår tro, men så länge vi inte sätter djurens väl och ve i skymundan så har vi inte gjort oss skyldiga till något plågeri!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Tovab]
2009-12-27 10:58
#15

#14 Jag har hört mycket om dressyr också. Så länge man rider rätt och snällt mot hästen så är alla sporter helt OK! Jag Har sett mycket dåligt i alla sporter, även mina kompisar har blivit förbannade på ponnyn och direkt från banan slängt in den i boxe. Svettig och flåsig. Och det var dressyr. Det förekommer mycket fel saker i alla sporter.

Galopp är spännande men jag har även sett dåliga saker. Men mer bra och roliga saker! Oftast så tar tränare och jockey bra hand om hästarna. :)

Hermelina
2009-12-27 12:10
#16

#14 Så bra skrivet Skrattande

giffan
2009-12-27 12:23
#17

Ville bara tillägga att om man pratar med dem på ATG klinikerna så säger de att de hästar som är mest slitna som kommer in och som är svårast att göra något åt är hobbyhästarna. Trav och galopphästarna slits men är inte så utslitna att de inte går att reparera.

Många tävlingshästar som säljs som ridhästar är skadade för att inte kunna utöva det de är tänkta för. MEN fungerar utomordentligt som ridhästar för det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kaka1234567
2009-12-27 13:15
#18

Här hema har vi en trav och galopptränare som är skitt dugtig men slutar pg synd om hästarna de är allt jag vill till lägga.

Och man kan ju va kunig inom grenarna och veta så mycket somm alla andra här ine.Men de behövs inte då man hör ju vad som händer med hästarna och de räker för mig.

sden har jag hört att dem som är mäst slitna är galopp och trav hästarna .Och sen dressyr mm.

Men mina hästar kommer jag att rida sparsamt men endå vältränade.

oc de om att svära hur ofta gör inte folkde finnsa andra firum som tycker de är ik men jag respekterar att ni sa yill mig.Då jag inte visste om man fick elle inte så ber om ursäkt där.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ahnna
2009-12-27 13:36
#19

#18 Du har hört att trav- och galopphästar är mest slitna. Av vem då? I vilket sammanhang? Jag har hört att alla islandshästryttare hatar andra hästraser, men jag vet att det inte är sant eftersom jag har jobbat i flera islandshäststall. Flört Förstår du vad jag menar? Det gäller att vara källkritisk och inte tro på allt man hör, inte ens av veterinärer. Finns det inte fakta bakom ett påstående så är det inget annat än tyckande och hörsägen.

Jag blir lite fundersam över vilken tränare som lämnar sporten för att det är synd om hästarna, för då måste han/hon ju själv ha nåt emot sin egen passion…? Läser man på så hittar man inga forskningsresultat som visar att galoppörer är mer slitna eller sönderridna än andra hästar - faktum är att galoppörer (som tränats rätt, givetvis) oftare kan gå från banan till andra discipliner på kort tid, eftersom de är så starka, jämfört med t.ex. travhästar som behöver längre omskolning. Jag vet galoppörer som har gått på banan i 8-10 år som sedan gått över till fälttävlan, hoppning, dressyr m.m. och gjort fantastiska resultat där. Det kan inte en häst som är söndersliten.

När en galoppör gör sig illa så avlivas den oftast inom några minuter efter olyckan, medan andra hästar väldigt ofta behandlas, behandlas, behandlas och behandlas igen under flera års tid. Vad är mest plågsamt? En kompis till mig har till exempel en häst som har varit halt och därmed oridbar i 3 år utan att de har hittat nåt fel. Är det mindre plågsamt för honom att leva med den skadan dag ut och dag in utan återvändo? Eller är det mer synd om galoppören som fått en fraktur och avlivas direkt efter? På den korta tiden hinner de inte ens känna särskilt mycket av smärtan, eftersom de har så mycket adrenalin i kroppen (när olyckor sker i löp) och eftersom hjärnan stänger av smärtreceptorerna de första minutrarna för att kunna komma underfund med vad som har hänt. (Likadant för människor.)

Nej, källkritik var ordet, sa Bull! Jag säger inte att din tro och din hästlära är fel, utan jag försöker bara belysa lite fakta om galopp för att undvika missförstånd. Det är ju så onödigt att gå runt och tycka att nåt är hemskt när det verkligen inte är det! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

emmajuneskans
2009-12-28 01:20
#20

alltså, jag e rätt så trött på dom som säger saker utan att veta vad dom ens talar om.

Visst kan en galopphäst bryta ben osv osv men det kan även hopp, trav, dressyr och fälttävlans hästar göra!!

De flesta som håller på med galopp är oerhört kunniga och vet när hästen mår dåligt eller något.

Och nr 18 Jo man behöver visst vara insatt för att vet saker speciellt när man utger sig för att kunna saker?! Om du va involverad skulle du aldrig säga något sådant.

Dessutom så finns det regler för spö-användning man får max piska 3 ggr (tror jag) och i 2 - års löp får man inte ens använda spö.

Och dom som säger att de inte mår bra så har de fel så fel! Hästarna har massörer som kommer in och känner och masserar, skötare som tar hand om dom och jag tror att de flesta galopphästar är väldigt lyckliga, de får springa som de älskar, får mkt och god mat, mkt uppmärksamhet osv..

Så snälla uttala dig inte om sådant du inte vet om.

Moderator edit //Celine

Annons:
Hermelina
2009-12-28 12:56
#21

Tänk på att hålla god ton och att alla har olika åsikter. Detta för att det ska bli så trevligt forum som möjligt Glad

Hermelina
2010-01-09 23:21
#22

Jag har tittat på din profil Kaka12345, och tittat på alla dina länkar.
Du verkar verkligen vara emot bett :P  Det är verkligen extrema bilder dom har hittat i dessa filmer!  Jag gillar egentligen inte bett, men dom som rider försiktigt och med ett bra bett som passar hästen så kan jag tycka det är ok. Sidepull te.x kan ju också vara väldigt skarpt och tär ju på deras huvud och benet vid nosryggen.

Inte för att det riktigt hötill galopp, men ändå ;)

kaka1234567
2010-01-10 18:56
#23

Jag vet inte varför du tog upp bett diskotionen härlite fel tråd kanske ??

Ja jag är emot dem som använder bett fel aktigt.

Förstås gör de de men skarpt kan man inte säga att de är då de är så svårt att skada något med ett hack så vad är sidepull då.Sen är de känslikaste hästen har är tungan,gom laner,mungipor(mäst tungan).De är på vilket sätt bettet lägger anlägg på tunga mun laner jag inte gillar.

Man måste ta i en hel del för att skada hästen med hacken mor och sidpull är i mjukate läder eller är lite sladrigare och har inget hävstång com kan trycka så som hacket gör.så de är rent omöjligt att skada hästen.medan metal är metal och håtdare.på så sätt är de skarpare och om amn nu ska ha bett på hästen så är gummi mit var(förstår inte för tjockt) de ska också få plats i gapet.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hermelina
2010-01-10 21:35
#24

OT:

Jag ÄR emot att använda bett felaktikt. Gillar det inte alls, egentligen skulle jag vilja rida barbacka med en repgrimma, typ. Får lite ångest när jag tänker på alla dessa överböjda hästar och sånt..(dressyr dårå) Att dom tvingas ner sådär är så hemskt.. Har tittat på dina filmer som du länkat till på  youtube, om rollkur och det där.

Tycker väldigt synd om hästarna att behöva ha något i munnen överhuvudtaget, detta gäller alla grenar, även galopp. Vill inte vara en sådan som gör djuren illa. Vissa hästar får ju sår och sådant i mungiporna :S Men vissa rider ju försiktigt och har inte ett skarpare bett än nödvändigt, och det tycker jag är ok.. Jag försöker rida så försiktigt som möjligt, jag skulle inte vilja ha någon unge på min rygg som sparkar och slår mig när jag inte vill/gör fel :O

kaka1234567
2010-01-10 21:57
#25

Presis så kenner jag gillar inte hela iden med att ha en metal sak i munen. Även om man rider mjukt är de inget jag skulle ha på min häst.Ogillar de helt änkelt man ska så bra komunika tion och känsla för hästen och veta vad den vil m så att man kan komunisera utan hjälp medel.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ahnna
2010-01-10 22:53
#26

#23 Självklart kan man skada hästen även med hackamore eller sidepull, det handlar om hur hårt man tar i tyglarna eller bosalen…

… precis som med bett! Man kan inte säga att bett är lika med 100% skadligt för hästen, för det beror helt och hållet på hur man använder tygeln. Vet man med sig att man inte kan rida utan att "hålla balansen" med tygeln så är ett bettlöst alternativ bättre, men man kan i det här fallet inte säga att genom sig själv känner man andra. Bara för att person A inte kan hantera bett och tyglar så betyder det inte att person B har samma problem - jag rider/kör med metallbett och jag lovar att mina hästar inte har såriga munnar eller lider helvetiska kval på grund av utrustningen. Rider man med kroppen så är tygeln endast styrhjälp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-01-11 08:21
#27

#23 Lanerna är den känsligaste stället i hästens mun och du kan bryta nosryggen på hästen med ett hackamore- det är anledningen till att inte nybörjare ska använda det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
2010-01-11 14:11
#28

Jag tycker som ahnna, ?ven om det kanske inte l?t s?. Men jag lider ?nd? med alla okunniga personer som rider sina h?star s? h?rt. Och jag menade precis som athletichorse att nosryggen kan ta skada av hack och att det d?rf?r ?r skarpt, som ett bett. Typ!

kaka1234567
2010-01-11 20:16
#29

När jag läste på om hästen så va tungan de känsligaste och den lanerna.

och de om hacken more så går de ju såklart skada häten med allting .men hacken mor och sidpull är ju endå svårt om de är rätt anpasat.

Man ska hälldre ha hackenmoret för högt upp en för långt ned.Då de är svårare att knäka fast oftast kan de bara ge sprikor.jag tror inte de är lätt att knäka nossen om de sitter rätt.De ska sita presis presis då gr de inte att knäka alls.

Vi på NH har presis startat en tråd om detta och tycker att niska diskutera där då de är rätt tråd mm.

Dena tråd borde holla sitt ämne alltrå Fördomar om galopp de borde Medarbetare OCH SAJTVÄRD holla kol på att rätt saker diskuteras i rätt tråd.De borde redan varigt fixat för lenge sedan jag skulle nästan kunna få ett oseriöst in tryck som medlem.Tycker de ska skapas en ny tråd om bet hacken more som jag gärna skulle delta i.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hermelina
2010-01-11 20:52
#30

#29 Men herregud? Bett och det har väll också att göra med galopp.. Och dessutom som har Sajtvärd och Medarbetare svarat. (Jag är också medarbetare)

kaka1234567
2010-01-11 21:23
#31

ja såklart hör de hitt de är ju häst emne alltihopa men en egenn tråd bör sit egna emne ha sen viste jag väl inte att du va de !!!

Aja men ni gör som ni vill.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ahnna
2010-01-11 22:26
#32

#29 Visst hade vi kunnat starta en egen tråd, men innan det hanns med var diskussionen redan igång, och eftersom bettdiskussionen i allra högsta grad har med fördomar mot galopp att göra så ser jag ingen anledning att hänvisa den till en ny tråd.

Du får tycka att det är oseriöst om du vill, det kan vi inte styra över, men jag som Medarbetare anser att det är precis såna här frågor som hör till ämnet "fördomar mot galopp". Det är trots allt rätt ofta man stöter på utomstående som anser att galoppörerna misshandlas i munnen på grund av betten och då är det väl i den här tråden vi ska diskutera det? Ska vi fördjupa oss i det så kan vi ta det i en egen tråd, men det låter väl som att vi är ganska klara nu…? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2010-01-11 22:35
#33

#32 Ja det tycker jag :)

För att nämna något annat. Jag verkar vara rätt hatad (?!) hos en tjej i min skola. Hon ger mig snea blickar när jag säger att jag rider galopp och det.
Hon själv har många hopphästar och när jag frågade henne om hon ine ville åka in till Täby på ridhästdag (visste inte att hon hatade galopp så mycket då) så ger hon mig en mordisk blick och säger att

"Nej jag kan absolut inte slita/tråka ut mina hästar på sådant strunt. usch! "

Men jag tänkte mera att dom skulle få lite kondition och sådant även om det är toppklassiga tävlings ponnyer (tydligen) Obestämd

Haha efter det verkar jag inte ligga speciellt högt på hennes "lista"!

Ahnna
2010-01-11 22:43
#34

#33 Störande! Jag har blivit bemött på liknande sätt av folk.

En hoppryttare jag jobbade för hade inga fördomar om galopp, men efter ett besök på en ridhästdag så blev hennes häst blockhalt och visade sig ha en lös benbit (chipfraktur?) i en framkota. Enligt veterinären var det "spår" i benbiten, vilket tyder på att den hade varit lös en längre tid och skrapats mot kotbenet men att symptomen visade sig först efter besöket på Täby Galopp. Men vad jag förstod så tyckte väl min chef att det var underlaget som var boven. (Förvisso har underlaget varit under all kritik ibland, men den dagen var jag med och red och tyckte att det var förvånansvärt bra.) Jag och chefen är bra vänner fortfarande, så det är inget sånt "hat" mot galopp, men jag tror inte att det blir några fler ridhästträningar på banan i hennes stall… Oskyldig

Hästen tävlade MSV och tränade på svårklasshöjder, så det är ju inte så otroligt att det var en försitningsskada som bara råkade förvärras av träningen på banan. (Om jag förstod rätt så åkte den lösa benbiten in i kotleden, varpå hältan uppstod.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kaka1234567
2010-01-12 21:40
#35

#32.Jag tänkte inte på de sättet tycker nästan att galoppsporten är den som mishandlar hästen minst enligt mig.

ja vi är ganska klara ville inte låta arrg bara attt jag tyckte att en annan tråd vore bättre men fick enn annan inblik på de hela.Då jag inte tycker alls galoppen rör hästen så mycket i munen.Inte som dressyr och hoppningen mm.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ahnna
2010-01-13 10:34
#36

#35 Mja, jag tycker nog att man rör hästarna en del i munnen i galopp också. Eftersom man inte kan styra med vikthjälper eller skänklar så har man bara tyglarna kvar. De är en bra hjälp när man ska byta galopp (vilket man alltid gör i kurvorna) och förstås för att ta sig fram ur kön i ett löp. Då händer det att ryttarna måste "kryssa" lite i sidled för att hitta luckor.

Men bettet/tyglarna används ju inte som i annan ridsport, där det är mycket mer stopp-och-start än det är i galopp. (I galopp är det ju bara framåt som gäller ända tills efter mållinjen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2010-01-14 21:49
#37

Men när hästarna pullar då måste dom ju i princip hänga sig bakåt i tyglarna för att få stopp på hästen och dte kanske inte är det roligaste för hästen :( Och ju mer man tar desto dövare i munnen måste dom väll bli? Men samtidigt, om man tar i tyglarna betyder väl det oftast att hästen ska gå framåt och fortare..  (Menar då mest i träning tror jag..)

Hur gör ni när ni ska stanna ett pullande fullblod på banan? :P
Jag har inte ridit så mycket fullblod på banan. Några gånger bara på en arab och hon har inte pullat speciellt mycket. När jag skulle stanna henne så typ lade jag vikten bakåt och tog lite i tyglarnadå och då, då stannade hon iallafall.

kaka1234567
2010-01-14 23:07
#38

#36.men om man gämför så tycker i alla fal jag att galoppen inte tar i hästen lika mycket somm i anndra grena .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ahnna
2010-01-15 11:47
#39

#37 Det effektivaste sättet att stoppa en häst som pullar är att använda hävstångseffekten. Pressa fram fötterna och luta kroppen bakåt - ja, det tar i hästen mun vilket är beklagligt. Men förhoppningsvis behöver man bara göra det en gång. Allra bäst är väl om man känner hästen sedan innan och kan använda andra mildare tekniker, men det funkar ju inte riktigt så inom galopp. Där kan ju en ryttare hoppa upp i ett löp utan att ens ha sett hästen förut.

Jag personligen är mer intresserad av varför hästen pullar (om det är mycket, alltså) och om det går att bryta det beteendet på nåt annat sätt. Alltså, är hästen väldigt stressad, har den för mycket överskottsenergi, tar ryttaren för hårt i den, gillar den inte att bli lämnad när hästen före springer iväg (vid defileringen t.ex.) eller vad? Alla hästar kanske inte ens har en direkt orsak, men genom att i alla fall analysera problemet så kanske man slipper ta till grova metoder för att tillfälligt stoppa det. Men befinner man sig i fara med en pullande häst som bara ökar och ökar så är det som sagt hävstångseffekten som måste till för att återfå kontrollen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
2010-01-15 16:40
#40

#39 Intressanta tankar! Och du har rätt, om börjar man fundera över sådana saker, så kan man nog hitta ett bättre sätt att rida hästen på.

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
2010-01-16 12:22
#41

Jag tror du skulle bli en super bra tr?nare Ahnna, det ?r det enda jag s?ger ;-) :)

Annons:
aracing
2010-01-16 18:59
#42

#41 Håller med Skrattande

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
2010-01-16 21:18
#43

#41 & 42 Tack, det värmer! Cool Jag ska bara bli rik först så att jag får råd att börja!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
2010-01-16 22:14
#44

#43 Låter som en jättebra ide! ;D   Köp en trisslott,  eller spela på galopp(A)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Liiniz
2010-01-17 16:28
#45

Det finns alltid fördomar mot alla hästsporter men mitt råd är att man ska försöka se vad som pågår bakom tävlingarna innan man beslutar sig för att gå med en "anklagelse" =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Diizkmedel
2010-01-24 14:36
#46

Jag är dressyr ryttare (hopprädd) men jag ser hela tiden på täby galopp på helger när jag jobbar där att dem rider "dressyr" med dem. Ryttarna kanske inte har bästa sitsen och "dressyren" körs ju på den lilla banan,  men hästarna går i form och bra steg.

Och vadå att inte fd galoppörer kan gå dressyr? Min kompis har en fd galoppör, och hon har ensålänge tävlat ända upp till L:A1, Och hon har bara haft honom i ett år.

//Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

Hermelina
2010-01-25 14:53
#47

fd galoppörer är ju otroligt framgångsrika inom många grenar, speciellt fälttävlan :)

Jag kan ju inte påstå att jockeysarna är några dressyrryttare, men dom gör så gott som kan och jag tycker faktiskt många hästar går i form! :)

Linnea
2010-09-09 20:35
#48

*putt*

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: