Annons:
Etikett05-utbildning
Läst 2523 ggr
Linnea
1/13/10, 2:40 PM

Nytt galoppgymnasium?

Klara Nya Gymnasium i Malmö har lämnat in en ansökan om att starta ett galopp- och fälttävlansgymnasium. Basen är tänkt att ligga i Malmö men mycket av verksamheten kommer att förläggas på Blommeröd. Max 60 elever får plats.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
1/14/10, 9:59 PM
#1

Alltid trevligt med galopp gymnasium! :)

aracing
1/15/10, 4:43 PM
#2

Kul :)  Det jag tycker är dåligt men galoppgymnasium är att man knappt får behörighet till högskola. Visst, det är en skola som är inriktad på att man ska hålla på med hästar, men det vore ändå kul att kunna läsa mer än A-kurser?

     Detta är anledningen till varför jag inte väljer galoppgymnasium. Jag har ganska bra betyg, och vill satsa ordentligt. Skulle älska att gå på t.ex. Strömsholm, men det är det här men behörighet till högskolan som ställer till det :/

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
1/15/10, 4:51 PM
#3

#2 Skämtar du? Får det ens finnas gymnasieutbildning som inte ger möjlighet till vidare studier? Det trodde jag var grundläggande på alla skolor att man kan läsa B-kurser om man vill. Jag läste Samhälle/Teater och trots att vi hade teaterutbildning nästan hela tiden så räckte alla teoretiska kurser till högskola om jag hade velat satsa på det också.

Jag måste fråga mina föräldrar om det här, de är lärare! Om inte annat så kanske de vet vad man kan göra för att få högskolebehörighet under tiden man går galoppgymnasium.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
1/15/10, 7:16 PM
#4

#3 Man får behörighet, men det är med knapp marginal. Man läser typ bara A-kurser osv. Dessutom har man sammanlagt två riktiga skoldagar/vecka. Så det ger ju ingen särskilt bra utbildning..

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Ahnna
1/15/10, 7:48 PM
#5

#4 Men om du kommer igenom alla kurser som krävs för att göra högskoleprovet så är det inte en sämre utbildning än någon annan. Samt att du får en galopputbildning samtidigt, så det ger ju en bredare utbildning om man ser det så. (Du får både teoretisk utbildning och yrkesutbildning.)

På mitt gymnasium hade vi inga "normala" skoldagar alls, utan varje dag var det någon form av teaterutbildning, antingen fysiskt eller teoretiskt. Det blir roligare så!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

aracing
1/15/10, 8:38 PM
#6

#5 Jo… Men jag känner att jag kan ta mig in i galoppsporten i vilket fall som helst, så jag tänker utbilda mig till något som inte har med hästar att göra, så att jag har något att falla tillbaka på :)  Det vore helt klart roligast att gå galoppgymnasium, men jag tror nog att det är bra att jag väljer något annat. Det är i alla fall vad min mamma övertygar mig om x)

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
ellinorrasmusson
1/15/10, 8:40 PM
#7

jag fattar inte varför vi i malmö ska ha ett galoppgymnasium till? vi har ju franssuell, visserligen inte jätte galoppinriktat, men jag menar, sen vi fick Tony Oscarsson som lärare har ju dom som vill hålla på med galopphästar fått sin chans.. x]

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Ahnna
1/16/10, 9:59 AM
#8

#6 Jojo, det är aldrig fel att utbilda sig till nåt teoretiskt, men jag bara menar att om man blir behörig till högskolestudier så är det ingen dålig utbildning. Det är ju rätt få gymnasium idag som ger en yrkesutbildning, utan de flesta ger en teoretisk grund som man sen måste bygga vidare på, antingen på universitet eller högskola, för att "bli" nåt.

#7 Jag fattar överhuvudtaget inte varför man lägger en sån utbildning i landets sydligaste ände… Strömsholm hade väl varit ypperligt, eller i närheten av den nya huvudstadsbanan, så att det blir mer centralt. (Men Strömsholm vill ju inte vara delaktig i galopputbildning längre av någon anledning…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Diizkmedel
1/24/10, 2:38 PM
#9

Kommer det vara ett internat där? Är det någon som vet? :)

// Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

Linnea
1/25/10, 9:27 AM
#10

#9 Det skulle förvåna mig om det inte fanns.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
1/25/10, 2:57 PM
#11

Men vadå, ska strömsholms galopplinje läggas ner? =O

Diizkmedel
1/25/10, 5:39 PM
#12

#11 Nej, det är ju helt nytt. Men strömsholm är inget bra gymnasium att gå på

That that don't kill you can only make you stonger

Linnea
1/26/10, 9:30 AM
#13

#11 Gymnasielinjen är väl ganska ny men galoppen ingår inte i hippologen (högskolan) längre.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hermelina
1/26/10, 7:06 PM
#14

#12 Varför ? :)

Diizkmedel
1/26/10, 9:50 PM
#15

#14 Dem är liksom inte i verkligheten. Dem vet inte mera och lever inte utanför deras tomtgränser. Och deras utbildningar för grundämnena är dåliga

That that don't kill you can only make you stonger

Upp till toppen
Annons: