Annons:
Etikett14-off-topic
Läst 2006 ggr
Linnea
2010-02-01 10:47

OT - August har flyttat

Nu har jag äntligen flyttat min ponny så nu har vi ridhus och grejer. Han står hos grannen dessutom så jag kan se honom i hagen hemifrån.

Var lite svårt att genomföra flytten igår då det hade snöat en del under natten. Fast det gick rätt bra ändå men väl framme i gamla stallet så fastnade släpet på gårdsplanen efterom ingen plogar där nånsin.

Insåg (igen) att jag har mycket mer saker än jag tror.

När vi kom fram till nya stallet så fick han en egen hage, gnäggade faktiskt inte så mycket och som tur är kan han inte nå andra hästar från hagen för då börjar han sparka och skrika som en galning.

Idag hade jag lite koll från fönstret när dom släppte ut hästarna. Såg att Agge fick en liten kompis, ett sto som står bredvid honom i stallet. Om ni undrar så hade jag sagt i förväg att jag ville att han skulle gå med en annan häst men att bara ston funkar.

Han har en till boxgranne, säkerligen valack med tanke på hur Agge betedde sig mot den. Jag var och tittade till honom igårkväll och då bråkade han lite med den men sen såg han ut att skämmas lite för han vet att han inte ska bråka när jag är i närheten.

Nu verkar det gå bra ute i hagen men han kan hålla på och störa sig i några dagar innan han blir som vanligt.

Idag ska han vila men har tänkt skritta lite med han imorgon och några dagar till i veckan så han kommer igång lite. Har gjort värsta seriösa träningsschemat som jag ska tvinga mig själv att hålla (jag kan vara inte så lite lat). Får se hur det går. Fortsättning följer.

Ska dit idag och se om jag får in mitt träns i sadelkammaren (ja det såg svårt ut igår iaf!), sadeln fick jag in så ska försöka få lite ordning på grejerna idag.

Blider kommer..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ahnna
2010-02-01 10:57
#1

Lycka till i nya stallet!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-01 11:32
#2

Tack men nu kommer en liten uppdatering som kan sammanfattas så här:

Houston, we got a problem.

Ja han rymde såklart vad annars.. *ARG* Det var ett par år sen sist..

Knäckte tre stolpar så hela staketet la sig och så sprang han iväg och skulle slåss lite med valackerna (och hingsten!) längre ner. Som tur var så såg ju jag det så jag kunde gå ut och ta honom själv, han är inte så inbjudande nämligen när han är på det humöret.

Nu har han en annan hage och han får gå själv några dagar och vänja sig vid alla hästarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
2010-02-01 15:33
#3

Vad kul att du äntligen bytt och fått ridhus :) Men vilken busig polle, är det din ponny?

Du får lägga upp ditt seriösa träningsschema här tycker jag :o)

aracing
2010-02-01 19:20
#4

Lycka till! Glad     Haha,  busponny ^^

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Linnea
2010-02-02 09:57
#5

#3 Japp det är min pålleponny. Stallägaren sa att han är väldigt tuff och tror att han är kung över stallet.. Stämmer nog rätt bra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-03 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Snöstorm..igen. Jag tror att den globala uppvärmingen har tagit semester.

Skulle ta med mig lite kraft till stallet idag. Ingen har plogat vägen dit och jag hade ingen lust att kuta runt med en 25 kg säck på axeln i 40 cm snö (minst!). Lämpligt nog stod det en pulka på vår trappa så den lånade jag lite grann.

Red lite idag faktiskt, bara skritt (barbacka) men han behöver komma igång lite innan vi börjar med konditionsträningen. Det tog typ 5 min innan jag kom upp på hästen men det kan vi väl bortse ifrån? Tur att det fanns en pall i ridhuset. Han är inte så lätt att sitta upp på efter att hans gamla sadel gled som ***.

Glömde såklart kameran men tog några bilder när jag kom hem. Idag går han i hagen precis utanför vårt "kontor".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2010-02-03 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Inga superbra bilder men jag tog dom genom fönstret..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-03 17:27
#8

#6 När man når en viss ålder så räknas inte längre tiden man spenderar med att försöka ta sig upp på hästen. Flört *nickar instämmande* Antalet försök räknas inte heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-04 10:01
#9

#8 Fast i det här fallet är det faktiskt inte det att jag är ovig (för det är jag visserligen) utan det faktum att han helt enkelt inte står still bredvid pallen.. Tyvärr har jag varit alldeles för lat för att öva upphopp, vilket jag har tänkt göra i några år så jag vet att jag kommer upp på han barbacka utan pall. Går ju att öva utan häst..

Jag kan hålla med om att man nån gång slutar räkna försöken men känns inte som jag kommit dit än (borde inte gjort iaf), är ju bara 24 än så länge. Fast å andra sidan sägs det att man är på topp till 25 sen går det bara utför så jag får nog skynda mig ifall jag ska lära mig komma upp annars lär jag väl aldrig göra det..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-04 10:55
#10

#9 Jag är 28 och har slutat räkna försöken för lääänge sen! Tungan ute Fler pallar åt folket!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-04 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag glömde min pall i gamla stallet (ska hämta den nån dag) men till min lycka så fanns där en i ridhuset. Annars hade jag inte kommit upp kan jag säga.

Här är August när han precis hade kommit ut i morse.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hermelina
2010-02-04 18:35
#12

Kan ni inte sitta upp som jockeysarna? Kasta er upp med hjälp av manen? hm.. det trodde jag alla kunde Flört  Jag kan det förresten! Inte så svårt när man hittat tekniken + en snäll häst som inte rusar för minsta lilla ;P Kunde det i somras iallafall, nu när det är vinter blir man så stel + alla tjocka kläder!

söt ponni han är! :)

Ahnna
2010-02-04 18:46
#13

#12 Hoppa upp med hjälp av manen? Var har du sett jockeys som hoppar upp så?

Det kan jag göra på mindre hästar, men inte på mitt fullblod. (Vill inte utsätta henne för det heller, när det finns pall.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hermelina
2010-02-04 19:00
#14

#13 vissa chilienare har jag sett gör så på Täby tex (: Jag fick lära mig det utav en f.d jockey förra året.  Och om man gör det rätt så är det inte precis "taskigt" mot hästen, man svingar sig upp lätt och snabbt så det finns inget att utsätta hästen för, om man själv kan :)
Bra tips om man ramlar av och inte har någon pall :P Sen så sa den här f.d jockeyn att hon tyckte det var lättare ju högre hästen är! ;O

Ahnna
2010-02-04 19:10
#15

#14 Fast oavsett hur smidig du är så "drar" du ju upp dig med manken - aj?! (På hästen alltså.) Det finns ju en anledning till att man traditionellt "kastar" upp jockeyn genom att lyfta upp ena benet. Då behöver inte ryttaren ta tag någonstans på hästen och dra eller lägga vikt där.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hermelina
2010-02-04 19:19
#16

#15 Har du försökt själv någongång?  Armbågen får stöd mot bogen och du trycker dig snarare upp än drar dig upp. Du håller ju tyglarna också. Och med den andra handen tar du i manken eller sadeln och häver dig upp.

Men det är väll inte det bästa att göra detta jämt, bäst är väll variation som med allt annat ;) Bara ett kul trix och jag tvivlar på att hästen får ont av det.

Ahnna
2010-02-04 23:25
#17

#16 Många gånger i min ungdom. Flört Det jag menar är att hela din vikt, även om du är i rörelse, trycks ner på hästen. Har man dessutom sadel som man tar tag i så dras den i sidled, vilket inte kan vara särskilt bekvämt för hästen. (Tänk på att det sitter en bom där inne som ligger på var sin sida om tornutskotten. När den dras åt sidan så blir det ett väldigt stort tryck på tornutskotten.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-05 08:43
#18

Jag fick ju för mig att jag skulle rida i snön igår..Jag skulle ha sadel på och ute finns ingen pall. Pga att den gamla sadeln gled är han svårare att sitta upp på med sadel än utan. Det tog säkert 20 min innan jag kom upp. han bara snrrade runt, gnäggade och sådär. Han stod stilla emellanåt men inte tillräckligt länge för att jag skulle hinna sätta fram stolen (som jag hittade i paddocken, där var massor med snö), ställa mig på den och hoppa upp. Om jag nu hade varit lite smidig hade jag hunnit slänga mig upp…. Han ryggar oftast från det jag står på eller så svänger han ut rumpan.. Man får vara jäkla snabb när tilfälle bjuds. Tradigt bara att det ska ta så lång tid. Måste göra nåt åt detta känner jag. Fast om jag känner honom rätt så är det lättare i ridhuset men ändå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-05 10:33
#19

#18 Det låter som att det är hög tid för lite uppfostran! Sådär får inte hästar hålla på när man sitter upp, det måste du ta tag i! *pepp, pepp, pepp*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-05 10:48
#20

#19 Jag veeeet… suck.

Han är mycket jobbigare just nu än han varit innan så jag misstänker att han inte riktigt känner sig hemma här än eller så är det alla stona som gör honom lite knäpp.

Ska iaf börja med De sju lekarna. Har ju jobbat lite NH med han innan men inte sådär überseriöst kanske..

Måste tygla hormonerna haha.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2010-02-09 11:23
#21

Var och red igår igen. I ridhuset denna gången. Han var mycket lugnare, gnäggade bara tre gånger…

Tog 20 min att komma upp igen men jag började med en ny metod, verkar som den funkar.

Jag gjorde så att jag ställde honm stilla, ställde pallen bredvid honom, ställde mig på pallen precis som vanligt. Så fort han flyttade sig (oavsett var jag var) flyttade jag honom mer, dvs om han går åt sidan/flyttar rumpan så knuffar jag honom år sidan. Om han ryggar så ryggar jag honom. Ca 5-6 meter eller så så han tycker att det blir lite jobbigt. Han är väldigt lugn hela tiden inte stressad eller så.

Antingen så var det tillvägagångssättet eller min envishet, vet inte vilket, men han stod kvar vid pallen längre och längre och till slut kom jag upp. Han gick iväg innan jag satt på visserligen men det tar vi en annan gång..

Ska rida idag igen så vi får se hur det går.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-09 13:49
#22

Jaha uppdatering igen då..

Det tog "bara" en kvart att sitta upp idag.

Började likadant som igår och efter en liten stund så började jag att även berömma honom. (Försökte det i början men det struntade han i.) Så jag gick fram till pallen (gick han därifrån blev det "straff" såklart) och ställde honom, berömde när han var stilla och gick sen iväg från pallen. En liten volt och så tillbaka igen. Gjorde så några gånger sen ställde jag mig på nedersta steget på pallen, han stod stila och jag berömde sen gick vi en liten volt. Sen ställde jag mig på översta steget 3 gånger innan jag försökte sitta upp. När jag sen gjorde det så stod han helt stilla, behövde inte ens korta tyglarna! När jag kommit upp gick han iväg några steg men jag stannade honom bara och sen var han stilla tills jag sa åt honom att gå.

Vid ett tillfälle när vi gick på volt så fumlade jag med tyglarna så jag tappade dom men han följde mig flera meter ändå även när vi svängde. Han kanske inte märkte nåt?

Ska försöka komma ihåg kameran imorgon.

Ända från första gången i ridhuset har han varit väldigt förtjust i spegeln..han skyndar fram till den och vill knappt gå därifrån.. Obestämd

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-09 19:26
#23

Bra att det går framåt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-10 13:35
#24

Red igen idag. Där var en annan häst i ridhuset när vi kom men han brydde sig faktiskt inte så mycket om den. Jag kom upp vid 3:e eller 4:e försöket trots att den andra hästen travade samtidigt. Nu börjar det funka faktiskt, trodde inte det skulle gå så fort.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-11 11:08
#25

#24 Jag känner mig lite taskig som sitter här och tänker så, men jag tycker att det går ganska långsamt. Flört Nu känner jag inte din häst, så jag vet inte om han är speciellt orolig eller kanske väldigt omogen och därmed svår att lära saker, men du har ju hållt på och tragglat med uppsittningen i flera dagar nu. Det går förvisso framåt, men det verkar ta sin lilla tid… Tungan ute Alla gör vi såklart olika, jag menar inte att kritisera dig, men när unghästar gör sådär med mig så löser jag problemet direkt första gången. Sen ska det vara avklarat och aldrig mer dyka upp. (Respektträning, hästen ska veta vad "stå still" betyder och respektera mig och inte klampa omkring när jag säger att det är "stå still" som gäller.) Att träna samma saker i andra sammanhang, som t.ex. att hästen ska stå still i stallgången, att den ska stå still utanför grinden till hagen medan jag öppnar och så vidare, det förstärker såklart kommandot "stå still" - sen är det oväsentligt om jag ska sitta upp, sadla, öppna en grind eller boxdörr eller whatever. Stå still är stå still. Om du hänger med på hur jag menar? (Igen, det är inte kritik mot dig, jag bara säger hur jag löser såna problem.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-11 11:16
#26

Hade säkert kunnat klara det på en dag men jag vill hinna rida lite grann också, han behöver ju lära sig gå rakt fram tex (han kan typ ingenting som du kanske förstår). Men själva träningen har jag bara gjort 3 dagar och det gick fortare än jag trodde det skulle gå faktiskt. Funderade på att göra allt på en gång men han är inte så van att tänka då han mest gått rakt fram i skogen (inte mycket riden egentligen) så han hade nog inte orkat samma sak ändå tills problemet var borta. Han behöver tänka på nåt annat en stund.

Mn som sagt, igår kom jag upp på mire än en minut så det tar sig. Hade det varit en mer van häst hade jag hållt på längre men som sagt, han är som en 3-åring utbildningsmässigt och jag har ju inte börjat rida honom varje dag förrän denna veckan och nu är han 5½ så han har kanske blivit lite långsam i tanken vad vet jag?

Jaja framåt går det iaf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-11 11:42
#27

#26 Ja, lite sent utbildad kanske han är då. Men han är ändå snart 6 år gammal så du behöver inte behandla honom som en 3-åring! Flört

Jag tror alldeles säkert att han pallar att du ger honom lite "tough love" emellanåt när han är allmänt tramsig, för ju mer du behandlar honom som en otränad individ desto längre tid tar det, om du förstår hur jag menar. Ibland måste man sätta ner foten och säga "såhär här det bara, acceptera läget" och en 6-åring tror jag absolut klarar det. Även om han är otränad och outbildad för sin ålder så borde han vara så pass mogen i tanken att han inte längre har bara lek och bus i hela kroppen. Så jag tycker inte att man generellt behöver ta så mycket hänsyn till en häst i 5-6-årsåldern även om den är otränad, utan i den åldern klarar de att man ställer krav på ett helt annat sätt än en 3-4-åring klarar.

Men du gör självklart hur du själv tycker är bäst med din fina August! Glad Det går ju som du säger framåt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Linnea
2010-02-11 11:52
#28

Tror det kommer gå bra idag och sen kommer det nog fungera finfint med uppsittningen. Nästa steg är att göra det från marken.

Vad gäller ridningen får jag nog ta honom som unghäst ett tag till för han kan verkligen mycket mer än röra sig framåt och stanna. Han bryter av när jag byter sittben t ex och verkar bli helt slut efter 3 varv i trav..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-11 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Kom ihåg kameran idag!

Det går som smort här. Han är lättare att sadla nu (står stilla), han kommer nog ihåg den gamla sadeln fortfarande..

Kom upp på första försöket och han höll traven mycket bättre idag. Fast efter ca 15 min trav (med små skrittpauser emellan) så orkade han knappt galoppera vilket han annars gärna gör.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-11 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

En till…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-11 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

I ridhuset…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2010-02-11 16:44
#32

Bra att det gick ännu bättre idag! Skrattande Att han inte orkar kanske beror på att det är lite för tidigt att börja galoppera om han är väldigt lite riden? (Särskilt på sistone?) Är han helt otränad bör du vänta 1-2 månader med att galoppera så att han hinner bygga upp sin styrka och kondition med skritt och trav först. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
2010-02-12 09:39
#33

Han har galopperat mycket i skog innan men inte så mycket på sistone. I måndags var han så pigg så han kunde knappt trava..

Ska jobba mer med traven så han blir lite säkrare. Ville mest testa för jag tänkte att det kanske blir lite lättare när han inte är superpigg (sist bockade han rejält och han har aldrig bockat innan).

Funderar på at skaffa en poly pad. Sadeln är ju relativt tung och fördelar nog inte vikten sådär superbra. Just nu rider jag bara ca 20 min per gång men det behövs nog lite stötdämpning sen.

Ska försöka övertala sambon att ta kort när jag rider nån dag. Bilder utlovas isf.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-14 11:12
#34

Igår vilade han för ridhuset var stängt (ponnysaluvisning) och han får nog vila idag med. Kör igång igen imorgon. Funderar på ett nytt bett. Det tredelade han har nu är 1 cm för litet. Han har ett oledat med som är lagom men han la tungan över sist jag hade det. Brukar ha det på utställning.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2010-02-16 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Äntligen en hyffsat bra bild från sidan. Sällan han står så bra så länge.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-17 10:37
#36

När jag kom till stallet häromdan så var där en annan tjej (wow brukar var helt ensam), hon skulle uppenbarligen flytta sin häst för hon packade. När jag kom tillbaka efter ridningen så var det en tanke som slog mig; "Tog hon ALLT det?!". När jag kom dit var där massor med grejer, jag hittade knappt plats att hänga tränset.. När hon hade tagit sina saker så var halva sadelkammaren tom. Helt otroligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-02-18 13:39
#37

Igår när jag red gick det sjuukt bra. Han har börjat böja sig ordentligt, lyssnar jättebra på halvhalter och kan gå ganska rakt.

Idag var det inte riktigt lika lysande men ändå väldigt bra. Ska ta och massera honom nån dag, han verkar lite stel i högersidan.

Beställde ett nytt bett och en tjock sadelpadd i förrgår så snart har han ett bett som passar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-03-03 10:18
#38

I måndags provade jag hans nya bett. Det blev niget fullcheek utan ett tredelat sötmalmsbett med mässing i mitten. Han försökte först spotta ut det såg det ut som men sen gick han jättebra på det. Det här bettet är ju lagom långt till skillnad från det förra. Köpte en pad med men det blev lite tjockt med vanliga schabraket under så jag ska nog sy ett viskasstycke för jag vill inte hålla på och tvätta padden. Padden fanns bara i full så den är lite gigantisk..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: