Annons:
Etikett01-allmänt-om-galopp
Läst 2644 ggr
Hermelina
1/27/10, 10:01 AM

Galopp deckare

Jag håller på med ett skolprojekt, nämligen att skriva en del utav en deckare.  Jag valde då självklart ämnet galopp! Jag vill bara varna att det kanske är lite..äckligt där ett tag, men det är ju bara såklart något jag hittat på :P Sen en sista varnling är att detta bara är en del ur en bok (som ännu inte finns). Så ni kasnke tycker det ser lite konstigt ut, för allt är inte förklarat här. Sen är detta bara et första utkast, det är inte klart ännu och
  önksar jag  kritik! Skulle vara super snällt om ni ville läsa igenom och säga vad ni tycker!
Glad
 

DECKARE - Celine Caudwell

- Häst efter häst har stupat och vi har inga spår. Detta är en stor tragedi för galoppsporten i Sverige avslutar Åsa Lindholm, polis i Stockholms län.

Lina suckar och stänger av TV:n. Alltför många hästar har stupat och polisen gör ingenting.. Många av hennes favorithästar hade under mystiska omständigheter gått omkull under loppen och misstänkt många hade varit dopade under loppet av två helger.
       Morgonen igår hade ändå varit värst. Lina hade som vanligt kommit till Jägersro klockan 07.00 och skulle börja morgon fodra hästarna. Hon hade dragit den stora fodervagnen längst bort i stallgången till Almockos box och fått en chock. När hon såg Mockos uppstyckade kropp ligga utspridd i boxen tappade hon skopan med havre och gav till ett skrik. Hon ville inte titta med gjorde det ändå. Illamåendet kom krypande när hon tittade närmare på hans livlösa kropp som var blodig och full av knivstick. Stanken av död häst hade letat sig till hennes näsa och gråten hade vällt upp.

Hon rös när hon tänkte tillbaka på den morgonen.  Lina hade försökt glömma, men det hade varit svårt. Polisen hade kommit och spärrat av stallet och lämnat in dom delar av Mocko som fanns kvar för obduktion.
       Den stora frågan var Varför just Almocko? Almocko hade inte varit någon speciellt värdefull häst, en 5-åring med endast tre placeringar på över 20 starter. Lina funderade. Finns det ett mönster mellan de hästar som varit dopade, gått omkull och avlivats på banan och mordet på Mocko?

Nästa morgon var planerna för dagen redan klara tidigt på morgonen. Hon hade redan bestämt att hon skulle ta sin rostiga gamla cykel och cykla till Jägersro
För ovanlighetens skull tänkte hon ta en annan väg, förbi vattnet. Det var en ovanligt varm julimorgon och solen hade precis börjat gå upp.
      Hon svänger av den stora vägen och åker in på den mindre skogsvägen till vänster. Hon drar ett djupt andetag och den fuktiga morgonluften fyller hennes lungor. För några sekunder glömde hon nästan bort tragedierna som inträffat på Jägersro.
       Lina återvänder snabbt till nuet. Det dåliga samvetet kröp sig på. Stackars Mocko som aldrig mer skulle få känna mark under hovarna, och här sitter hon och dagdrömmer.
      Plötsligt tvärbromsar hon. Vad var det? Det låter som.. en hästtransport? Mitt ute i skogen, den här tiden på morgonen? Lina stiger av cykeln och försöker spetsa öronen men ljudet var redan borta. Vad konstigt. Lina är mitt ute i skogen och här finns inte mycket annat än en lång ödslig skogsväg.

Annons:
emmajuneskans
1/27/10, 4:28 PM
#1

Den va bra! Skrattande Jag vill läsa meeer, hehe. Mocko xD

Hermelina
1/27/10, 5:29 PM
#2

S? bra :) ja ass? haha, kom inte p? n?got namn:P ville inte precis ta 'bear bottom' s? d fick bli almocko :P

aracing
1/27/10, 7:39 PM
#3

Fett bra ju Skrattande

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Hermelina
1/27/10, 8:15 PM
#4

Tack :)
Men har ni inga tips alls? :D

ellinorrasmusson
1/27/10, 8:34 PM
#5

Den var bra! ;D har du varit på jägers? x]

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Hermelina
1/27/10, 8:37 PM
#6

#5 Tack x) Hehe nej, det har jag faktiskt inte :P Skrev Täby galopp först, men ändrade ;P Miljön är säkert inte speciellt lik den på jägers, men äch! hihi :)

Annons:
ellinorrasmusson
1/27/10, 8:42 PM
#7

#6, jag har bara varit på täby en gång, så jag vet inte riktigt hur det ser ut heller, :$ men det du skrivit hade kunnat vara sant, man får tänka på alla vägar in på jägers bara x]

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Upp till toppen
Annons: